|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Köpte precis en 520 93a med hög HC på besiktningen (Som vanligt). Har läst runt lite och sett en del om att att kamkedjan kan ha hoppat något hack och därför ge fel blandning. Ev. så köper jag en ny topp eller provar med en ny kat först. Men det vore trevligt att lära sig kontrollera hur kamkedjan är placerad. Jag är ganska så novis på detta, men hur kollar jag enklast att kamkedjan är på rätt kugg? | |
![]() 13.409 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Säkrast borde vara att se att alla alignment märken radas upp korrekt. Tyvärr har jag inte någon beskrivning hur dessa märken ser ut på en M50 motor (sådan som sitter i din 520i) - jag har bara för M30 och M20 motorerna Länk Du borde rimligtvis få ett par andra sidoeffekter om kamkedjan kuggat över såsom minskad effekt. Sen vet jag inte hur tight det är på en M50 om tex ventilerna slår i redan om kamkedjan hoppar ett steg (det hade du nog märkt om det hänt). Jag skulle dock inte ha överkuggad kamkedja som den mest sannolika orsaken till ditt höga HC. |
|
Ok. om man antager att kamkedjan sitter rätt. Vilka "ful-knep" kan man köra på besikningen för att slippa körförbudet? Dessa har jag blivit tipsad om (Kommentera gärna): 1. E85 i tanken/K-sprit. (Testat) 2. Metanol i tanken. 3. Höja tomgången en aning. 4. Lossa vevhusventialtionen och eller köra med lite olja. 5. Varmköra ordentligt (Testat) 6. Byta olja, filter, tändstift. (Redan testat också) |
|
|
Jag får nog utnämna mig att ha svart bälte i hög HC. Senaste månaderna har jag fått ner mitt HC-värde från 999 till 47 Först och främst, skriv dina avgasvärden här. Alla fyra, då de kan peka på olika saker som orsak. |
|
|
Ok. jag har inte pappren med mig då jag är ute på jobb. Men det är bara HC som är högt inget annat. CO är minimalt och resten likaså. Första vändan fick bilen också 999 på hc. Efter olje, filter och tändstift och E85 så va det nere på ca 200. Jag har precis köpt bilen så dett är den info jag fått av förra ägaren. |
|
|
Multimeter och informationen på givare m.m. kan du behövs. Tempgivare till sprut, spjällägesgivare, lambdan kan mätas (delvis). E85 är bara att fuska, du döljer problemet. Skulle gissa på ett HC-värde på 250-400 utan e85. Om du inte har rep-manualen så kan jag kika i boken vad de olika givarna ska ha för värde. Du ska alltså ohm-mäta dem, mellan olika pins beroende på vilken givare. En "snabb" lösning kan vara att chansa att köpa en beg. lambda för 4-500kr och byta den. |
|
| Det vore toppen om du kunde skriva upp vilka värden jag ska ha på olika delar så ska jag kolla det direkt i kväll när jag åker hem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.