|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyss köpt en 318i -02 och har tyvärr redan upptäckt ett problem, det kommer oftast bara kall luft ur klimatanläggningen. I morse på väg till jobbet hade jag den inställd på 22 grader och det fungerade hyffsat tills jag var ungefär halvvägs framme, då började den skicka ut mängder med kall luft. Experimenterade lite den sista biten och upptäckte att jag behövde skruva upp temperaturinställningen rejält, uppemot 30 grader, innan det kom någon varmluft. Har sökt runt lite och funderar på om det kan ha att göra med sensorn som mäter kupétemperaturen. Som jag förstått det ska det sitta någon fläkt innanför det lilla gallret till vänster på klimatpanelen, men jag hör ingenting när jag sätter örat mot (vet inte om det är meningen att det ska höras något). Jag tänkte att jag skulle ta bort panelen och undersöka sensorn lite närmre, men vet inte hur jag ska gå till väga. Hur gör man? Försökte peta ut den med en skruvmejsel men vågade inte riktigt ta i. Är det ens rätt tänkt eller bör jag kolla på andra möjliga fel? | |
|
Pendlar fläkten upp o ner konstigt? jag tror det isf kan va det såkallade slutsteget till Acc:n som sitter lite knöligt under panelen, som gett upp.....man kommer åt det från passagerarsidan, kostar ca 500 på Bmw Mvh Peter |
|
| Jag har inte noterat att fläkten skulle oscillera överdrivet. Har inte stirrat på fläkthastighetsindikeringen men ljudmässigt har jag inte märkt något. | |
| Hur ser kylvätskenivån ut? Har kylarvätskan bytts nyligen, isf kan du ha luft i systemet som förhindrar att varm kylarvätska når värme-elementet inuti kupen. | |
| Ska kolla kylarvätskenivån imorgon! Dock så kom det varm luft till slut så länge jag satte temperaturen tillräckligt högt. Och den kalla luften som kommer ut är verkligen _kall_, även när det är 25 grader ute. | |
|
Kan låta som en otroligt dum fråga nu men har du kollat luftutsläppen i mitten, där finns ett hjul man kan vrida för att få kallt eller varmt, antingen röda prickar eller blåa.......... "BMW när du älskar att köra" |
|
| Jag har provat att ändra runt med hjulet i mitten och satt det på "3 röda pluppar" men det hade tyvärr ingen effekt. | |
| På äldre BMW fanns det värmeventiler som strulade och kunde kärva med enbart värme eller ingen värme alls... | |
| Hur pass gamla BMW menar du med 'gamla'? Kan det vara felet på min 02:a? | |
|
Jag tänker på E32 och E34, kolla på realoem om du har nåt liknande: Länk Mvh |
|
| Kollade kylarvätskan idag och såg att nivån var alldeles för låg - såg möjligtvis en skvätt i botten på påfyllningsröret. Blir till att toppa upp och se om det hjälper! | |
|
Blir säkert dumförklarad för det här .. ; men jag har fått för mig att acc:n gör allt för att få ner temperaturen fort i en bil, dvs även om det inte är så jättevarmt ute, men solen ligger o gassar på bilen så jobbar accn hårdare, dvs blåser in mycket kall luft. Sen när den tycker att det verkar vara 22grader (eller vad det nu är man har ställt in på) så sänker den hastigheten på fläkten. (så har iaf de bilar jag kört med ac/klima uppträtt.) /mvh Nikke |
|
| Vad visar din yttertemp? | |
| Yttertempen verkar visa rätt värden, inget helt galet som jag reagerat över i alla fall. | |
|
en till som blir dumförklarad är det inte så enkelt att du har varmare än 22 grader i kupen. som det sägs har solen värmt upp kupen sä kan det vara -10 ute men +25 i bilen, ställer man då temp på 22grader så kommer den att kyla ned till 22. så kolla tempen i kupen men det kanske du redan gjort.... |
|
| Nu har jag fyllt på kylarvätska så att nivån är OK, och jag trodde att temperaturegleringen hade fixat sig. Men efter ett par längre turer visar det sig att problematiken kvarstår, efter kanske en halvtimme börjar temperaturen sjunka och det blir kallare och kallare i bilen. Får kompensera med tempinställningen uppåt 25-26 grader för att hålla det någorlunda varmt i bilen. Någon som har några fler idéer om vad som kan vara galet? Dags att lämna in den? | |
|
iceway: har du kollat nivån på kylarvätskan igen? Tänkte om kärlet läcker. Nu verkar det ta längre tid innan det blir kallare och kallare i kupén. / Hugo |
|
| Ska kolla den idag innan jag åker från jobbet! Min magkänsla säger dock att det inte är någon skillnad i hur lång tid det tar.. | |
|
hej Byt termostat och spola rent systemet så ska du se att det blir bättre. Kostar ca. 2 papp på verkstad.Går kanske att göra själv? Lycka till Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.