|
|
|
|---|---|
|
Hej, min 325 IX från -89 är totalt kraftlös, har kanske 100 av de 170 hk som den skall ha. Bilen verkar ha full kraft över 5500 varv samt på alla varv på 1:ans växel. Tomgången är ok tror jag, ibland låter det som den missar en tändning dock. Det låter som att bilen bluddrar samt så får jag efterknallar i avgasröret när jag lättar på gasen snabbt direkt efter pådrag. Dessutom så tar det 1-2 sekunder efter att jag gasar maximalt (utan belastning) tills att motorn svarar. Hade bilen inlämnad hos BMW-kunnig mekaniker som testade alla "är-värden". Värdena såg bra ut enligt honom, och efter det visste han inte vad han skulle göra. Har provat många olika saker vid det här laget: -Har ny tändspole -Har nya tändstift -Har provat 2 uppsättningar bättre begagnade tändspolar -Har testat 3 stycken lmm varav en garanterat borde vara felfri utan att det ger någon skillnad. Jag har ett litet avgasläckage mellan grenrör och avgasrör, hur mycket kan detta påverka? Vad kan det vara? Jag behöver hjälp från erfarna BMW-mekar! Tack! Mvh Sebastian | |
|
Såg en miss... Det ska stå "-Har provat 2 uppsättningar bättre begagnade tändkablar" Jag kan även tillägga att jag kontrollerat att det kommer gnista. Jag glömde skriva att jag nyligen fick byta topplockspackningen. Har gjort det en gång tidigare på denna BMW och toppen är i bra skick (behövde inte planas enligt yrkesman). Denna gång var jag noga med att få alla vakuumanslutningar täta (tror jag lyckades??). Tittade ca 7 gånger att kamremmen kommit rätt. Mekanikern sa dessutom att den måste ha kommit rätt eftersom motorn går så bra på tomgång. Håller någon med, eller lutar symptomen på felinställd kamm? Tack! /Sebastian |
|
|
Har även bytt bränslefilter, som hamnade åt rätt håll. /Sebastian |
|
|
Har du kollat ev. läckage/tjuvluft vid insug och "efter" LMM? Kollas med startgas. Säker på att det är en 325:a? Kanske är en sur 320? :) |
|
|
Hehe, ja man undrar ibland faktiskt! Jag testade med startgas för ett tag sedan, dock inte efter packningsbytet, fick ju riva allt vid toppackningsbytet, så det kan ju ha blivit läckage då. Dock så gick bilen ungefär lika sopigt innan som efter toppackningsbytet, så jag tror att problemet ligger någon annanstans. Jag lär ju ändå testa med startgas imorgon, tack för tipset! |
|
|
Tja, testade kompet idag: C1: 8,1 bar C2: 7,95 bar C3: 8,1 bar C4: 8,6 bar C5: 8,4 bar C6: 7,95 bar Någon som har någon komentar angånde kompressionen? Testade även att spraya med startgas kring insugsröret samt alla vacuumslangar mellan insug och lmm. Ingen förändring i varvtal. Testade att byta ut vattentemperaturgivaren (den blå, samt den bruna som sitter intill på termostathuset) mot nya bättre begagnade. Ingen förbättring. Hilfe! /Sebastian |
|
|
Har kollat att jag får gnista till alla stiften. Det borde väl innebära att tändningen (rotor+fördelare+kablar+stift+spole)är bra? Eller kan tändsystemet ge gnista men vara svagt? Jag börjar tro på spridarna eller bränsletrycket. Ska nog mäta upp trycket på verkstad. Ös på med möjliga felorsaker så är jag ytterst tacksam! |
|
| Låter som att det är lamdasonden. Jag hade liknande problem och på den bilens (325i -88) diagnossystem gick det inte att mäta om lamdasonden var kass. Det blev som en ny bil efter bytet. BMW klarade inte av att hitta felet. | |
| Tack för det blixten, ska köpa en bättre begagnad på en gång! | |
|
Då har jag köpt en begagnad lambda för 350 spänn. Hoppas att den är ok! Monteras imorgon samtidigt som avgasröret skall bli 100% tätt. Fortsätt ös på med möjliga fel! |
|
|
Har ungefär samma problem jag också, bilen är tvärslö.. =( Köpte en ny lambda i helgen, dock utan resultat.. Nymonterat insug men den drar fortfarande inte tjuvluft nånstans ifrån, någon som kan ha en idé om varifrån? |
|
| Gör jobbet på bondverkstad som kan svetsa igen hålet i avgasröret. Dock så drog det ut på tiden så jag vet inte lambdan kirrar biffen ännu. får vänta tills dess innan jag vet. buhu. | |
| Vet inte vad jag skriver... Imorgon vet jag iallafall om lambdan löser mitt problem.. | |
| Kompet är tydligen lågt enligt ppf-snubbarna. de tror att det är ett tecken på felställd kam... hoppas fortfarande på lambdan. hjälper inte det ska jag kolla tryck med en bättre mätare (inte biltema-mätare från dackefejden). däger nya mätaren med att trycket är lågt så borde jag väl kolla remmen.. suck. | |
| Lambdan är nu bytt. Har dock inte fått möjlighet att se om den gjorde någn skillnad, eftersom verkstan var 90 % säker på att kamremmen står en kugge fel. Jag överlät jobbet att justera detta åt dem, och får tillbaka bilen senare idag (ja de jobbar faktiskt nu i helgen, sjukt bra). Förhoppningsvis kommer bilen gå som ett skott nu när kammen står rätt samt med en ny lambda. Återkommer om allt är frid och fröjd snart.. | |
|
Fick tillbaka bilen från verkstaden. Det som är gjort: Kammen justerad så att den står rätt Avgasrör lagat Lambda sond bytt Dessa saker har förändrats: Motorn får inte lika hög max-temperatur, och den tar längre tid att nå max temp. Motorn svarar på gaspådrag på en gång. Motorn är piggare Dock så går motorn ännu inte bra. Åtgärdsplan: Samma mek-snubbe (sjukt duktig och bra att ha att göra med) kommer riva ner och titta på hur det ser ut nere vid kamaxeln och triggerhjulet samt vevaxelgivaren, för att se att inte den har hamnat fel. Den ska inte gå att sätta fel, men kan ha skadats i infästningen, vilket gör att vevaxelgivaren får fel värden på vilken tidpunkt som den ska tända. Hoppas han har rätt. Detta kommer att göras nästa lördag. |
|
| Har du aldrig funderat på om bränslepumpen är dålig? | |
|
Mors! I söndags kunde meken konstatera vad felet på min bil är. Det är som han trodde och som jag skrev i mitt senaste inlägg att svängningsdämparen/triggerhjulet/remskivan som sitter direkt på vevaxeln har skadats i sin infästning (han snackade om någon krysskil). När den har monterats vid något tillfälle har den inte dragits ordentligt, vilket har resulterat i att skruvhålen (eller om det är något annat passningshål??) har blivit större i triggerhjulet, och på så vis tillåter att detsamma kan hamna flera kugg fel, vilket i sin tur leder till att motorn tänder vid helt fel tillfällen. Jag tror den stod 4-kugg fel... Han lagade det provisoriskt i söndags men det slet sig och stod fel igen, så han ska hitta ett nytt triggerhjul (han kommer ta en från en m20b20 säger han, någon som vet om det är samma på m20b20 som m20b25?, antar att han vet vad han gör...) Imorgon tisdag, eller på onsdag kommer jag få tillbaka bilen och då kommer jag troligen åka i diket eftersom bilfan kommer ha mycket mer ös än vad jag är van vid. Idag köpte jag spritt språngande nya 15" krysseker BBS fälgar för att fira. Om det är någon som vill köpa 2 uppsättningar fälgar av varierane kvaltet kan ni skriva det här, annars kommer jag om ett tag lägga upp dem på börsen här gissar jag. Jag får be att tacka för mig för den här gången och så vill jag tacka för alla tips jag fått! Simma lugnt! /Sebastian |
|
|
skrattade som en galning när jag läste denna tråd. speciellt de sista inlägget du skrev sebbe ;) grattis iaf att bilen snart är fullt fungerande! :) gasa försiktigt ;) BMW ownz |
|
|
Hehe, tack ska du ha! Ja bilen är verkligen som ny! Det sitter en mojäng innanför triggerhjulet som sitter med en fet mutter som man i sin tur skruvar triggerhjulet i (med 6 bultar). Den feta muttern ska tydligen dras med ca 900 N, den satt i princip lös på min bil, vilket resulterade i att jag fick variabel tändning +- en kugg beroende på dagsform på bilen... Krysskilen (en 2x1 cm metallbit som ska hjälpa till att fixera ovan nämnda mojäng på vevaxeln) såg ut som en ostbåge! Har iaf ny mojäng och ny rak ostbåge, och mutter som dragits med angivet moment, och av denna anledning också de 170 hk som utlovades från Regensburg-fabriken då bilen var ny. IX på grusväg är förbannat roligt! Önskar alla BMW-entusiaster denna upplevelse! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.