|
|
|
|---|---|
|
Jag är spekulant på att bli BMW 330 ägare, troligen en 330d. Men jag har lite svårt att bestämma mig om man ska gå på en xDrive eller en RWD. Jag bor i Värmland så vi har en hel del snö/slask under vintern så det är mest vinteregenskaperna jag är fundersam på. Hur är det att köra en RWD 330d med så mycket vridmoment från "tomgångsvarv" på vintern, erfarenheter? Jag är med på att det kan vara kul att köra utan DSC och sladda. Jag är mer ute efter hur den är att köra till vardags; till o från dagis och jobbet då man bara vill ta sig fram... | |
|
hej Thek Jag kör en 330 Xi och har bara gott att säga om denna bil. Snabb,säker i halt väglag.Det är ju ingen terrängbil men tar sig fram bra i 30 cm snö.Den har högre "frigång" jämfört med en vanlig. Jag har hittills kört på dubbfria vinterdäck.Manuell låda. lycka till Håkan |
|
|
Jag tror nog en 330d är ganska lugn på vintern. DSC får jobba en del men så länge det är inkopplat så är det väldigt odramatiskt. Visst gör en 330xd att du kommer iväg snabbare i starten och fruktan att inte komma upp för backar som man ibland har med 2wd försvinner ju. Men drar inte en 330xd mer bränsle och på sommaren finns väl i inga direkta fördelar? Jag har inte kört 330d men det klenare syskonet 325d i vintras och inga problem alls. Sladda med diesel är ändå inte så kul. Turbon gör att känslan inte är lika bra som utan och det gjorde att iaf jag sällan var på vidare sladdhumör. |
|
|
Mitt råd är solklart xDrive till 330d/530d, en så stark motor behöver allt grepp den få! ;) xDrive slår t.o.m. Quattro på fingrarna... hehe Mvh |
|
|
hej Jag kan ju bara uttala mig om bensinmodellen.Visst finns det fördelar med 4 wd även på sommaren,regn,lera etc. 4 wd modellen har en något annorlunda utväxling,väger ca.90 kg mer och är väl bara marginellt något törstigare.Vid jämn fart i 90 tar min 0,86-0,9. Dieseln lär väl hamna något bättre till? De är väl också i stort lika raska som 2 wd modellen? Jag har faktiskt klockat min bensinare till 6,6.Tror inte dieseln hamnar så långt bakom.Pratar man acc, så är det ju ett bättre grepp med 4 wd. Rätta mig om jag har fel.Jag har bara ägt framhjulsdrivna prestandabilar tidigare. Mvh HN |
|
|
haknil, jag tycker den ökade förbrukningen kombinerat med den sämre prestandan (även om den är liten) överväger fördelarna i regn och lera på sommaren. Lera kör man( iaf jag) väldigt sällan i (aldrig) och är regnet av den klass att hjulen spinner så gör man oftast bäst i att ta det lite lugnare. Men gillar man de fördelarna som xwd ger på vintern så ska man slå till. Det är nog sällan de med xwd som under vinterhalvåret klagar på sin 4-hjulsdrift. Mvh Johan |
|
|
haknil: Din bil har inte xDrive utan har istället konstant 40-60 fördelning med 60% på bakhjulen, men detta visste du kanske redan? En viss förbrukningsskillnad finns alltid men slutgiltiga frågan är väl snarare om man anser sig ha behov av en xDrive modell. Är det mycket oplogade vägar man kör på är xDrive guldvärt i många situationer. Är vägarna däremot bra underhållna räcker vanlig bakhjulsdrift långt. Vilken årsmodell är det du är ute efter thek? |
|
|
hej I dom trakterna jag bor och kör i är det väldigt ofta dåliga vägar (skogsbilvägar,jakt etc.) då är 4 wd oslagbart både vinter och framförallt tidig vår och sen höst. Ursäkta, men visst vet jag är det är en 40-60 drivning jag har. Mvh HN |
|
|
Jag köpte nyligen en 330xd. Jag uppdaterade programvaran (ca. 280 hk och 580 nm). Ångrar inte att jag valde en X-drive. Med tanke på vridet så är fyrhjulsdrift en fördel även när det torrt. Det är klart, vill man köra så snålt som möjligt så skall man naturligtvis köpa en bakhjulsdriven med manuell låda, men för mig var X-drive och Steptronic värt någon dl mer i förbrukning. Det är inte fel att ha fyrkrafs när det kommer 2-3 dm snö heller. |
|
| Gratulerar till denna fina bil | |
|
Jag letar efter en nyare begagnad (06 -). Visst förekommer det oplogade vägar här under vintern, men det är inte så ofta. Det är mest snömodd/slask och packade snösträngar på vägarna. Vad jag mer funderar på hur RWD klarar att få ned kraften i backen om det är halt och man har 400+NM som drar. Samt hur RWD beter sig när man kör över snösträngar/snömodd på vägen. Jag har kört AWD och den går som tåget i snön, bara att gasa och styra (och ha kolla så man klarar av att stanna :-). Jag tror jag ska läsa på lite mer om DSC. Tack för alla synpunkter! thek |
|
|
Kan jämför med min förra 530 iAM -01. Den funkade OK att köra på vintern, men hade ju inte alls samma vrid som 330d. Vid ett tillfällde en höst kom jag från ett vägbygge, via en krök ut på motorvägen. Gav på lite för frikostigt me gas (inte allt för mycket) ut ur kröken för att köra om en lastbil. Det var lite blött och antagligen så hade lastbilar tryckt ut diesel på vägbanan. Fick världens ställ ut på motorvägen. Hade jag inte haft ESP vid det tillfället så hade jag garanterat suttit i vägräcket. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.