AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.033

Chippa en BMW V8 eller ej?

Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Hej där.Var ute och öste lite lätt på Gotland Ring igår. Kul som fan men blir ju kåtare, vill ha mer. Pratade med en BMW-snubbe-proffsmek, som på min förfrågan om chippning till min stackars V8 sa att det inte lönar sig. Marginell prestandaförbättring.Det är konverertering med turbo som gäller.Och sen vet jag en liten firma i Norge som fixar en kompressor...sa jag...Yes.
Vad får det kosta och vad vill du ha ? Ställ dig frågan innan du börjar .Risken finns att det drar iväg och då gäller det att du är med och har täckning.

Bara lite spån sådär. /Dixies-pix-.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Håller med om chippningen..
Chippning av sugmotorer överhuvudtaget är ganska lönlöst. Det ger ofta väldigt lite och ibland inget alls.

Turbobilar är tacksamma att chippa.

För sugmotorer är det enda seriösa att byta delar i motorn alternativt turbo/kompressor mata. Det är dyrt men ger ordentligt med effekt som känns. För en sugmotor brukar man räkna med 1000:-/hk. (riktiga hästar).
Di
100
Dixie
335i cab -08
318ti compact 03
840cia-96
Hej och tack för svaret BMW528M.
Ja då är min intuition rätt ute.Det har väl blivit en "innegrej" att chippa...och då är det väl billigare att bara sätta en skylt i bakrutan. CHIPPAD.
Själv torskade jag lite på reklam som påstod att bränsleförbrukningen skulle gå ner också! Och med nya motorer är det ju så att bättre effekt ger mer kraft men mindre förbrukning! Otroligt bra.Men det är väl gaspedalen som bestämmer.Jag har provat att snålköra med lätt fot men det är för tråkigt och skiljer ca. ett par deciliter i snitt.Skit samma.
V8:an är underbar.Att göra en "kick-down" och blåsa förbi 17 turister som tittar på blommor funkar snabbt och bra.Men på "ringen" är den tung och småtrög.Konstigt annars.8-serien är ju "bara" en sportcupè med långfärdskomfort som heter duga. Kanon./ Make jour day! Dick.
Be
49
Bergen
BMW Alpina B3S-03
Mini Cooper D 2008
Jag hade en 840 som jag chippade. Det blev bara marginell skillnad. Den är ju råstark redan från början. Det märktes på att det blev lite lättare att riva lös.
Man slapp ju toppfartsspärren och det var väl det jag ville åt i första hand, men tyvärr gick den inte så mycket fortare för det.
Vad som däremot märktes var soppaförbrukningen som blev högre. På färddatorn gick den från 1.14 i snitt till 1.25 över en natt:) och det va inte för att jag körde något hårdare.
Så det är inte värt det. Däremot har jag också hört och läst att motorn blir grymt potent med kompressor eller turbo, så det kan vara värt att fundera på som du säger.

Bergen
mo
171
motorsport5
Z3 M Roadster -97
745 iA -02
det man kan göra med en modern sugmotor är framför allt att höja tändlägena. det gör bara skillnad om motorn från början är mappad på ett visst oktantal och du sedan använder ett med högre för att få ut nåt av det. det beror alltså helt på hur motorn är mappad från fabrik.

förutom tändlägen kan det ibland vara så att man från fabrik valt att inte ta ut mer än en viss effekt pga t ex hög avgastemperatur och att man inte vill feta upp för att hålla nere förbrukningen. i det fallet kan man alltså välja att ta ut mer effekt och samtidigt feta upp för att slippa behöva byta hårdvara.

det är nog dom två vanligaste sätten att "chippa" en modern sugmotor och båda två har begränsad effekt eftersom man för det mesta har optimerat bra och ligger nära alla gränser från fabrik. det brukar naturligt också vara så att "prestandamotorer" ofta inte har mycket att hämta eftersom dom såklart redan är optimerade mot effekt. det finns generellt undantag på svagare motorer. t ex volvos 140/170 hk sug-5or har ingen skillnad mer än motormjukvara så där lönar det sig ju definitivt att "chippa" en 140-hästare.
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Man kan ofta gå på lite hårdare med tändning i botten samt mata på gasspjällsmappningen för att ge högre lyft/trottelöppning vs pedalläge (Elektroniskt gasspjäll, alt. valvetronic)
Det lurar även den bäste att tro att man fått mer effekt eftersom bilen blir rappare i uppförandet.

Effektökningen är ganska obefintlig, däremot upplevs bilen roligare och det är väll det man är ute efter?

För effekt.....
På BMWs V8or gäller nästan samma recept för alla.
Grenrörsbyte till något som inte ser ut som avgaslimpor från scanias 60tals lastbilar Dvs. extraktorrör
Ett fullflödessystem med "glesa" metallkattar (bara tattare åker utan ;) ) och en bra andning på inluften.
Optimerad orginalbox brukar vara det bästa om man vill undvika värmedöden öppna filter brukar föra med sig.

Detta i sin tur gör att man kan behöva modifiera mjukvaran för att följa med med bränslet, för att inte gå snålt,
Detta eftersom adaptionsmapparna inte tar hand om ett såpass stort variationsområde

Detta ger mellan tummen och pekfingret stabilt Max 20-30hk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.