|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med min klima, den funkar väldigt sporadiskt tycker jag. Dels så klarar den inte av imma på rutan, såfort de blir lite fuktigt ute så immar de igen om jag inte har på den där knappen för just imma. Sen så funkar fläktreglaget lite som de vill (tror jag) Drar man ratten åt max så öser den gärnet, men går jag ner på steglösa (fast max) så kan den typ helt sluta blåsa, detta är bara ibland o jag undrar om det är något automatiskt som styr lr om de är något vajsing. Har läst om både fläktmotstånd och något kretskort som kan strula, har jag båda? var sitter motståndet? kretskortet sitter vid kupefiltret om jag förstått rätt. | |
|
Jag tror det kunde vara bra om du förklarade litet mer. Fungerar kylan ordentligt? Saknas kylförmåga i kliman så blir det konstiga fläktbeteenden och den kommer inte att klara att imma av. Jag kan inte mycket om just din bilmodell men de här systemen är ganska standardmässiga i sina grundfunktioner. Berätta så mycket du kan om vad du ser som konstigt i ditt system så kommer det säkert att finnas någon som kan ge hjälp. |
|
|
Acn är tom, men den borde väl få bort imma för det? |
|
|
AC'n har en avgörande roll för att avfukta luften i kupén och gör att imma på fönster försvinner mycket fortare än på bilar utan AC. Om det är varmare i bilen än inställd temperatur så kommer fläkten att gå på högfart, och successivt lugna ner sig när inställt målvärde närmar sig. Fungerar då inte kylan så kommer fläkten att fortsätta gå på högvarv eftersom det inte blir kallare. Försök att ställa in din klimatanläggning på att *inte* återcirkulera kupéluften, den ska alltså ta luft enbart utifrån till ventilationen om din kyla är sönder. Ställ även in en högre måltemp så kommer din fläkt att lugna ner sig (dock får du stå ut med att den inte kyler och avfuktar som den ska). Kanske fungerar automatiska klimatanläggningar något olika, ovanstående beskriver hur Saabs ACC betedde sig när kylan inte funkade. |
|
| Om ac:n är tom och din värme inte får bort imma så är ditt kupfilter tilltäppt, byt och du lär märka en skillnad direkt. | |
|
Kupefiltret är nytt. Acn ska fyllas har jag tänkt, ska bara provtrycka o se vad kalaset kan tänkas gå på. Men det här med fläkten som inte vill snurra fast jag vill, har de med automatiken o göra lr kan de va glapp någonstans? |
|
|
Om fläkten bara fungerar på fullt blås så låter det som att du är på rätt spår när du misstänker det sk fläktmotståndet (i din bil är det troligen en transistoriserad regulator men kallas ändå fläktmotstånd). Sök på forumet och i GDS-avdelningen för instruktioner hur du kommer åt denna på din bilmodell. |
|
|
Japmax: På gamla kliman med liggande rullar så är det svärdet som får sprickor i lödningarna till några transistorer: Länk Länk Länk Mvh |
|
| Länk | |
|
Knappen för imma lär inte fungera om ac är ur funktion,. Har du en e39 så har du säkert ett fläktmotstånd och det kan du göra rent med slippapper eller en liten fil och sedan löda om. |
|
|
svärdet har troligtvis spruckna lödningar som sagt.. mitt svärd var dåligt på ett flertal ställen.. fick löda, springa ut och testa, springa in igen och löda, ut igen osv.. 3-4 ggr innan jag fick med alla dåliga lödningar.. ha svärdet demonterat fast inkopplad och dra igång tändning och fläkten.. bryt och bänd lite här och var och försök hitta glappet.. inte alltid lätt att se med blotta ögat.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.