AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
838

Min växellåda växlar ner utan anledning

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

5HP30 måste ju va världens sämsta automatlåda

Till problemet..

Har sedan någon månad tillbax haft problem med att lådan växlar ner utan direkt anledning. Säg att jag kör sakta upp för en mindre backe så växlar den ner till 1an utan att den behöver. Det är bara från 2an till 1an. Så gjorde den inte förr.

Någon ide?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag sa fel, det är från 3an till 2an som det gäller.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Om det är uppför och den plötsligt växlar ner och sedan ligger kvar på den lägre växeln trots att man är lätt eller tom lättar på gasen kan det vara "upphill" funktionen som triggats i det adaptiva programmet. Det går tillbaka till default antingen när lutningen (motorlasten) avtar alt efter tidsbegränsning max 5-15 sek.

Har man kört bilen länge och är van vid när den växlar kan det kännas fel när den plötsligt byter program. När jag hade E34 540i-96 noterade jag att uphill funktionen aktiverades 3-4 ggr under ett år. Alltid i samma backe kring 50-60 då jag hade 4 pers i bilen. Känns nästan som att nåt är fel för den vill inte växla upp trots att man lättar på gasen. Men det ska vara så.

Frågan är varför du inte märkt det förut. Jag kan tänka mig tre orsaker:

1. Nyligen problem med givarsignaler i motorelektroniken som triggar lådans programbyte felaktigt. Kalibrera givare/signal i motorelektroniken. Felkoder. Prova att nolla motorelektroniken.

2. Uppförsbacken är speciell genom att vara lång och hinner därför trigga programbytet. Detta är normalt. Du har bara inte märkt det förut eftersom du inte kört i en såpass lång uppförsbacke i lägre fart så att programbytet triggats. I högre farter på landsväg märker man oftast inte programbytena eftersom det känns som vanliga nerväxlingar i uppförsbackarna.

3. Bilen har varit lastad mer än vanligt de ggr som det inträffat.

molle
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Ok, tack för svaret!

Det är inga långa backar vi snackar om utan max 50-60m.
Men den kör på 3an ett tag, sen typ när de känns som den ska växla upp, nä då växlar den ner ist? Det känns både lustigt och okomfortabelt.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Då blir det fall 1 som gäller. Börja med felkoder och nolla elektroniken.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.