|
|
|
|---|---|
|
Jag har mina funderingar på att köpa mig en X5 av års -00/03, skulle vilja ha reda på lite kända fel på dessa årsmodeller! Är det stor skillnad på 3,0 och 4,4? Har läst lite om växellåds problem gäller det bara diselbilarna eller även bensinarna? Har precis renoverat lådan på min 540 är inte så sugen på ett växellåds ras till=) Är det något speciellt man ska kolla när man åker och tittar på en X5? tack för en bra sida! MVH Jesper | |
| Jag går också i dessa tankar, någon som har lite info ? | |
|
kolla främre drivknutsdamaskerna om bilen gått i stad mycket. de blir spröda med åren och om man ofta har max rattutslag så spricker de efter ett tag. detta medför att det kommer grus och smuts i drivknutarna vilket i sin tur betyder byte av hela axlarna då det inte går att köpa drivknutarna separat. går väl på ca 15 000 kr. nya damasker går väl på 4-500 spänn och det är några timmars jobba att byta, dvs betydligt billigare =) fram och bakdäck ska vara jämt slitna. annars är det risk för att det är olika rullomkrets fram och bak vilket sliter på drivlinan. vid däckköp blir det alltså alltid 4 nya däck. annars tar ju bussningar och bromsar stryk på dessa tunga vagnar. |
|
|
Jo man kan visst köpa drivknutar separat! Jag köpte precis ett par nya drivknutar för 1500 per sida.. sug på den du ;). inkl damasker. Ett fel jag hade på min x5 var larmet , som tydligen skall vara ett vanligt problem enligt bmw själva. bilen larmade på och tjöt när man hade låst bilen.. visade sig vara et kontakt i motorutrymmet som var dålig, kostade 120 kr.... "It's furious to be fast!" |
|
|
Kan nämna några "större" fel som min far har haft på sin svensksålda x5 4.4 årsmodell -01. Rost/kittlossning på alla dörrar samt huv och bakluckan. Kan tilläggas att detta är bytt på rostskyddsgarantin av Bmw. Krånglande fönsterhissar (alla fyra) som krävde ett byte av hela fönsterhissarmaturen. Mindre: Söndertorkad och knäckebrödsliknande gummislang till fläkt i motorutrymmet Lacksläpp backspegelhus. Problem med nivåsensorer som gjorde att xenonljusen lyste ner i backen. Trasig nivåreglering som känner av lasten. En hel del småfel tycker jag det verkar vara för jämnan. Men att köra den är FANTASTISKT och kanske väger upp det ovannämda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.