AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.006

Ta bort bakhögtalre E39 Sedan?

Måste man riva ur hela hatt hyllan. jag vill bara komma åt kablarna för att kunna koppla på högnivå. Kan man komm åt dom på något annat sätt??

Det är en 525-02
Lossa den yttre vänstra delen över hjulhuset bredvid den fällbara delen av ryggstödet. Där finns båda högtalarnas kablar, tvinnade par, färger enligt mektipset för lågnivåmodifiering osv.

FP
Jag hittar massa kablar där du be´skriver, men ingen med dom färgerna som sägs under Mecktips. Finns det någon som vet färgerna på högtalar kablarna i bak?
Mysko.
Du hittar inga tvinnade par: Gul-lila/Gul-grå (vänster bak) och Blå-lila/Blå-grå (höger bak) bland kablarna?
Då har de isf ändrat på E39 efter -00 men det är inte så troligt.

FP
Sätt en väldigt fin syl i tången på en voltmätare och stick in i kabeln och mät så ser du vilka som är högtalar kablar, dra på stereon och mät, ganska hög volym. Är det en högtalar kabel du har hittat så får du ett par svaga volt som svajar i takt med musiken.

Ok, är det dom färgerna!! Jag läste på Mecktips:

Höger bak:
1. brun/orange -
2. blå/svart +

Vänster bak:
3. gul/svart +
4. brun/orange -

Då kanske dom finns....skall kolle efter maten.Thx Folke!
Vilket mektips hittar du dom färgerna på?
Annars inga problem att skilja ut högtalarkablarna, de är som sagt ihoptvinnade som par medan så gott som alla övriga löper enskilt och rakt. Kan inte riktigt se problemet här faktiskt.
Man blir väldigt lurad av att mäta på måfå med nålar eftersom slutstegen i huvudenheten är bryggade och det ligger därför likspänning på högtalarkablarna ifht övrigt kablage.

FP
All right!

Öppna luckan till batteriet och titta in i hålet upp mot "ryggstödet" där finner du en svart avlång/ rund plast/skumgummi packning , ta bort den så finner du en blå/lilla kabel den går att dra ut ungefär 10cm koppla dit lågivå och sen pumpa! rekomendrar en 12" eller två st 10". bilen är så vällisolerad att en 10" hörs väldigt lite inne i kupen
Batteriet sitter på högersidan, båda kanalernas kablar är lätt åtkomliga på vänstersidan som beskrivits. Genomgång till skuffen sker genom att följa kabelstammen bak genom skummgummitätningen över hjulhuset osv.
Bilen är välisolerad, visst, men man måste ju spela in i kupén, inte för dammråttorna i skuffen eller hur?

FP
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
På youtube finns ett antal filmer som beskriuver hur man får bort hatthyllan.
Jag tog bort högtalarna enligt den instruktionen och löddde på kablar för högnivå till basen.
På så sett riskerar man inte att råka kapa fel kablar...

Jag har en Sony "xplood" 8 tum det räcker utmärkt om man bara vill ha normal bas.
det är mycket enklare att inte skruva loss hatthyllan, utan ta bakvägen genom "batteriet" geom kabelstammen över hjulhuset! på så sätt så skruvar du inte isär ngt, tog mig ca 20 min att koppla på min bas.
Nej, det har jag inte. Men det kanske är på G.
Nej, det har jag inte. Men det kanske är på G.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.