AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.958

Problem med nya sommardäck(Goodyear)

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Jag monterade nya däck bak inför sommaren. Valet föll på Goodyear F1 asymetric. Jag har läst mycket bra om dessa både här på forumet och i tidningstester. Då mina framdäck endast är halvslitna fick Michelin pilot sport däcken sitta kvar där. Dimensionerna är orginal 255/35/18 bak och 225/40/18 fram fälgarna är oxå orginal.
Nu till problemet. Under semesterns biltur på ca 350mil kändes bilen ostabil som om man hade vatten i bagaget som flöt runt, denna känslan har inte alls funnits innan jag bytte däck. Är det så att min kombination av däck inte passar ihop? Tror ni det blir bättre om jag ligger Goodyear däck även fram? Eller är det bara att byta bakdäcken till Michelin igen?
Har testat olika lufttryck i däcken vilket hjälpt lite men det är långt ifrån bra.
Anders
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Måste vara att det är olika typ av däck fram mot bak om den gick stabilt innan.
Är själv helnöjd med F1 Asymmetric runtom på min z3m, men Michelin är ju ochså bra.
Men som sagt kanske inte samtidigt ;)
Ja blanda olika däck fram och bak kan bli instabilt och framför allt spårkänsligt.
Har själv erfarit det med kombinationen Continental SC(1) och Nokian NRY. Fy sjutton vad den kombinationen spårade. Bytte sedan till Conti SC3 runt om och bilen blev som förbytt, helt stabil.
Med tanke på de goda recensionerna GoodYear F1 får har jag svårt att tro det skulle bli några större problem. Kanske PS2 är något styvare i stommen än GY F1?

mvh/ Anders
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har också F1 assymetric (alla fyra) på min e31, och den är också slingrig i bakvagnen, speciellt vid inbromsning..
mv
289
mv70
Z3M roadster -97
316i compact -95
Vad kör ni för tryck på era F1 Asymmetric däcken ?
Jag gick upp till 3bar bak 245/40 17 och 2,8 fram 225/45 17.
Har ju iofs hårdare M fjädrar/dämpare redan runtom.Men tycker bmw rekomendationerna däcktryck på klister lappen vid dörrkarm är alldeles för lågt.Fast det ju bara min åsikt kanske funkar för andra .
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bytte nyligen framdäck på min M5 från slitna PS2 till F1 Assymetric och jag är väldigt nöjd med F1-däcken. Nu var det ju bakdäck det gällde och det kan ju vara att dom funkar dåligt i kombination med vissa andra däck eller på vissa modeller.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mina är 245/40-18 och jag kör med 3,0 bar.

___
//Ulf
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Tack för er input. Någon mer som har erfarenheter på området?

Anders
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Försöker lyfta denna tråd igen! Fler borde ha erfarenheter kring detta, har läst en del på forumet tidigare...

Anders
ro
133
roblon
320dT M -06
Hej

Jag hade samma bekymmer på en 328 för några år sedan.

Tråd om problemet jag hade:
Länk

Jag hade ju samma dimension fram som bak, så jag kunde ju skifta, blir nog inte så bra i ditt fall ;)

Vet inte, men kaske så ändrar däcken egenskaper efter en tids användande. Kan ju ochså vara värt att laborera lite med däcktryck. I annat fall kanske du tvingas köpa två nya framdäck också, även om det känns trist om de har mycket kvar.

Mvh
Robin
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Jag vill bara uppdatera tråden, då jag nu monterat Goodyear F1 även fram. Vilken skillnad, bilen går perfekt igen. Dessutom tystare än med Michelin däcken. Så i mitt fall var det olika däck som var problemet.

Anders
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Såg denna tråd lite för sent, men det är i alla fall så i dom allra flesta fall, att olika däcktyper ger en ostabil gång. Speciellt på en känslig bil som Bmw E46. En Volvo 850 hade det knappast märkts någon skillnad på.. Det är olika på olika bilar, vissa modeller är kräsna med vad för däck som sitter på medan andra modeller inte märks någon skillnad.
Good year eagle f1 asymmetric är ett av dom absolut bästa däcken jag provat. Körde på min gamla 525:a med 2,8bar runtom.

AKN, stommarna i Eagle f1 asymmetric upplever jag som klart styvare än Michelin PS2.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.