|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! undrar vilka markeringarna är när man mäter vätskenivån för servostyrning, vilken utav markeringarna e minimum respektive maximum? (bifogar bild så att det bilr lättare att förstå) tycker det står så dåligt skrivet i instruktionsboken.. (länk till bild): Länk tacksam för svar! MVH | |
|
Jag fyllde faktiskt på olja idag. Rätt säker på att nivån skall vara mellan streck 2 och 3 i din bild. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
|
Hej, kikade i Haynes rep. handbok... BlackMunichWagon har rätt! Nivån skall ligga mellan 2 och 3 (min och max) på din bild. //H |
|
|
Tacksam för alla svar! MVH |
|
|
Kanske självklart men jag vill ändå säga detta: kolla noga att det är rätt olja som fylls på! I instruktionsboken till min bil stod information som var käpprätt fel. Man menade att det ovillkorligen måste vara ATF-olja (som bara skulle fyllas av kvalificerade personer...) när det i själva verket skulle vara Pentosin CHF11s. Rätt oljetyp angavs i mitt fall av en etikett på själva servo-oljebehållaren men man kan anta att dessa etiketter kan försvinna med tiden. Bara ett tips i all välmening. |
|
|
Bara för att klargöra: rekommendationen om ATF-olja *kunde* varit korrekt, det beror på marknad tydligen. För vissa modeller tex min levererade på svenska marknaden så tycker jag mig ha förstått det som att det är Pentosin CHF11s (grön) som gäller. Kan nog vara bra om någon som vet exakt kan ge en hänvisning till var detta reds ut. Hur som helst, dessa oljor är inte blandbara så det gäller att man har rätt olja vid påfyllning. |
|
|
Lånar tråden/frågan lite. Vad händer om man har för låg nivå? |
|
|
Det kan jag svara på. Är det på tok för låg nivå så låter servostyrningspumpen konstigt, den väsnas en hel del när man styr. Jag hade ett problem med läckage i denna krets nyligen och gjorde av med nästan en liter svindyr CHF11s-olja för att hålla maskinen fungerande under vår lilla tvåhundramilstripp. Det läckte oavsett om bilen var igång eller ej. Felet visade sig vara ett sönderkorroderat kylrör till servostyrningen. Som tur var hände inga allvarliga grejor men jag kan tänka mig att det inte är så skoj om styrservot helt plötsligt skulle lägga av när man är ute och kör. Jag lyckades hålla nivån tillräckligt hög hela tiden så att jag hade bra styrservofunktion. Morrar servon när man ska styra = för låg nivå. Gränsen går faktiskt ganska långt under min-markeringen på oljebehållarens oljesticka kan jag säga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.