AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
54.751

320d -08 => 335d -07, hur mycket i mellanskillnad?

Sida 2 av 2
Verdi
På 3 år och en total körsträcka på 13500 mil kostar det så här mycket extra med 335:an:

30 000:- extra i bränsle.
10 500:- extra i skatt.
30 000:- extra i värdeminskning. (räknar med att båda bilarna halverar sitt värde ungefär, vilket förmodligen är optimistiskt med tanke på körsträckan)
~9 000:- extra i försäkring.
~7 500:- extra i kapitalkostnad.

Summa: ~87 000:-, eller nästan 2 500:-/månaden.

Lägg till att jag sumpar ett års nybilsgaranti och riskerar att tappa en fri service så blir det nog lite för dyrt... Tyvärr.

Möjligtvis att värdeminskningen kan slå lite annorlunda men att den skulle hålla värdet så mycket bättre än 320:n tvivlar jag på.

Synd att jag inte pallar att spela poker längre... :-)
Trist att höra med kostnaderna. Jag är själv lite inne på en 335. Kostar det så smakar det, även jag har insett efter lite matematik att den knappast är billig att äga även om man jämför inom det egna märket. Underbar att köra är den dock.

/ Hugo
Verdi
Den väckte inte riktigt mitt ha-begär tillräckligt. Kanske tur att jag aldrig har provkört en 335:a. Då hade jag nog varit såld... :-)

Nu har jag sett en 320dA Touring hos samma handlare

Länk!

65k inklusive vinterdäck i mellanskillnad.

Fördelar:

+ Automat
+ Saphiresvart >> Monacoblå
+ Sportratt (alltid läder?)
+ Skinnklädsel
+ Touring (letade en sån från början)
+ Motorvärmare
+ 4 månader nyare
+ Xenon
+ Vinterdäck (saknar vinterdäck till min)

Ska fundera på saken ikväll...
Om du ändå är uppe i denna priskategori och letar 320d skulle jag i så fall vilja rekomendera denna vagn. Visserligen ingen automat men den känns som att den ger ett klart bättre värde för pengarna än Umeåbilen.

Länk

+ Facelift (2009)
+ Fri service
+ Vagnskada
+ Fabriksgaranti
+ Start/stopp teknik
+ Dynamic/sportstolar/HiFi/drag etc.
+ Slipper tvätta bilen varje dag (fast det kanske är ett minus för vissa :-)

Är förstås inget alternativ om nu automat är ett krav men faktorerna ovan kanske överväger?

Faceliftade E91 i titansilver är grymt snygg tycker jag, färgen gör sig oerhört bra ffa med de nya baklyktorna.
Verdi
Automat är ett absolut krav tyvärr. Annars såg det ut att vara en trevlig bil.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Lite OT kanske, men är det inte förvånansvärt många E90/E91 som har komfortstolarna?
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Det finns väll inte komfortstolar till E90/91. Standardstolar eller sportstolar är det som erbjuds.

// Jonas
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Om det är en kombi du vill ha så varför inte denna?

Länk

Grymt trevliga och har aldrig blåst vare sig mig eller nån bekant.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Verdi
Den har ju inte heller automat. Dessutom är den för gammal om den haft automat.

Det sura är att en 320d före -08 drar 0,67l/mil blandat. Då ökar kostnaden för skatt och bränsleförbrukning ganska mycket.

Nu tror jag Umeå-säljaren tröttnat på mina mail och ignorerar mig. Lika bra iofs. :) Tror jag skiter i hela grejen. Är ju väldigt nöjd i grunden. Men mycket vill ha mer...
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Verdi:
Vad gör att automat är ett absolut krav nu? Det borde det väl ha varit när du köpte din gamla bil också, men ändå valde du manuell då?
Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Sen förstår jag inte riktigt diskutionerna om att en bil tar si och så mycket mer, jag menar 0,67 eller 0,54 (Tveksam till de siffrorna) gör väl ingen jätteskillnad på årsbasis, när man köper en bil för över 200 k är ju värdeminskningen den i särklass högsta kostnaden, att bränslekostnaden ökar med en hundring eller två i månaden gör väl ingen skillnad. Jag förstår att skatt o dyl spelar in men att rata en bil för att den tar 0.10 liter mer per är ju konstigt när den kostnaden är obetydlig i helhetsaffären.
Håller med Baccala till 100%. Bara värdeminskningen för en 320d -08 pre-facelift för nästan 300kr gör att merkostnaden för 06:an i skatt+förbrukning (1dL mer) ter sig löjlig i sammanhanget.

Som jag sa tidigare, ur en ekonomisk synvinkel är det mindre dumt att satsa på en faceliftad 09:a om man tänkt lägga 300kkr på en 320d. Alternativt en pre-facelift med M-sportpaketet, ett paket som dämpar värdefallet rejält.
Verdi
Ja, iofs. Jag föredrog en automat då också men så hittade jag min nuvarande till bra pris.

Jag kör ca 400 mil i månaden.

320dA -08 => 500:-/mån dyrare än min nuvarande i bränsle/skatt
320dA -06/07 => 1000:-/mån dyrare.

Det är en faktiskt kostnad helt oberoende av andra kostnader.

Jag prioriterar även driftssäkerhet då jag är helt beroende av bil för att ta mig till jobbet och därför vill jag ogärna köpa en bil som är 3-4 år gammal.
Verdi
Någon som vet nåt om Silverstone Motor i Karlstad?

Den här såg lovande ut. Dock importerad.

Länk!
Dyr tycker jag och saknar dessutom ACC.
Du kan få en ny 325dAT för drygt 350 Länk , måste vara en bättre deal även om du får vara utan M-pkt.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Verdi
Ja, jag såg att den saknade ACC. Den går väl bort nästan bara pga det även om det är en skitsak egentligen.

Blev dissad av säljaren uppe i Umeå på den svarta touringen. Han svarade inte ens på mitt senaste mail. Förstår att han trodde jag bara var ute efter en mailkompis men så var faktiskt inte fallet. Vi var nog bara några tusenlappar från en affär där. Men nu får det absolut vara.

Nej, nu lutar det kraftigt åt att jag behåller min. Verkar svårt att göra en vettig affär.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Att en bil för 300´ endast har AC är inte att beteckna som "skitsak" om du frågar mig... =I

MVH Christofer
Verdi
I praktiken spelar det inte så stor roll. Det blir marginellt svårare att ställa in rätt temperatur.

Men det ser illa ut i teorin, det håller jag med om. :-)
Håller inte med, även i praktiken är det stor skillnad mellan AC och ACC. Jag har haft bilar med både typerna av AC och med manuell AC behöver man hela tiden hålla på och ändra temp, fläkt och luftfördelning. Med ACC behöver jag nästan aldrig ändra inställningarna utan kan koncentrera mig på körningen i stället. Så för mig går en BMW utan ACC bort direkt.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
BlackMunichWagon: Håller absolut med!

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.