|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Verdi |
Hejsan! Har ju nyss blivit ägare till en 320d av 2008 års modell som gått 2700 mil. Manuell låda, comfortpaket, advantage-paket. Nu har jag letat upp en 335d av 2007 års modell som gått lika långt och som har samma utrustning mer eller mindre. Hur mycket tycker ni är rimligt att betala i mellanskillnad för mig? 59900:- vill de ha... |
|
Det är lättare att uttala sig om affären om du ger oss all fakta du har. Touring, fälgar , färg, klädsel mm //Stefan |
|
Verdi |
But of course. :) Länk Min bil verkar vara exakt likadant utrustad, fast den är monacoblå och alltså en manuell 320d från 2008. Jag köpte den för 239k i juni och har kört 700 mil lite drygt. Nu skulle jag ju få pengarna tillbaks. Dvs 700+ mil helt utan värdeminskning. :-) Skulle kosta mig ca 1000:- extra i månaden i högre skatt, försäkring och förbrukning. Fast det är det nog nästan värt. Skulle iaf köra ifrån min kollega här bredvid som åker Audi A5 3.0TDI på 240hk. Hehe... |
Verdi |
ps. Jag vet att 335:an är väldigt snålt utrustad för att vara en 335:a och anledningen till att den är så pass billig relativt de andra på bytbil. |
| Tycker du själv att det känns bra? | |
Verdi |
Svårt att säga. Vad tror ni de är värda om ca 3 år om de båda gått ca 15 tusen mil? Klart jag är sugen. Men det får inte kosta FÖR mycket heller att ha bil. Svårt att veta var gränsen går... |
|
Ja det är du som skall byta jag hade aldrig gjort det ,men det är ju jag det är en mycket snik utrustad bil för att vara som du skriver en 335 skulle nog väntat tills en med mer utrustning kommer fram . Till vettiga pengar det kommer att komma mellan priset är nog i högsta laget men de lever på att sälja bilar så det är nog ok Hoppas att du behåller 320 för din egen plånbok iallafall ngt år till kan förstå att det drar i KÖP TARMEN men den sjukan har vi nog alla på detta forum Ha de T |
|
|
Det är väl standard med xenon på 335d? Nån som vet? "Nya" snålare 286Hk motorn har den i alla fall... Mvh |
|
|
Jag hade inte bytt, men det beror på att man är lite av en utrustningsnörd :-) Eftersom pengar inte är helt oviktigt så lär din nuvarande 320d -08 med start-stopp och en förbrukning på 0.49 blandat vara fortsatt mycket attraktiv om 3 år jmf med en snikutrustad 335dA som har helt andra driftskostnader och tilltalar en mycket smalare köpkategori. |
|
|
"Det är väl standard med xenon på 335d? Nån som vet?" Det är det nog inte då den av bilderna att dömma inte har det. // Jonas |
|
|
Jag har sett den på blocket jag med och priset är lägre men den är klent utrustad. Har du funderat på garantier och fri service? Du äger idag en 08:a och köper en 07:a. Rätt mycket pengar för en 07:a, jag är inte pessimist men 10:orna börjar väl rulla ut på vägarna. Då är bilen vipps 3 år gammal. / Hugo |
|
Verdi |
Jo, jag torskar ju ett 10 månaders nybilsgaranti och lite annat... Däremot tror jag att jag hinner med de två fria servicar man får. En skulle ju bli i höst och sen skulle jag ev hinna med att köra ytterligare 3000 mil fram till april -10 som är 3-årsgränsen. Men det är knappt. Sant är att 320:n är snålare. Men att köra den på under 0.50 l/mil blandad körning är omöjligt. Jag ligger nog snarare på kring 0.55 l/mil. Kanske är det lika omöjligt att köra 335:an på 0.75 men... Nån som vet? Skönt med en reality check här på forumet iaf. Rädd för att det blir som med min A4:a som var lite törstig. Man får dumpa iväg den till nån ung grabb... Det enda som stör mig lite är att jag saknar automat mer än jag trodde... Får väl höra med Bertan om de tar in min bil mot en automat 320d till rimligt pris. :-) ps. På -10:orna skiljer det 125 tusen mellan motorerna. Allt i övrigt standard... Om det kan vara en måttstock på hur det borde vara. 305 tusen för en 320d och 430 tusen för en 335d. |
|
En 320dA (med automat) drar knappast mindre än den manuella, och så är skatten högre på grund av högre koldioxidutsläpp... Mvh |
|
|
Jag hade gjort bytet, tycker att du fick riktigt bra betalt för din 320d. Bränsle förbrukning r inte ide att tala om när värde minskningen är kanske 30000-40000 kr per år och sig att du kör 3000mil då är bränsle skillnaden från att dra 0.55--->0.8 inte så stor del i det hela. Lite synd att den var så klen utrustad för att vara 335, men samtidigt är det ganska mycket som är standar på en 335:a. Jag hade definitivt bytt. /C |
|
|
Vad är standard på 335d men inte på 320d? Är det något mer än lackerade dörrhandtag och kromade lister+njurar? |
|
Verdi |
Jag skulle ju inte byta till en automat 320d pga förbrukningen. Den drar ju mer än den manuella. Jag vill ha en automat av bekvämlighetsskäl. Dels tycker jag det är svårt att växla mjukt på 1:an och 2:an och dels är tvåan lite för högt utväxlad så att det är lätt att få stopp vid krypkörning på 2:an i stan. Nu har jag framför min åsikt till försäljaren och han säger att det enda han kan erbjuda är att byta till original 17" BMW-fälgar. Prisskillnaden kvarstår dock... |
|
Det innebär att handlaren inte sänker priset egentligen? / Hugo |
|
| Man lever bara en gång. 59.9 känns prisvärt för motorn + automatlådan. Men det är bara min åsikt :-) | |
|
Ärligt talat så skulle jag också slå till på 335dA för bara 60´ mer, även om den inte har originalxenon... Tror säkert att den går runt 0,8-0,9 i snitt utan RFT-däck och om det inte blir för mycket stadstrafik... läsvärt om x35d: Länk Mvh |
|
|
Verdi: Tänkte på att en 320dA automat är ännu svårare att få ner förbrukningen eftersom du skrev detta: "Sant är att 320:n är snålare. Men att köra den på under 0.50 l/mil blandad körning är omöjligt. Jag ligger nog snarare på kring 0.55 l/mil." Mvh |
|
Verdi |
Tror 320dA har en officiell förbrukning på 0.55l/mil och den manuella 320d har en officiell förbrukning på 0.48l/mil. Frågan är vad en 335d drar i verkligheten... Och ungefär hur mycket dyrare blir försäkringen? (vet att det är väldigt individuellt, men relativt?) Officiella siffror Blandat/Landsväg/Stad (ur minnet): 335d = 0.75/0.55/1.00 320d = 0.48/0.40/0.60 Fast 0.60 i stan är absolut en bluff. Aldrig i livet. Snarare 0.80. Jag kör dock väldigt lite stad. Kanske 10%. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.