|
|
|
|---|---|
| Hur får jag bort expansionskärlet på e39 -97? Jag har lossat de 2 synliga skruvarna som sitter överst och försökt dra bort kärlet men det sitter som berget. Någon som har något tips? | |
|
Nu har jag inget svar på din fråga... Men det vore nog idé att skriva vad för modell av E39 du menar, ser ju inte riktigt likadant ut i v8:orna som i sexorna.. Mvh Janne. |
|
| Ursäkta, missade det. Det är en 528 sedan. | |
|
Löste det sig? Jag har nämligen samma problem, tror att det läcker i skarven nedertill. |
|
|
Det var bara att bruka våld som vanligt :-) Med en polygrip slit rakt upp. |
|
|
Löste det sig??? Jag misstänker att jag har en kylvatten-läcka då jag får pytsa på och lufta systemet varannan månad, typ. Har bytt vattenpump, termostat och hus. Så det är expansionskärl nästa. Sorry för trådkapningen It´s better to burn out then to fade away.... |
|
|
Hade samma problem med att få bort expkärlet men gick med kraft till slut bara att dra rakt upp.. Hade även min bil inne hos en mekaniker (oseriös) som hävdade att det inte skulle gå att ta bort expansionskärlet från kylaren, hävdade att den var "fastgjuten" så att jag skulle byta hela kylaren. Var säker på att det gick så gjorde det själv. Det var en spricka längst ner på expkärlet, fungerar klockrent nu efter :) Lycka till. |
|
|
Och så här ser det ut för den intresserade: Länk |
|
|
Bumpar tråden lite.......har monterat bort det gamla expansionskärlet på min e39 528, men får inte dit det nya. Nån som har nåt bra tips? har tryckt till blodsmak uppkom i munnen :) men det vill inte hoppa över o-ringen :) Mvh |
|
| Prova att smörj med såpvatten. | |
|
Nej det kan vara lite knepigt att både få loss det och dit det. Jag lade en frigolitbit på toppen av exp.kärlet och sedan fram med släggan. Men du bör vara försiktig så det inte spricker igen för dig. |
|
| Om det finns plats borde det gå att skruva på påfyllningslocket och slå ett spännband i en loop runt locket och ner innanför nivågivaren i botten och placera spännanordningen mitt på höjden vänd bakåt så att säga. Sedan spänna och ruckla lite. | |
|
Nu sitter det :) Träbit och slägga funka fint. Bara den förbannade luftningen kvar :) Tack för svaren. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.