AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
7.741

servopump och broms knas på 635 csi -83

Sida 1 av 2
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Tjena.

Försöker fixa iordning en BMW 635csi -83 med lite problem.
Först tänkte jag årdna med bromsarna, dom har det klassiska problemet som alla andra beskriver här på forumet.

Pedalen blir stenhård vid tryck först och sen släpper och mjuknar efter 1sec typ, men blir aldeles svampig och ABS lyser (fast den funkar).

Bytte bromsbomb men problemet kvarstår...

Har även problem med servopumpen, den låter som satan.
Tänkte att jag börjar med den innan jag byter bromsförstärkaren för att komma vidare med bromsproblemet.
Men efter att jag väntat i 4 veckor på pumpen så läcker den nya nu när jag bytt. Hur vet jag vilken olja det ska vara om det inte står nåt på behållaren? lappen e borta!!! jag fyllde på med nån olja som skulle passa bl.a AUDI BMW mm stog det på flaskan!!??!!, aja den läcker och låter som den första som var dålig...

Men jag sitter och funderar, jag kan inte så mycket om sånt men, om systemet hänger ihop, vilken e det som fixar trycket? e det pumpen för servon eller e det bomsförstärkaren som fixar trycket för både broms och servo eller? kan mina problem hänga ihop på nåt sett med broms och servon?
Ska jag byta servo pumpen först eller bromsförstärkaren först???

Hade förhoppningar på att ta ut pärlan i sommar men nu väntar jag på en ny pump i 4 veckor till ser det ut som.

Vroooooom...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Bromsförstärkaren (bromsservon) är hydraulisk på 635 och drivs av servopumpen precis som styrservon. Så vänta på din nya pump och se om det funkar innan du köper mer grejer.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Det är noga att du använder rätt servo-olja. Kontrollera med BMW vilken typ det ska vara i din bil. Är lite lur på att det ska vara den gröna oljan som jag har glömt vad den heter (CHF?). Den brukar jag köpa på BMW. Ska det vara ATF (röd) köper jag den på macken.

Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Tack för svaren.

OK.

Då e det bara å bita i det sura äpplet och vänta 3-4 veckor igen.
Då byter jag servopumpen när den kommer och kollar på bromsarna efter det. (Det var ju inte så billigt med en bromsförstärkare på BMW) ca 7000kr

Ringer och frågar BMW om oljan.

Vroooooom...
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Superviktigt med RÄTT hydraulvätska, fel sådan innebär att du även får byta packningar i hydraulcylindern till bromssytemet. Det ska vara den gröna oljan till din bil.

/Johan
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
OK check! GRÖNA oljan.

Det är påfyllt med den gröna nu efter bytet på pumpen, men jag e osäker på vad det var innan.!!

Jo faktiskt nu när jag tänker på det så fyllde jag på för 1,5 år sen när jag såg att det saknades lite i behållaren, och då var det den röda oljan, tänkte inte på det då och fyllde på med det som fanns i. aj aj aj.

Vet att den var inlämnad till nån värkstad för broms problemet men det hände inte så mycket förutom en ny huvudbromssylinder och nya oljor.
Dom måste ha lagt i fel olja då!?!?!?

Bilen har stått avställd i 2 år drygt på förra ägaren.
(Står fortfarande på honom nu med tills jag får den att gå ordentligt).

Hoppas att det löser sig när jag får min nya pump och det i sin tur gör att bromssystemet funkar som det ska efter luftning och lite ber tålig bromsvätska.

Vroooooom...
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
ÄNTLIGEN !!

Nu har jag fått den nya pumpen, åååååååhh pirrar i händerna, måste till värkstan.........

Vroooooom...
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Pumpen läcker inte, men den låter.
Det borde betyda att det finns luft i systemet eller? Fel olja?
Hur gör man sig av med luften i systemet? finns det nåt fiffigt sätt eller krävs det nån special pump eller nåt liknande?

Jag köpte en olja på Mekonomen som ska fungera fint enligt dom och det står på flaskan att det ska gå.

MPM Oil Company
Power Steering Fluid
SHVI Synthetic

Meets the requirements of:
Audi/vW
BMW
Jaguar
Volvo
Saab
Porsche

står det på flaskan och det e den gön gråa färjen på den.

Nån som har några tipps?
Är detta problem lite överkurs för mig kanske som inte e nån makaniker?
jo
972
johnor
Ja, då har du lyft i systemet, finns det ingen avtappning så att du kan få bort luften?
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Ingen aning faktiskt, när jag höll på med påfyllning och tittade på nivån i behållaren så såg jag att det bubblade till litte då och då när polarn snurrade på ratten.

Nån avtappning såg jag inte men jag kanske titta på fel ställen?
Var brukar den sitta? vid pumpen eller nåt rör eller slang som kopplas till pumpen eller vidare mot behållaren?

Vroooooom...
jo
972
johnor
Har för mig att det sitter av avtappning på ABS enheten.

/Johan
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
ok tack för snabbt svar, ska undersöka och försöka hitta den.

Vroooooom...
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Du behöver inte lufta servosystemet, det är självluftande iom att det cirkulerar. ABS enheten har ingen koppling till servosystemet, jag tror nog johnor blandar ihop detta med själva bromssystemet som man ju måste lufta efter vätskebyte.

Morrar pumpen efter ett par dagars körning är det nog fel olja iaf. Köp BMW original!

Låter den konstant eller bara ibland? Bara när du svänger på ratten? Bara när du går mot styrstopp?

Nivån ska avläsas med motorn igång.

Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Den skriker konstant.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Är pumpen ny eller beg? Låter ju som att det är själva pumpen som mår dåligt eftersom den väsnas hela tiden, men är den helt ny faller ju den teorin. Då skulle jag prova med BMW original grön servoolja. Kvarstår skrikandet då vette fan...
Det är väl inte remmen som skriker och luras?

Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Bilen lämnades in på SJÖLIN & HAGSTRÖM MOTOR AB, där byttes det en massa delar som broms skivor / belägg framm + service.
Byttes olja i servo och bromsar.
Kördes den sen sommaren och låstes in på hösten.

Våren efter, var det problem med broms systemet nästan direkt vid första åket och då orkade inte ägaren ta itu med det så den stod bara i garaget.
När jag sa att jag ville köpa bilen provade jag den och då började servon låta, kollade nivån och fyllde på med röd olja eftersom det fanns röd olja i från servicen.
Alla sa så fort dom hörde den att servopumpen var slut. !?!?
Den får stå i garaget ett år till. :-(

Innan våren i år läser jag i forumet att broms problemet är det fler som har och alla byter bomben så jag byter den jag med.
Inget förändras, jag tittar vidare i forumet och misstänker att det kan vara bromsförstärkaren som spökar.
Köper en förstärkare men har inte monterat den ännu för att andra sa att broms problemet kanske försvinner när servopumpen e bytt.

Jag köper en ny pump. Väntar 1 månad på den rackaren. :-(
Monterar och byter till grön olja, DEN LÄCKER OCH LÅTER SOM EN STUCKEN GRIS.
Springer tillbaka och beställer en ny pump. Väntar i 3 veckor.
Monterar och fyller på med grön olja från Mekonomen.
Pumpen skriker men den läcker inte denna gång.

Mitt nästa steg nu blir en ny remm och riktig olja från BMW, annars vet jag inte hur jag ska gå vidare. :-(

MAN SKA VARA GLAD NÄR MAN ÄGER EN 635 csi ELLER??!!??

Vroooooom...
jo
972
johnor
Om det nu inte är remmen som skriker så brukar ju ljudet som du beskriver bero på att pumpen går torrt, det är inte som så att då det fanns fel olja i servosystemet så löstes packningar upp som satt igen systemet på ett olämpligt ställe?

/Johan
Visa användare
276
pmkarlss
635 CSiA -86
VW Caravelle TDI 4-motion -06
VW Polo -04

BMWCS #6947
Jag har också en väsnande pump, det låter som den går och går hela tiden och det knäpper om den. Man kan känna samma knäppningar i bromspedalen. Jag ser trådarna om fel olja, men jag har svårt att se att det skulle få pumpen att löpa amok. Kan det inte vara någon otät ventil etc. som får pumpen att jobba "överdrivet"?

Mvh,

Per-Magnus
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Om servopumpen morrar brukar det bero på att det kommer in luft i sugledningen till pumpen.
Kolla om du har nån dålig slangklämma eller dålig slang.
Hur ser oljan ut i behållaren när du kört motorn en stund och svängt och bromsat lite? Är den full med luftbubblor och skummar eller är den klar ?
Visa användare
33
Saki
330 Xi Touring -02
Skumm med bubblor
M-
37
M-artin
530ia Touring M-sport -06
635 Csi -84
Skum med bubblor.. Då har du antagligen nån läcka på sugsidan.
Det blir ju svagt undertryck där när pumpen ska suga i sig olja och då kan den suga in luft i otäta skarvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.