AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
709

Styrservoväxeln måste bytas

i6
2
i6dagu
525 touring
Fick tråkigt samtal från Bilcentralen i Nacka om att min styrservoväxel (BMW 525 Touring) måste bytas. Total kostnad dryga 19 000 där materialkostnaden står för 15 000 kr.

Är detta dyrt? Värt att undersöka alternativ verkstad för detta arbete?

mvh
Gustav
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Vad har du själv för uppfattning?

Är pengar inga problem för dig?
Verkar det rimligt att lägga ner dessa pengar på din bil i förhållande till vad den är värd och det skick den är i?
Måste du köpa nytt eller kan det duga med begagnade prylar?
Är det viktigt att BMW gör jobbet eller kan du tänka dig att anlita en icke auktoriserad men välrenommerad verkstad?
Kan du göra jobbet själv eller måste du lämna bort bilen?
Osv

Du hittar nog svaret själv om du tar dig en rejäl fundering kring dina förutsättningar och vad du vill!

Per L
i6
2
i6dagu
525 touring
Frågan var kanske för öppen ställd.

Jag tycker att det är en mycket dyr men oundviklig (vad jag förstår) reparation.

Jag misstänker att Bilcentralen är dyrare än icke auktoriserade verkstäder, och min fråga avsåg om någon har en uppfattning vad dessa (gärna välrenommerade) verkstäder kan tänkas utföra arbetet för?

Samt om någon i så fall har en rekommendation. Läste mkt gott om Larsson i Huddinge (dock ej möjlig att nå idag).

mvh
Gustav
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Går bilen att köra med så brukar det vara en bra idé att låta några olika verkstäder uttala sig. Då får du både uppfattningar om bytet behöver göras omedelbart eller "sedan" samt vad det skulle kosta.

Du kan också fråga vad kostnaden skulle bli om dom skaffar begagnade delar.
Jag har hört någonstans att bilverkstäder är bilskrotarnas största kundkategori.

Jämfört med en BMW-verkstad tar så borde totalkostnaden kunna bli avsevärt mindre med ett annat alternativ.

Någon annan får dock ge dig tips om bra och billiga verkstäder där du bor.
Du kan ju också söka själv. Tex i detta forum eller på Google som jag gjorde (Huddinge+bilverkstad+bmw) och första träffen blev den här
Länk

Per L

mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
hej. i6dagu .hur yttrar sig ditt fel på bilen.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.