AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.221

Vibrationer efter trottoarkänning

lurch
Hej! Jag lånade ut bilen till en kompis förra veckan och såklart så fick han väja för en cyklist och kom åt trottoaren med höger framhjul. Ingen större skada på fälgen eftersom han bara "gnuggade" mot trottoaren och inte körde rätt in i den. Däremot så vibrerar bilen när man kör landsvägsfart, ingen obalans som känns i ratten utan bara ett "durrande". När man krypkör så låter det till vid ett tillfälle på varje varv som hjulet snurrar. Bilen går fortfarande stabilt och drar inte åt nåt håll. Kan det vara hjullagret som har fått stryk?
lurch
Nu har jag lyft upp bilen och snurrat på hjulet. Det snurrar fint och utan missljud och inga vibrationer känns när man fåller i stötdämparfjädern. Dock så är bromsskivan skev och ligger emot nästan halva varvet. Kan verkligen bromsskivan bli skev av en trottoarkänning eller är det lagerinfästningen som skevar? Alltså denna:

Länk

Eller kan det vara nåt annat som skevar?
lurch
Det glappar lite om man håller i hjulet "kvart i tre", kan det ge upphov till vibrationerna?

Please help...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

då har du glapp i en styrarm/p-ända. Detta kan säkert orsaka vibrationer.
Tycker även att du borde kontrollera balansen på hjulet.

Anledningen att bromsskivan verkar skeva är att den enbart sitter fast på en punkt (insexsbulten) när hjulet är av. Har du testat att snurra på det med hjulet på?

Lycka till!
lurch
Ja skivan skevar även med hjulet på, men som sagt så misstänker jag att det problemet fanns där redan innan.

Jag ska lämna in bilen på en koll idag. Det kan ju faktiskt vara obalans i fälgen (alufälg) men det som oroar mig lite är att man hör ett knorrande varje hjulsnurr (knorr paus... knorr paus... knorr paus...) när man krypkör. Vad fan beror det på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.