AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.557

Går det inte att hitta en vettig BMW för 70000:-?

Sida 1 av 3
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jag känner mig fruktansvärt frusterad av att aldrig hitta den rätta bilen någongång!

Har letat varje dag i snart 1 månad på nätets alla möjliga och omöjliga ställen, främst efter en fräsch 320-325 vanos.

Kraven jag ställer mig själv eftersom jag hade tänkt att ha bilen ett bra tag framöver är följande:

Fullstämplad orginal servicebok
Rostfri, fint skick och helst inte över 17000 mil. Coupén står högst i prioritet men absolut inget krav. Helt enkelt en dokumenterad ärlig och fin bil.

Har ringt på många men det är alltid nåt skumt tycker jag..med serviceböcker, flagnad lack, rost, otroligt många ägare på kort tid osv.

Har gått så långt att jag t om var och kollade på en VW VR6 -94 häromdan, fullutrustad och i mkt bra skick..Tur att jag testade den iaf..usch vilken hemsk bil! När man har kört BMW förut (10st genom åren) så var den bilen ett mycket dåligt alternativ.

Hur mycket ska man behöva hosta upp egentligen för att kunna köpa en fräsch 320/325?!?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I de årsmodellerna med hyfsad utrustning tror jag man närmar sig 80 för att hitta riktigt fina bilar. Kan ha fel dock...
Se dig om efter andra bilmärken, då det kostar x-tra att köpa BMW av just den karossen, var själv på jakt efter en 328:a men dom är inte värda priset. Fortsätt spara till en E:46.a eller titta åt någon annan fabrikant.

Riktiga bilar driver med alla 4
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Tänkte bara säga att du gör helt rätt i att inte köpa nån bil som du inte anser uppfyller dina krav. Felet folk gör att de allt eftersom ändrar sina krav för att hitta en bil.

Ang VR6 & BMW. Min tjej hade en VR6:a tills för inte länge sen och det är 2 helt olika bilar som inte går att jämföra.

Tänk även på att det är ingen ny bil du ska köpa. Haka inte upp dig på småsaker som går att reparera, men var däremot noga just med servicebok, antal ägare och sånt som inte går att reparera efteråt.

Lyca till med bilköpet och väntar du lite till, så dyker det ofta upp billigre BMW´s till hösten. =)

/Edvard
BMW CS # 4503
Jag letade oxå BMW länge, typ ett år. Jagade E36 från början men gav upp då det var omöjligt att hitta en som var fin i den prisklassen.
Började snegla på E34 och se på fan. Det är ungefär samma pengar men mycket mer bil. Du får helt enkelt MER av allt i en E34.
Kolla runt får du se.

Min hemsida:
Länk
Touringklubben:
Länk

Mvh.
Micke Olsson
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Jo, visst är E34:an en mycket komfortabel bil som finns till bra priser. Hade dock en sån senast och vill därför helst pröva på en E36:a. Tycker att E36:an ser lite modernare ut plus att den är lite mindre.

Hittade en 318is idag 5km från där jag bor =) Det är en -93:as Coupé med 12900 mil på mätaren..ska kolla upp den i morgon..priset var 75" men det lät som att den skulle gå att få ner till runt 70".

Det verkar inte vara så står prestanda skillnad jämfört med en 320..dock kommer jag att sakna det ljuvliga ljudet av en 6:a. Nån som har koll på 318is? Är det bra motorer..dom där 16v:arna?? Dom kanske är lite billigare att äga oxå.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Körde omväxlande 320 (farsans) och 318 is (min) för ett par år sedan. Jag är allergisk mot 320, det är en för liten motor för att vara 6-cylindrig. 318 is är däremot är pigg och varvvillig. Gillar man att glida och lyssna på motorn kan nog 320 vara ok.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Detta börjar bli lite smått lustigt =) Åkte runt lite bilfirmor nu på kvällen...och vad hittar jag då..om inte en -92:as 325:a!

Såg grymt fräsch ut i lacken, 100% rostfri, det enda som man kunde klaga på var lite stenskotts sprut på frontspoilern, nerlackad och sänkt var den oxå.

Måste ringa på måndag och kolla mil och pris, tänk att det dyker upp 2st!! högintressanta bilar på en och samma dag i samma stad =)

Detta måste betyda nåt positivt...kanske man glider runt i en "riktig" bil till veckan igen!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Nyss hemkommen efter provkörning av 318is:en, bilen såg ut som ny!! Det enda som fanns att anmärka på var en liten repa höger bak, motorn gick tyst och fint på alla varvtal.

Invändigt var allt som nytt, fullstämplad servicebok, klent utrustad dock...AC, elhissar, elspeglar, larm, schnitser fälgar, motor & kupéuttag, airbag fanns det..plus orginal bavariastereo. Ett minus är att den inte var nerlackad..nån som vet vad det kan kosta att göra?

Ska kolla upp debn där 325:an i morrn innan jag bestämmer mig..
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Förresten..nån som vet om det är rem eller kamkedja i IS:en??
Hej

Köpte en 325i Coupé -93 18000mil
Ecc,lilla M-paketet, 17" BMW Fälg
för 74000kr

Bilen var i konon skick
full stämplad service bok
Import 99. 1ägare i sverige

Har letat i 2månader efter
en sådan bil och tillslut
lyckats.

Så för att hitta en sådan bil i fint
skick 70 000 -85 000kr beroende på
utrustning, skulle jag tro.

lycka till med bilköpet

M.V.H
Tomas
Ursäkta men menar du att det var billigt??? anser att en bil från 1993 med 18000mil för dom pengarna är ett osäkert köp. Beamer här har du ett lysande exempel på dom överpriser som betalas för E36:an. Det verkar som att ungdomar mellan 18-25 är "stenkåta" på E36:an & därför är prisbilden som den är.

Riktiga bilar driver med alla 4.
Jag håller med dig Alexander om att prisbilden för E36:or är snedvriden. Om man exempelvis jämför vad man får för 75´ i 5 serien så ser det betydligt bättre ut: en välutrustad 540 -94 ska nog inte vara omöjligt att hitta för de pengarna och -93 är defenitivt inga problem. Och då snackar vi nästan racerbil, som man slipper hålla på och tramsa med sportluftfilter och sportavgassystem för att få lite fart på.
Hej!
Anser också att det är överpris. Men försök och hitta ett fint ex för 50 000 -60 000kr. (som jag igentligen tycker är rätt pris) Då är du inte dålig!

M.V.H
Tomas
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Du har alldeles rätt thermansson, vart hittar man en fin och ärlig E36 för 50-60000:-?? Jag sitter på nätet hela dagarna och kollar efter bilar. I bland kan det dyka upp nån billig nyimporterad bil, som säljs av nån som heter mohammad el liknade för 55-60000:-.

Frågan är ju varför en E36 anses vara så mycket mer värd (attraktiv) jämfört med en E34?

Den där 325:an jag hittade på en bilfirma i stan var redan reserverad...den byttes in i torsdags.

En -92 med 17000 mil på mätaren, import -96, begärt pris: 79000:-
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vansinniga priser på E36 som sagt. Visst är de snygga, men kan ändå inte förstå hysterien runt dem. Alla vill ju ha en E36!

Nej, E32 och E34 är mycket bättre köp, mera bil för pengarna, känns dessutom mer välbyggda.
Själv kan jag inte tänka mig många BMW som ser fetare ut än en sänkt E34 med 17" Alpina på. Jag har lagt ner planerna på att köpa en 325 E36. Det är helt enkelt inte värt pengarna, anser jag. Sen tillkommer ju det faktum, som andra tidigare har påpekat, att E36:orna oftare har haft yngre ägare som har kört skiten ur dem. Jag vet ju själv hur jag behandlade min Peugot 205 gti, när jag var runt 19,20. En mer nerkörd bil fick man nog leta efter.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Skillnaden är att peugot inte håller för att gasa med ;)
E36:an är en riktigt rolig bil, inget snack.
Visst är priserna på E36-höga, men jag är helt övertygad om att det går att hitta schyssta exemplar till rätt pengar.
Själv sålde jag min 325:a (91) som gått 20500 mil för under 50´. Gammal men maskinellt helt och hållet i topp.

Letar man så hittar man...

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Mvh
Anders S.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Håller på att "förhandla" på den där is:en för 75"..har bjudit 70" kontant för den eftersom det är min absoluta smärtgräns.

Ändå tvekar killen att ta det..för en importerad 318 tycker jag att 70" borde vara ett mkt bra bud, som han borde ta om han vill bli av med bilen?

vad tycker ni!?
Ja vad skall man säga jag vet hur det känns att leta efter en E36:a jag hittade en 328 i superskick med all utrustning (nästan) saknade farth. Importerad 2000 från 1997. Saken var att mätarställningen var garanterad 3600 mil. Hmmm kan ju stämma men då kör man väldigt lite speciellt om man är tysk. Priset var 168.000 :- kunde pruta till 165.000:-.Nä så jag tänkte om & får nog köpa BMW när jag har mer pengar, så man får en som är värd att äga. Nu blev det ändå en bil för 160.000:- , men en Audi A4 1,8Ts Quattro -01Avant, med mycket utr, sv såld & 8000 mil på mätaren. För även om jag gillar BMW så är detta en mycket nyare bil. Vet att vissa har sina hat & favoritbilar men totalt sett känns det som en säkrare investering att köpa lite nyare & finare än en gammal som ser fin ut & låter bra.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Alexander bara för att du inte lyckades hitta en bil som passade dig och köpte audi.

Om du kollar på vad du får för bil för pengarna så tycker jag inte att 70-80tkr för en 325 94 med mellan 12 och 16k mil på mätaren är mycket pengar! För samma peng får du en Volvo 740 92-94 och går det i huvudtaget jämnföra bilarna? Rikligt utrustad 325 på den tiden gick loss på över 350tkr.

Nej jag har läst mycket om ditt audi köp men bara för att du är missnöjd behöver du inte påpeka det i varenda inlägg i värderingsforumet. För 160-170 får du en fin 320 e46 eftersom du ändå kunde tänka dig gå ner i motorstyrka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.