|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med bilen som kommer emellanåt, e39 -98. Den hackar/rycker/tappar orken när jag kör. Ibland kan jag bara lätta på gasen en stund så går det över, ibland måste jag stanna bilen innan det "går över" (Var på långtur igår så jag hann labba litegrann, körde 60 mil och hade 4 sådana här problem). Såhär ser diagnosen ut med Carsoft: DDE diagnos: 202 Lambda regulation limit exceeded: Oxygen sensor 1 Bank 1 Cylinder 1-3; after catalytic converter 197 EVAP: Barometric pressure sensor DME/ME diagnos: 202 Lambda regulation limit exceeded: Oxygen sensor 1 Bank 1 Cylinder 1-3; after catalytic converter 203 Lambda regulation limit exceeded: Oxygen sensor 2 Bank 2 Cylinder 4-6; after catalytic converter Mer info: Bytte dämpare för någon månad sedan (höger fram var helt slut) och har haft lite följdfel av det höger fram (xenonljuset och absgivaren). Där får man för att man inte byter grejerna i tid :-( Någon som kan hjälpa mig? | |
| låter precis som min 528 -97 har inte hittat mitt fel heller! börjar gå på 5cyl och bara allmänt konstigt. men hjälper ibland om jag bara vrider av och på tändningen | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
DDE är diesel så jag hoppas du menar DME =Bensin. 202 203 är följdfel av nått annat dvs lambdaregleringen har hamnat utanför sina reglerbara/normala värden pga att lambdacontrollen tar för lång tid mellan sina min och max limit. Lamdorna efter catten övervakar kattens funktion och lambda regelringen före cat. 197 Tank tryck sensor har controllerats och kortis på ingående signal. Kan kanske var orsaken till problemet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
He, he - ojdå...visste inte att det var för diselbilar. Jag har bensinare. Men den rapporterar ju något fel i alla fall... Får kolla upp det med tank tryck sensorn. Något tips om hur man gör det? |
|
|
Vet tyvärr inte så mycket om felkod 197 men tycker mig känna igen övriga symtom. Tycker du ska kolla vevhusventilationsslangar och oljeavskiljare, börja med att lossa uppe vid ventilkåpan, har du gegga eller koks där eller det luktar bränd olja tycker jag att hela vevhusventilationssystemet bör tas bort och rengöras/kontrolleras. Trodde själv inte att det kunde påverka motorgången på det sätt som det faktiskt gjorde. Fick en helt ny bil. FAF |
|
|
Hasso: Har googlat efter tank tryck sensor, men hittar inget. Vad är det, var sitter den? Antar att jag ska kolla upp kablarna/jordning o.s.v, men är det bak vid bränslepumpen, eller framme i motorutrymmet där bensintrycket kontrolleras? FAF: Ska kollas - känner att bilen fått alldeles för lite kärlek sista året. |
|
Proctologist |
Min 523 00:a beter sig ungefär likadant jag märker det mest vid långkörningar och det är mest på femmans växel jag tycker den beter sig underligt, i bland då man ligger i 100 och gasar på går det extremt segt den känns nästan som bilen stryps då jag gasar man ska va glad att man ej gör omkörningar säger jag bara. 2-3 mil senare kan den börja svara ganska bra på femman igen och dra ganska bra. Detta händer lite då och då, inga felkoder larmar bilen för enligt mina tester och bmws tester..l? har nyss bytt olja och luftfilter ska byta stift och kolla igenom lite slangar som en del verkar ha haft hål på sina e39:an som jag hittade här på forumet, sedan ska jag försöka titta på katten, Är den okej är det bara att byta kamaxelgivare/insug/avgas vevaxelgivare och lmm i ett svep... och hålla tummarna... |
|
Proctoligist: Eftersom du inte har några felkoder tror jag inte så mycket på givarna, mer på oljeavskiljaren. FAF |
|
Proctologist |
Du menar attt byta vevhusventilation till såkallat cold climate eller hur det va?? |
|
Något som jag har märkt på min 523 är att motorns gång blir extremt ostadig och rykig om man tex inte har kört ner oljestickan riktigt eller skruvat åt oljelocket. Vet ingen annan bil som är så känslig för sådant. Jag har precis börjat få liknande problem med min 523 och kan inte finna felet. Men sak kolla upp det med vevhusventelationen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.