AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.538

Rostskydds garantin på E46:an...

Peter.71
Hej jag undrar om det finns någon med erfarenhet ang rostskyddsgarantin på E46:an eller allmänt om bmw:s rostskydds garanti.
Min bmw är av årsmodell 2003 och rostskyddsgarantin har gått ut för 2 månader sedan, har upptäckt lite rost på förardörren nertill i främre hörnet bakom kitt strängen. Så nu till min fråga, vet någon om detta kan gå på garantin fast det passerat 2 månader? Hur ser Bmw på detta? Finns det någon godwill att åtgärda problemet eller är det bara åka till en billackerare för att fixa detta själv? Hoppas någon kan svara på detta. Mvh ny Bmw ägare.

P.N
Ni
966
Nip
320i-04
Är lite nyfiken själv då jag har en 2004 om det är något att kolla upp.

Jag skulle då inte skruva upp förhoppningar vad gäller det finstilta som står i alla sådana garantier.

Brukar det inte krävas genomrostat?

Så var det alltid på Gevalia Mörkrostat på Opel i alla fall.

Lite påbörjad rost sådär tror inte alls är inom vad garantin gäller?

Hoppas dock jag har fel vad gäller BMW där. Är ju strålande fint om alla påbörjade rostangrepp, lite kyrpningar i lacken osv inom garantiperioden åtgärdas utan kostnad.
Peter.71: BMW säger blankt nej till allting vad gäller rost fr o m dagen efter att garantin har gått ut. Det blir till att åka till en billackerare om du vill få det åtgärdat. Sannolikheten att de fixar din rost på goodwill är ytterst liten om inte obefintlig.

Nip: Om din bil är uttagen efter den 1 januari 2004 har du 12 års rostskyddsgaranti. BMW har varit väldigt snälla och bytt ut delar bara det har börjat bubbla innanför lacken. Detta förutsätter ju då att det inte är ett stenskott eller annan lackskada som lett till att det börjat rosta.
Med andra ord åk in och be dem kolla på det så får du ett svar direkt.
Ni
966
Nip
320i-04
Chris87: Tack för kommentaren.

Den är uttagen Dec-2004 och tillverkad typ juli så det kanske är 12 år då. Får kolla pappren i bilen. Köpte den för ett år sedan drygt bara.

Har inte sett tendens till något ännu, men har inte nagelfarit heller.
Om du hittar något så se till att lämna in omgående. Bara för att du har 12 år innebär inte det att BMW frikostigt kommer att byta ut huvar, dörrar och baklucka till dig. Den tidigare generositeten är goodwill.
Helt riktigt att BMW är stenhårda på datumet. Egentligen är det ren goodwill ifrån BMW att byta karossdelar under garantitiden eftersom garantin endast täcker genomrostade karossdelar.

@chris87: Du är tyvärr helt ute och cyklar vad gäller garantin för 2004 års BMW. 12 års garanti gäller endast bilar från April 2004.
Har själv ägt en 320iT -04 som var tillverkad Feb 04 och uttagen 040322, dvs en vecka innan 1/4. Den hade faktiskt endast 6 års rostskyddsgaranti.
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Kristoffer_L. Nä det är nog du som är ute och cyklar..

Från annan tråd:

Hej Bilar registrerade efter 1/1 2004 har 12 år rostskyddsgaranti. Med vändlig hälsning Jenny Nilsson -----Original Message-----From: BMW Group Sverige - Marknad Sent: 28 July 2009 08:05To: Nilsson Jenny, V1-R1-A2Subject: FW: Kontakt bmw, ********@hotmail.com Hej Jenny Kan du hjälpa mig att besvara detta mejl, eller vet du vem som kan? Med vänlig hälsningJenny -----Original Message-----From: BMW [mailto:bmw@milagro.se] Sent: den 27 juli 2009 21:07To: BMW Group Sverige - MarknadSubject: Kontakt bmw, ********@hotmail.com Kontakt BMW---------------------------------------------Namn: Rickard GustavssonEmail: ********@hotmail.comTelefon: Eventuellt registreringsnummer: --------------------------------------------- Hej! Har en diskussion med några kompisar om BMW:s rostskyddsgaranti och jag hävdar att den 6åriga rostskyddsgarantin förlängdes till 12 år ett datum, mina kompisar hävdar ett annat! Så frågan lyder, vilket datum förlängdes garantin? Mvh Rickard

Tråden:

Länk

// Jonas

Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
För 12 års rostskyddsgaranti är det bilar regisrterade efter 1 januari 2004 som gäller och inget annat.

// Daniel
Men för helsike, jag har ju själv ägt en 2004:a E46 där det klart och tydligt stod rostskyddsgaranti t om 2010-03-22, dvs 6 år efter uttagningsdatum!!
Nu äger jag visserligen inte bilen längre men jag vet att jag dessutom fick garantitiden verifierad av Förenade Bil i Malmö när jag var inne och checkade ett rostangrepp på ena dörrlisten/bländaren som tyvärr kom efter drygt 2 år (som tyvärr inte omfattades av varken fabriks- eller rostgarantin).

Antingen har kontakten ifrån BMW i mailet ovan fått det hela om bakfoten, eller så gäller andra regler just E46 som var inne på slutvarvet produktionsmässigt, eller så står det fel i de förtryckta uppgifterna i min servicebok samt Förenade Bils databas. Det sist nämnda betvivlar jag starkt.

Om någon har lust/tid får de gärna dubbelchecka fordonet (UTN247) och se hur det förhåller sig :-)
Se länken nedan...

Länk
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kristoffer_L:

BMW återförsäljarna är inte alltid att lita på då man ofta har mer koll själv än vad dom har där...

Har själv varit i kontakt med BMW Sverige ang. 12 åriga garantin och fick då datumet 20040101 så jag litar nog mer på de än på en vanlig BMW återförsäljare.

// Daniel
Peter.71
Bmw gav med sig till slut :) fick min dörr på garantin efter mkt gnäll men det satt vääääldigt hårt inne. så nu är jag glad igen :)

P.N
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.