AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.751

BMW inköpt, har jag gjort en bra affär?

Sida 1 av 2
Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
Hej!

Har mer eller mindre alltid drömt om att köpa mig en BMW av något slag men av någon anledning har jag aldrig gjort slag i saken. Nu när det var dags att byta min gamla bil (Accord 2,4 exe -03) så kikade jag åt det tyska hållet. Tittade både på BMW och Audi och kom efter lite tänkande fram till att det mest ekonomiska vore nog att köpa en Audi, även om jag hellre ville ha en BMW. Hittade dock denna bilen på Bytbil när jag satt och surfade runt i veckan

Länk!

Tog med mig en kompis och sambon och åkte dit för att kika på den. Vad kan man säga... blev kär vid första ögonkastet och sen var det mer eller mindre kört. Har haft bilen i 2 dygn nu och längtar hela tiden tills jag kan gå ut och få köra den igen eller tvätta den, har lusläst instruktionsboken på kvällstid för att få tiden att gå så att jag ska kunna somna så jag får vakna och kika lite mer på bilen. Så nu är man troligen fast i BMW-träsket på livstid, och tja... det är väl knappast ett dåligt öde?

Vad vill jag med detta inlägget då? Egentligen inte så mycket mer än att presentera mig som ny på forumet och kanske få några kommentarer på mitt nya inköp.

Väl mött på vägarna.
//Peter
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Grattis Peter, låter som ett normalt beteende vid BMW-köp:)
Välkomen till Forumet. Här kan du få svar och hjälp med det mesta.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Grattis Peter, du har köpt en BMW som säkert kommer att gå många sköna mil
tvätta ordentligt och kolla om du också har rost i bagageluckan nederkant det är iofs inga problem för Bmw har 12 års rostgaranti men som sagt kolla

Lycka till med nya bilen och var rädd om körkortet

Ha de T
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Välkommen till forumet o grattis till den fina bilen, du får säkert långa härliga mil med bilen.

Dessutom är det en härlig känsla o köpa bil, som du skriver så måste man läsa instruktionsboken o lära känna bilen.
Hur är den säljarn? Seriösa el oseriösa?
Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
Till m_johan84:

Dom känns helt klart seriösa, frågade runt lite bland folk jag känner och ingen hade hört något negativt om dom.
Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
Tack för välkomnandet, jag tvekar inte på att jag kommer att trivas, både med bilen och här på forumet. :)
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
Här på AP: Länk
GP: Länk
PCS forum: Länk

Precis som många bilfirmor har dom säkert massor med bra grejor, men kan även ha fordon med annat förflutet än vad som sägs.

Precis som alltid får man själv bilda sig en uppfattning om bilen ifråga är värd det utsatta priset. Är det inte det så kan man knalla vidare eller argumentera om prislappen.

Karl Birgander, Göteborg
BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90
Förr: BMW 318is -90
Stort Grattis!

På Frölunda Bilkonsult gör man alltid bra affärer. Jag får också passa på att presentera vår stående träff i Göteborg, där vi sparkar däck och äter hamburgare.

Fredagar jämna veckor kl 19.00 på Burger King Eriksberg. Även extraträffar förekommer. Se tråd: Länk

BMW CS #1812

Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
När jag läser detta blir jag ärligt helt kallsvettig. Serviceboken hittade han inte när jag var där men allt verkade rätt och han lovade att skicka den denna veckan. Alla nycklar fick jag iofs ihop med reservnyckeln och så. Har en kompis som har verkstad med diagnostikverktyg och liknande. Ska åka till honom så fort jag kan och be honom titta på den.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Varför har handlarna så ofta "förlagt" serviceboken? Låter otroligt slarvigt, och hur kan han lova att skicka den denna veckan om han inte vet var den är?

HOPPAS att det finns en rimlig förklaring, och att din bil verkligen är 100%!

/Johan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

När/om du får serviceboken så kontrollera att den är från när bilen var ny och att den inte är rekonstruerad. Du borde få prisavdrag om det inte är rätt servicebok eller om du aldrig får den.
Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
Just nu håller jag på och försöker få tag i den personen som sålde bilen som ny, den har varit ägd av swedbank stockholm så det är väl en leasingbil. Ska försöka få tag både på säljare och första "ägare". Ska också åka till den kompisen med bilfirma som jag skrev om tidigare och han ska få söka igenom bilens alla felkoder för att se om han hittar något skumt. Ska jaga dom på Frölunda bilkonsult angående serviceboken med.

Kanske oroar mig i onödan men innan jag är klar ska jag veta allt det går att få reda på om denna bilen. Rapporter kommer med vad som händer och sker.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Swedbank kommer inte att direkt ge dig information om vem som leasat bilen.
Dock kan swedbank kontakta tidigare ägare och frågan honom/henne om det är ok att bli kontaktad av dig. Så var det när jag kollade upp min Passat.
Det gick bra i mitt fall.

/J
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Även om handlaren kanske inte är guds bästa barn så ser bilen på annonsen ut att vara i oklanderligt skick - det är intrycket jag får.

Men kolla upp allt ändå.

Mvh
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Håller jag med om det rob_t_j72. Därför hoppas jag för Peter523:s skull att den är OK.

/J
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Får gratulera att du köpt Bmw, nog ett naturligt köp efter
att ha kört Honda.
5-serien är verkligen snygg i silver och med M-paket.
Hoppas det löser sig med serviceboken.
Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
Statusuppdatering:

Johan Mr: Jag tror du har rätt men mitt nästa steg där är att prata med han som sålde bilen ny, hans visitkort låg ibland bilens papper.

Jag har varit hos min kompis med verkstaden och han tittade igenom allt han kunde med hjälp av en inkopplad dator och han hittade ingenting att anmärka på alls. Det han gjorde var att börja med att kolla felkoder som involverar LKV eller något sådant kallade han det, ljus-någonting som lagrar km-ställningen och som man visst måste byta om man ska mixtra med mätarställningen. Han hittade som sagt inget att anmärka på öht så allt verkar grönt. Kommer försöka få tag på första ägaren ivf bara för att prata med honom och hoppas att serviceboken dyker upp snart.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
AP tråden är snart 7 år gammal och såvitt jag förstår är det inte ens samma ägare. GP tråden är också 7 år gammal.

Porschetråden handlar om en kille som är sur för att handlaren inte berättat att bilen var inblandad i en krasch 4 år tidigare. Hur f-n ska handlaren veta det?

Som jag förstått det säljer Frölunda Bilkonsult uteslutande utköpta tjänstebilar som de säljer snabbt men med ett litet påslag. Detta gör att deras priser är klart mer konkurrenskraftiga än många handlare som sätter drömpriser och har bilarna i lager i 7 månader istället.

Jag har inte läst något de sista åren som jag skulle klassa som varning angående handlaren.

--------------------------------
//Lövet
Pe
11
Peter523
523i Touring med M-paket
Andreas_Löfgren:

Tack för dom kommentarerna, nu börjar jag känna mig lugn igen. :)
Nu ska jag bara ha fram serviceboken med så känner jag mig trygg.
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Får med Gratulera! dom e så läckra med M-paket! mycket sugen på en sån nästa gång man byter!!

Lelle
BMWCS 03900
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.