AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.812

kraftiga vibrationer i framvagn!

No
5
Noonas
540ia sedan -93
540ia -93 e34
vibrerar mest när hastigheten nås ca70 och uppåt.. kraftiga vibrationer i framvagnen, hela bilen skakar vid inbromsning. när jag drog i vänster framdäck så fick jag som ett "kluckande" ljud (nått glappt) men kunde inte se vad det var. lät dock som det kom från nånstans längre in mot motorn än ute precis vid hjulhuset.
nån som har förslag på vad det kan vara? det är hemskt att åka med så nu står bilen bara.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Tur ska man ha. Stod å kollade på bilarna som for av färjan i Öregrund i dag. Pang så stod denna bil stilla. Hela vänster drivaxel hade släppt. Tog en bil, ser inte så kul ut. Tur att dom inte kom längre

Länk
Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
cstjawa: Inte ska väl drivaxeln åstadkomma det där, snarare upphängningen som gett sig.
No
5
Noonas
540ia sedan -93
oo.. kom på att jag kanske skulle nämna att ratten känns lite glapp med .. när man styr hänger det inte riktigt med ibland :)
styrstag eller drivaxel?
kanske hela styrväxeln som gett sej?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Noonas: Du har en bakhjulsdriven bil.

För det andra kan inte en drivaxel åstakomma glapp i ratten.

Mvh Håkan
No
5
Noonas
540ia sedan -93
yes jag vet att den är bakhjulsdriven.. men jag vet inte vad det är som glappar.
styrväxel kanske det inte heter,.,. styrstång?
haha.. tänk va bra det hade varit om man skruvat mer :P
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har bestämt för mig att det är styrsnäcka på e34.
Denna kan glappa och få ett "dödläge" i mitten, när du kör rakt fram.
Du kan kontrollera styrleder genom att hissa upp ena sidan, fram och ta tag i hjulet kl. kvart-i-tre. Kontrollera även länkarmar genom att känna kl. sex.
Har du kollat framhjulen om de rör sig när du svänger lite på ratten?

Om du söker i forumet så hittar du garanterat en hel del om detta.

Lycka till!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Låter för mig som om den nedre bärarmen är glapp...

Om du nu konstaterar att det är glapp i en så byt båda nedre bärarmarna(vänster och höger sida).
Kan naturligtvis hjälpa att bara byta bussningarna i dessa, men för att få en så stabil framvagn som möjligt så byt hela bärarmen...tycker jag.

Mvh Janne.
No
5
Noonas
540ia sedan -93
tack för svar, får se om jag kan åka nånstans imorgon och få upp den. har ingen domkraft kvar hemma.. (trasig)
bärarm = länkarm?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, exakt vad det kallas är beroende på vem man frågar ;), men på min bil byttes dessa stag(jaja, vet egentligen inte nu på rak arm vad staget/stagen kallas, men det "undre" av dessa stag var det iaf) som jag anser vara nedre bärarm, dvs ett stag som ska hålla emot så att inte hjulet "rör sig bakåt" när man bromsar och/eller kan bli vibrationer i om bussningarna t.ex där är slitna när man kommer upp i en viss hastighet, dvs ca den hastighet du också märker av vibrationer..ca 65-70km/h.

Går inte att missa om du kikar under bilen och tittar på infästningen längst ner invid hjulet och följer staget bakåt :)

Men "bänd och vrid" på allt du ser där nere så kanske du kan upptäcka glapp i andra stag också och som då behöver bytas likaväl..
Men JAG misstänker starkt denna "nedre bärarm" som orsak till dina problem, men visst, det kan ju säkert vara fel gissat av mig trots allt...
Det har hänt förr :)

Mvh Janne.
No
5
Noonas
540ia sedan -93
det var nedre inre bussning som gett sej, samt att hjulen pekar åt lite olika håll, så det kan nog vara en bidragande orsak varför den vandrar på vägen och spårar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.