|
|
|
|---|---|
|
Min smg låda krånglar, hoppar från fyrans växel till sexans och undrar vad problemet kan vara? Annars går den bra! Finns det någon som är kunnig på SMG i Sverige? | |
|
Hur kan den göra det? Enligt de som har SMG så strular ju ALDRIG SMG-lådan vilket gör den driftsäkrare än vanlig manuell. // Daniel |
|
|
Hur ska en SMG-låda kunna vara mer driftsäker än en vanliga manuell när den många ggr mer komplicerad? :) Se om SMG-lådan har gett några felkoder, något som BMW skulle kunna hjälpa dig med. |
|
|
Varför den krånglar vet jag inte men får väl lämna in den och bli lite mer fattig. Men det finns ju några varianter att bara betala självrisk om det skulle bli dyrt!! : ) |
|
|
Nämen, SMG ska ju vara sååå plåtitlig? No offense till trådskaparen men alltså var och varannan tråd nu är att SMG-lådan strular och alla med SMG säger att lådan är så mycket bättre än den manuella låda, konstigt att man aldrig ser trådar med manuella växellådsras? Hoppas det löser sig och blir billigt. Mvh Filip |
|
|
518i_e28_racing: Ja du,, vissa säger det iaf :) Phoenix M3: Du har oxå läst om det då? :) // Daniel |
|
|
Vad är det för bil och vilken SMG låda gäller det? SMG 1 som sitter i M3e36 och 330 verkar strula en hel del och det är det få som säger emot. SMG 2 tycker jag man läser relativt få trådar om krångel. Rent teoretiskt, varför skulle inte en SMG låda kunna krångla mindre än en manuell även om den är mer komplicerad? Risken för felväxlingar antar jag blir mindre med SMG vilket självklart är bättre för själva lådan. |
|
|
Ok grabbar det är m3 98 cab!! Superskick förutom lådan fick den för 70 lax så man kan inte klaga men får väl lägga ner några tusen till sen drar jag till Barcelona!! : ) Nån som kan rekomendera nån bra verkstad? |
|
|
Men annars är jag väldigt nöjd med bilen, den går som fan fast den hoppar över femmans växel!! |
|
|
Får du nått felmeddelande? |
|
|
Hur som haver, E36 som E46 så är SMG ett stort bekymmer. Jag har då inte sett en enda tråd som startats där det är problem med manuella M3or. Gå in på det större forumen, E46fanatics och M3forum så startas minst 2-3 trådar/dag med SMG-problem. Sorry för offtopic, hoppas det blir billigt även om du själv kanske inser att det blir väldigt dyrt. Mvh Filip |
|
|
Behöver inte bli dyrt, tror det var "coop" här på forumet som bytte o-ringar på ventilerna i smg pumpen själv, och de betalade han inte många kronor för. Detta smg1 problem börjar snart vara löst, liknar det välkända vanosproblemet på m3 e36, som i de flesta fall åtgärdas endast genom nya o-ringar och lite nytt tenn på lödningarna.... |
|
|
Är det inte så att när en vanlig manuell rasar så vet man oftast vad felet är och då behöver man inte gå in på ett forum och fråga. SMG problemen brukar ju oftast vara elproblem eller problem med hydrauliken alltså inte själva växellådan. Eller är jag helt ute och cyklar? |
|
|
Space, Jag skulle nog hålla med dig ja. Självklart som någon skriver så kan ju inte en smg låda vara driftsäkrare en en vanlig manuell... finns ju mer elektronik och hydralik som kan gå sönder i smgn, men den har tyvärr fått lite oförskämt dåligt rykte tycker jag... |
|
|
Tack för alla kommentarer!! Bilen är på väg till verkstaden i veckan så får vi se vad dom kommer fram till. Ett tips till den som är intresserad av m3 cab e46 finns där en del på www.mobile.de Tyvärr är dom högerstyrda om man kan leva med det men billiga från 150 000. Funderar själv på att köpa en!! |
|
|
Phoenix M3:"Nämen, SMG ska ju vara sååå plåtitlig? No offense till trådskaparen men alltså var och varannan tråd nu är att SMG-lådan strular och alla med SMG säger att lådan är så mycket bättre än den manuella låda, konstigt att man aldrig ser trådar med manuella växellådsras?" Växellådsras? Vad menar du? Vad jag vet så är det exakt samma låda i både manuell som SMG II, och några ras har jag inte läst många rader om.. Eller kan det vara så att du menar att trådarna kanske handlar om elektriska eller hydrauliska problem.. mao inget växellådsras här inte.. Brukar allt som oftast inte vara värre än att det är glapp i någon kontakt eller dyligt. SMG II är en grym låda, inget snack om saken! SMG I är ju en helt annan femma. ciao! |
|
|
nilzon73, Hur gick det, fick du/de ordning på lådan? |
|
|
Kan vara givaren som känner av vilken växel som ligger i? Mvh Viktor WWW.SCHMIEDMANN.SE Vi har ALLT till BMW! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.