|
|
|
|---|---|
|
Så här är det: Jag har en 530IA -95 E34 som har börjat vibrera vid belastning(gaspådrag) Idag hände det för andra gången. Det börjar vibrera vid 60-70 km/h och sedan kommer det vid gaspådrag men försvinner när jag släpper gasen. Om man ligger med farthållaren så kommer det så fort den börjar gasa. Det liksom florrar i bilen. Då provade jag att köra runt runt på en parkering och då rasslar/tickar det från bakhjulet. Jag har även märkt att inuti fälgen ligger där nåt skit (förmodligen fett) som inte brukar vara där eftersom de (nästan) alltid är rena. Kanske skall tillägga att bilen är sänkt med 40 mm, har 235/40-18 däck och att den har gått ca. 11,500 mil. För mig låter detta som att hjullagret är kass eller vad tror ni? Om ni tror som jag kanske ni även har några tips och tricks vid byte av hjullager bak. Tacksam för svar!!!!!!! BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) | |
|
Jag skall tillägga att efter att jag stannat i ungefär 20 sekunder med bilen och började köra igen så florrade det inte längre. Efter att ha kört lite senare igen så kom samma vibration/florrande/brummande ljud igen. Lite svårt att förklara men jag tror ni förstår vad jag menar. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
ett sätt att känna om lagren är slut är att slita lite i däcken och se om det glappar. Men eftersom att du har fett på fälgen så kan det vara en drivknutsdamask som är trasig. Om du har kört många mil med orginalfjädrar så har ju knutarna nötts in i ett speceilet läge och om du då sänker den så ändras vinkeln på knutarna och de nötts på ett annat sätt och då kan de börja glappa och låta illa. Men kolla om det glappar i däcken brukar märkas om de är lagren som farit. Lycka till Joakim Eriksson |
|
|
Låter som min! jag bytte till fälgar med annat inpressningsdjup. helt övertygad om att det är drivaxeln. fyrhjulsdrift är roligast! |
|
|
Vilket jävla konsigt fel. Nu kan jag inte få fram vubrationerna hur jag än bär mig åt. Det är ju bra iofs men ändå.... Den skiten som ligger inuti fälgen är inte fett. Det luktar bromsdamm och är inte "fettigt". Bromsskivorna bak är inte särskilt bra heller har jag sett. Ungerfär 6-7 mm tjocka och skall vara 10 mm när de är nya. Kanske kan ha med problemet att göra??? BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
Fan vad skönt. Jag har förmodligen hittat orsaken till vibrationerna. Muttrarna som håller kardanstången i bakväxelns medbringare vara helt lösa. Alla sex skruvarna dessutom. Kunde skruva in dem för hand. Skiten och ljudet från bakhjulen kommer från bromsskivorna som är helt kass. Nya är beställda från Bildelsimporten (Brembo står det t.o.m på dem) De gamla skivorna sitter som f-n. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.