AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.551

Vad får batterikabeln att smälta när jag sätter på tändningen E46?

To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Problem med min E46 323Ci Cab -00...
Efter att ha sett batterilampan blinka till och ibland lysa fast några sekunder i taget under sommaren bestämmde jag mig i går för att ladda batteriet med C-tek laddare. Satte fast plus på avsedd plats i motorrummet och minus i en mutter i närheten. När jag sedan skulle starta bilen efter ha laddat klart (laddaren bortkopplad) hördes ett tickande ljud från instrumentpanelen och alla varningslampor löpte amok. Försökte en gång till och den här gången startade bilen men diverse lampor fortsatte lysa. Fick en ingivelse och kollade batteriet i bakluckan. Till min fasa så glödde någonting i närheten av pluspolsanslutningen och plasten på kabeln hade börjat smälta med rök som följd. Jag slog av tändningen fort som f-n och tog bort kablarna från batteriet. Har nu mätt spänningen på batteriet utan strömkablar på och får 12, ibland 13, volt. Den punkten som glödde var där den lite tunnare röda kabeln (tror det är den som kommer från anslutningen i motorrummet) sitter fast med en skruv i den större kabelskon (där den stora röda, svarta samt ovan nämnda tunnare röda kabel) samsas. Plasten i änden av kabeln närmast skruven har smält.

Är det någon som har en aning om vad som har hänt och vad som kan göras??? Jag uppfattar det som om det var när tändningen slogs på som smältningen började eftersom glöden försvann direkt när jag slog av tändningen. Hoppas på hjälp.
/Topgear
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En kortslutning nånstans och var är omöjligt att säga rakt av utan att felsöka. men det kan vara en sönderskavd kabel som lägger sig mot jord nånstans vilket då förklarar att laddningslampan i början tänds till o från pga kortis tills ett par kardelar i kablen bränds av och förhindrat kortis en stund.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Roffa1
Precis som Hasso beskriver är det pågående kortslutning någonstans i kablaget. Vad det sedan gäller anslutning av batteriladdaren, så är det alltid säkrare att ladda direkt på batteriets plus & minuspol.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
BMW ska laddas/kopplas framifrån likväl vid hjälpstart, annars bör man koppla loss batteriet om man ska ladda bak.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Felet berodde på dålig kontakt mellan kabel och pol vid batteriet. Skönt, nu slipper jag oroa mig för att det var fel på generatorn.
Le
34
Lefty
420i -20
Hej!
-Skönt att det löste sig.
Själv laddar jag alltid batteriet "från skuffen".
Lite bökigare -visst, men det man viner är ju att man får "direktkontakt" med batteriet och riskerar inte att det blir varmt någonstans p.g.a. spänningsfall p.g.a. dålig kontakt (som i det här fallet). Dessutom kan man ju samtidigt som man kopplar å donar kika och känna på anslutningarna kolla om det börjat jäsa runt poler etc.
Har gjort detta ett flertal gånger utan några som helst problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.