AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.781

Konstiga vibrationer i ratten vid inbromsning, 330xd

el
5
ellbe
330xdA -04
Min 330xd har börjat uppföra sig konstigt! När jag bromsar så "slår" ratten ganska hysteriskt, från sida till sida liksom, wobblande känsla! Dessutom så tycker jag att det har börjat "dåna" när man kör, som om man körde med riktigt grovmönstrade däck, typ. Bromsskivorna ser fina ut, men det är väl ungefär vad jag klarar att bedöma... När jag satte på sommardäcken (köpte bilen i mars) så var det obalans i dem, trodde jag, och jag fick dem balanserade. Det blev inte så mycket bättre. Detär några Rial-fälgar med Federal (usch, jag vet...) däck, och jag tänkte att fälgarna nog inte var helt runda, för de blev pepprade med tyngder vid balanseringen. Vad tror ni? Ska jag byta fälgar och däck, eller är det allvarligare än så? Vibrationen i ratten har bara blivit värre sista veckorna... Inte kul! Och till råga på allt bor jag i Norge och blir ruinerad bara jag är inne och vänder på BMW-verkstaden... :-(
na
630
navi
BMW325xi -06
Om det bara vibrerar när du bromsar så verkar det ju snarare vara bromsskivorna som är skeva?
Bayer_Aleks
Tycker också det låter som att skivorna e skeva. Men sammtidigt säger du att det låter som om du kör med SUV däck, då e jag misstänksam om du har bra hjulinställning så som du beskriver problemet. Vet du med dig att du kört på någon kant eller något större hål så kolla hjulinställningarna. Vikterna har ingen större betydelse att dem e många, bara dem sitter rätt placerade :) Däckens tillverkare kan vara orsak till högre ljudnivå ibland.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skeva bromsskivor låter det som.

Bullret/dånet är säkerligen budgetdäcken som börjar bli nedslitna, Michelin t.ex. brukar hålla låg ljudnivå även när de börjar bli slitna.

Mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
hade en skev bromsskiva på min för inte så länge sen. ställer man sig på bromsen slutar det vibrera eller så vibrerar det mindre :)

annars kan man hissa upp ena hjulet fram, å snurra på däcket för hand. då känner du om skivan är vin. någon kan sitta i bilen och bromsa väldigt lätt om de behövs också :)

ang däcken så kan du dra handen över mönstret och känna om det är kanter. vet inte hur jag ska beskriva. men typ som att man drar handen fram och tillbaka över ett rivjärn för att överdriva. känns det ungefär så hjulinställningen garanterat kass.

BMW ownz
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På min gamla 735 -91 med nya skivor så kändes vibrationer vid lätt inbromsning, så fort jag bromsade hårt så kändes inget, skulle renovera oken fram men sålde bilen istället...
Pe
177
Pelleman77
Z4 SDrive -09
325d M-sport touring -07
Kan vara en framvagnsbussning som är sliten också.

"Om det låter för bra för att vara sant så är det så"
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
Det här måste vi gå till botten med! min 330xd vibrerar i ratten och karossen när man accelererar och bromsar!
har svarvat skivorna en gång upplevde det blev bättre men har kommit tillbaks nu.
Njuren
Samma sak händer mig - motorbroms i 70km/h samt fotbroms ger vibrationer i ratten ner till 55km/h.
Men frikopplar jag och bromsar händer ingenting :/

"the things you own end up owning you"
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
edström: har du kollat upp bussningar/leder i framvagnen?
jag hade en dålig spindelled som jag upptäckte förra månaden. gummit var skadat, leden var bara 1år gammal. bytte den å hela bilen började vibrera. visade sig att jag hade en skev fälg bak och tappat vikter på alla däck :S
däcken var balanserade i början av sommaren.

jag märkte också bara vibration när jag gasade/bromsade till 50km/h sen kändes inget. körde man runt 130/140 gick det inte å vara i bilen för allt hoppade och skakade. men i 110/120 märktes inte mycket.

ang tappade vikter/skev fälg så blev jag "jagad" av polisen och körde i ett par stora hål i vägen för att komma undan............................ leden var dock slut före de hände.

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.