AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.222

Oväntad orsak till missljud från motorn

Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Måste dela med mig av en lite lustig situation...

Var ute och "rastade" BMW:n på några trevliga kurviga vägar längs böljande åkrar och ängar. Efter en stund börjar jag märka ett rejält gnisslande missljud - låter som typiskt fläktremsgnissel. Kör vidare några kilometer och det blir värre och värre. Öppnar rutan, och jävlar vad det gnisslar.

Stannar genast bilen och öppnar motorhuven. Med motorn igång går jag ut och lyssnar - visst är det ett fasligt gnisslande. Böjer mig ner över motorn och försöker identifiera vilken komponent det kan vara som orsakar missljudet - det låter riktigt, riktigt illa.

Stänger av motorn för att fundera hur jag skall göra... vänta, nu...!? Ljudet är ju kvar, trots att motorn är avstängd??!?!

Känner mig väldigt, väldigt dum när jag inser att det gnisslande missljudet i själva verket är gräshoppor :-)

Eftersom ljudet höll i sig så länge (passerade ju åkrar i flera kilometer) och var så starkt att det trängde in i kupén kunde jag aldrig tro att det skulle vara något annat än bilen som lät. Imponerande av de små krypen!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Välkommen till landet !
Det finns andra ljud här än i stan

Trevlig sommar

Ps. hoppas bara att du inte passerar en ankdamm

Ha de T
Med en nypa salt
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nice... Supernice!

Senast redigerat av heltsonika (Idag 11:34:42)
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Haha! Aldrig hört en gräshoppa förr? :P

/Jonas
Al
140
AlpineWhite
120dM E81 -09
Hehe - jodå, men att ljudet trängde in i kupén och pågick flera kilometer gjorde att jag inte kopplade ihop sammanhanget :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.