AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.010

Ryckig orkeslös 116i -05

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hej
Vad kan ha hänt?
En bekant till mig har en 116i-05 som blev orkeslös och ryckig efter att varit till affären, sedan hade hon stannat den vid vägkanten och stängt av och provat starta igen men den startade inte mer, så den fick bärgas till Carlsson bil i Örebro, och där har den stått en och en halv vecka utan åtgärd.

628csi
Då en av mina tändspolar gett upp fick jag liknande symptom (E46 316ti). Gul motorlampa/EML indikerade fel i instrumentpanelen. Bilen gick enbart på tre cylindrar vilket resulterade i en skakig och orkeslös motor. Trots detta gick den att starta dagen efter och köra till verkstad för reparation. På verkstaden byttes samtliga fyra tändspolar för ca. 2700:-
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Det var kamkedjan som hade kuggat över, så nästan hela motorn byttes ut utan kostnad, det tog åtta veckor för att få tillbaka bilen.

628csi
Bo
1
Bosse J
320 Touring -09 & 116 -05
Hej!
Det var en intressant tråd, jag har troligtvis råkat ut för samma sak. För 10-12 dgr sedan stannade jag bilen, en 116i -05, i ca. 10 min och sedan ville den inte gå igång, den tände till lite då och då men startade ej. BMW hade inte tid att titta på den just då så det fick bli Mekonomen istället. De konstaterade felkod 25596 vilket innebär fel med kamomställningen på insugssidan, de rekommenderade BMW verkstad då det kunde vara ett modellspecifikt fel "det ev. är ett problemområde med utsliten/dålig transmision med kedjor som hoppar eller liknande på de modellerna och möjligen kan det vara det som gör att den variabla kamjusteringen inte fungerar som den ska". Var därefter till BMW som sa att de hade fått order om att byta ut kedjespännare på denna modell.
Hoppas på samma lösning som din bekant fick.

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
För att slippa motorhaveri ska kedje spännaren som är undermålig bytas i samband med någon service eller överenskommelse
Vet inte om det bara gäller 116.
Köpte min förra året läste sen här om problemet.
Hittade inget i min service bok så jag fick ringa dit bilen var servad tidigare.
Där kunde dom se att den var byt men inget som dom skriver in någonstans så det är upp till en själv att kolla :( .
BM
8
BMW116
116i-06 & 525i Touring
Vad säger man till en BMW verkstad? Är detta något fel de åtgärdar utan kostad eller blir det en försäkringsfråga? Mekonomen sa att verktyget för att ?spänna/reparera/byta ut? kedjan kostade runt 5000 kr och tyckte att jag skulle at kontakt med en BMW verkstad. Det verkar som om kedjan har kuggat över enligt mekonomen...dom hade manuellt dragit motorn baklänges och tyckte sig höra ett sådant misstänkt ljud. /Vad göra?

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Kolla service boken vilken eller vilka som servat bilen.
Sen får du ringa och fråga om kedje spännaren är byt på din men jag misstänker att så inte är fallet.
Om det är gjort eller har missats så borde det finnas någon typ av goodwill från bmw sida att stå för kallaset om den ändå rasar.

Kan tala om att det är väldigt tyst om den felaktiga kedje spännaren från bmw sida enligt mig och att den byts i det tysta i samband med någon service.
Har jag fel skulle vara bra om någon annan 116 ägare kan motbevisa mig där typ fått något brev från bmw om byte av kedje spännaren.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Mina bekanta ska sälja bilen, hade fått välja firmabil, valde ny audi,
va nöjda med BMWn föutom att det tog lång tid få värme i kupén,

misstänker att haveriet var anledningen till märkesbytet.

628csi
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Då kan dom inte fått mycket för en trasig bmw.
BM
8
BMW116
116i-06 & 525i Touring
BMW bytte ut kamkedjespännaren, magnetventil, packningar och skruvar. 2200 kr och Trygg Hansa stod för resten. Nu funkar allt igen! :-)

fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Bra att det löste sig :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.