|
|
|
|---|---|
|
Tänkte kolla va ni säger om förbrukningen på min 728iA! Tacksam för lite jämförelser! Drar ca 1,23 fram å tebaks te jobbet ca 3 mil sammanlagt! Ca 3km me 3 stoppljus å sen 70 väg. Kör lungt å glidigt som sej bör i en 728! Oljeservice åså är gjort efter bok! Va säger ni? Körde min gamle manuella 530i -93 på 1,12 samma väg! Körde även den på 0,78 fullpackad Gbg-Åre i vintras, bra för en gammel v8! | |
|
Jag tycker det låter mycket, kör i stort sätt en likadan sträcka till mitt jobb förutom att det är motorväg istället för 70 väg och min förbrukning hamnar på cirka 0,9 när jag kommit hem på kvällen. Min bil är en 735ia -96 Mvh Alexander |
|
|
Låter lite mycket ja... Den där motorn är ju snål normalt sett..Ok att du har en tung bil, men ändå liiite i överkant kan man tycka.. Men det är ju ändå svårt att säga si eller så när man inte exakt vet hur du kör.. även fast du har beskrivit det bra :) Ja...serva bilen med nya stift luftfilter osv så ska du se att den drar mindre. Tar för givet att du har korrekt lufttryck i däcken iaf och inte har allt för breda däck..t.ex. Mvh Janne. |
|
|
Ok! Har iofs 19" me 235 fram å 255 bak! Bidrar kanske lite! Polarn hade en 528 -97 som han hade lite problem med bla hög förbrukning osv. Där byttes bla kamaxelgivarn och det gjorde susen. Va tror ni om det bytet? Kan det påverka? /Kalle |
|
|
Tja...gör en koll av eventuella felkoder hos lämplig återförsäljare/verkstad så kanske det finns något som tyder på defekter i diverse motorstyrning el. dyl.. t.ex kamaxelgivaren. Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
Låter väldigt högt i jämförelse med min 728iA -99. Har tyvärr inga uppslag om vad som kan vara fel. Hoppas det löser sig iaf. |
| Vi kör precis under litern vid blandad körning. Stadskörning under 1,2. Körningen du beskriver bör du klara på under 0,9. Som bäst har vi kört på 0,72. Kolla du både filter, stift och insugsgummi för 1,23 låter väl törstigt. Kan finnas risk för följdfel. | |
|
Tycker oxå det låter mycket... har haft ner min till 0,67 på sträcka med 4 fullvuxna å fullpackat bagage... jag tycker 728 är allt annat än törstig! Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Jo...nu har det ju gått en tid sedan frågan ställdes såå>>>Har du gjort någonting åt bilen? Mvh Janne. |
|
|
Tjena! Har faktiskt hunnit med att göra några av förslagna åtgärder än. Hur mycket man än vill så kommer inte alltid bilen i första hand i livet :( Men kommer självklart att återkomma när jag grejat å testat förbrukningen. Förhoppningsvis till det bättre, vill ju få ner den om det går. /K |
|
|
Feta sulor och lågt tryck i dom lär ju öka förbrukningen, så kolla däcktrycket om det går att höja lite. Även byte till vinterdäck när det är dags, lär sänka förbrukningen /Mats J |
|
| 4-hjulsinställning kan ev. göra en hel del på både förbrukning och känslan i bilen. | |
|
Min f.d 728ia-96 drog 1,4 liter/mil t.o.r arbetet. 2 mil enkel resa med ca 1 mil landsväg och 3 km stadstrafik och 5 km motorväg. Min bil köptes vid 6300 mil så den borde varit helt ok. Jag kör också lugnt. Jag körde samma bil en långtur vintertid med dubbdäck t.o.r Dalarna, en resa på närmare 100 mil för mig och då drog bilen under 0.8 l/mil. Hur man än vrider och vänder på saken så är en E38 en tung bil och det är det som gör den stora skillnaden i förbrukning vid stadstrafik och landsvägskörning med konstant fart. Så länge man kan hålla en konstant hastighet spelar vikten inte en så stor roll jämfört med luftmotståndet, men så fort man skall accelera gör sig Newtons andra lag gällande, F = m*a. Hursomhelst, 1.23 är ingen konstig siffra för en 728. |
|
|
Bemari skrev: "Tycker oxå det låter mycket... har haft ner min till 0,67 på sträcka med 4 fullvuxna å fullpackat bagage... jag tycker 728 är allt annat än törstig! Bemari Tästä ei tuu mitään..." Detta måste ändå vara skitsnack!!! ALDRIG att du kan få den o gå på 0,67...........MÖJLIGTVIS i nerförsbacke!!! Varför finns det så många som tror sina E38 går såååå billigt. Ni lurar bara er själva! FATTA!!! En 728 kan man tänka mig ska dra någon stans mellan 0,9.1,0 beroende på skötsel. Och det finns faktiskt siffror från BMW som visar vad dom ska dra. Och där finns inga 0,67!!! |
|
|
Craile, jag har faktiskt kört på liknande siffror. Förvisso 80-90 km/h och med grön eko-sko på högerfoten. Det räcker med en liten acceleration förmycket under någon mils körning så sticker förbrukningen iväg. Kort fattat: Jo! Det är möjligt, men kanske inte lämpligt eller alla gånger praktiskt möjligt att köra så. På den tiden angav BMW förbrukningen med andra förutsättningar än idag. De siffrorna är enkla att komma under. Dagens siffror är betydligt svårare med tanke på den nya körcykeln. Har du själv provat att utnyttja bilens vikt och motorbromsen vid körning? Det gör rejält mycket på förbrukningen. |
|
|
Ja jo det har jag gjort. Men man kan inte säga att bilen förbrukar så. Man kan snåla några mil men det betyder inte att bilen drar så lite. Jag körde min 750 på 0,86 på 2,5 mil. Men sen så sprang den iväg igen. Så det går att snåla på landsväg men 0,67 på en 7:a njea....knappast |
|
|
Craille. Jag är egentligen med på vad du säger, men samtidigt blir det ju lite knepigt. Man ska givetvis helst undvika kortare sträckor vid bränsleförbrukningskoll, helst köra så långa som möjligt för att få någorlunda relevanta och realistiska värden. Likaså undvika så många felkällor som möjligt. Hur som helst. Jag har många gånger kört min -99 740iL med farthållaren på 95 (är 90 verklig fart kollat mot GPS) på relativt långa landsvägsturer med klimatanläggningen på både fram och i baksätet, och fått fina siffror som t ex Avesta > Moholm 28 mil 0,82 Moholm > Västerås 21 mil 0,78 Avesta > söder om Norrköping > Avesta drygt 50 mil ink. en del 110 motorväg samt lite småkörning till restauranger och golfbanor 0,90 Avesta > Hjulstakorset vid Rinkeby/Tensta ca 15 mil 0,78 Detta är vad bilens färddator visat, och vid kontroll av sträckan med extern GPS så har det visat sig att bilen visar ca 200-300 meter längre sträcka på 7 mil, vilket omräknat ger en korrigeringsfaktor på +0,04 på bilens visade förbrukning. Detta gjort så seriöst och exakt som vi vanligt folk kan göra det, genom att alltså tanka absolut så fullt jag kan så att jag ser bränslenivån stå still i tankröret på samma nivå, på plan mark och ofta vid samma pump. Med kontroll av både hastighet och körd sträcka med extern GPS samt korrigering och uträkning av bilens färddators ev. felvisning. Dessutom bara testat på ren landsvägskörning i första hand då det är närmast omöjligt att jämföra nåt annat som t ex blandad körning eller stadskörning då det blir alldeles för många påverkande faktorer som man har svårt att ha koll på så de blir likvärdiga. Så med mina siffror i tankarna så känns det inte otoligt om en frisk 728i skulle kunna gå minst 0,1 snålare på likvärdig körning, vilket jag tror även BMW:s officiella siffror antyder? Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
| Tillägg till diskussionen: EUs körcykel är bara några minuter lång. Testet avslutas med att bilen får rulla från 90 km/h ned till stillastående. Avslutet gör massor på en så kort cykel. dDt är en av anledningarna till att det numera är mer eller mindre omöjligt att nå så låga siffror som tillverkarna anger. Vet inte hur den gamla körcykeln ser ut, men den verkar betydligt mer verklighetstrogen och därmed lättare att komma under. | |
|
craile-> Tilläggas bör kanske att det är färddatoruppgifter och inte uppmätta och uträknade... men visst körde jag ner till H:fors från Jakobstad (ca 500km) med 4 vuxna å fullt bagage pga utlandsresa med en förbrukning enligt datorn väl framme på 0,67. På hemvägen blev motsvarande siffra 0,69. (för många bärs i Grekland antar jag) =) Detta med en 728iA (M52TU) med original 16tums däck och farthållare inställd på 90km/h konstant (körde nattetid). Det är en väsentlig skillnad mellan 90km/h och 100-110 förbrukningsmässigt åtminstone med min bil! Tro vad du vill men åtminstone går 728:an bra mycket snålare på sträcka än min 518touring (M43). Bemari Tästä ei tuu mitään... |
|
|
Min 728 drar en liter i snitt. Då är det mest korta sträckor. Har kört från Malmö till Uppsala på 0,78. Motorväg långa sträckor i Sverige blir 0,80. Men som sagt kallstarter och stadskörning drar upp förbrukningen till ca 1 liter. Det är ju en underbar bil så jag bryr mig inte om förbrukningen. Lars... |
|
| Min ligger också på ca. 0,8 motorväg i ca. 110-120km/h. Om jag dock kör enbart stadskörning hamnar jag på 1,3-1,4 l/mil. Inte alls så farligt tycker jag när bilen väger över 1900kg och rullar på 20". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.