AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.717

Bilen "hackar" när man kör iväg

Hej.
Min 320 e46a har börjat hacka/rycka lite när man startar på ettan och kör iväg. Upplever att det blir värre när man har kört ett par mil.
Är det kopplingen som börjar bli dålig eller kan det vara någon bussning?

Tacksam för svar

MVH Rickard
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
Hade detta på min -04 320 touring. Jag påpekade problemet hos märkesverkstad men de tyckte att den gick fint...

Vad jag kunde komma fram till så gick min mycket mjukare om jag höjde varvtalet lite. Jag tyckte också att det fanns ett samband med ojämnt motorvarv som bilen också hade problem med (bland mycket annat).
Alltså, om jag försökte hålla 950rpm så pendlade motorn av sig själv mellan 450 och 1000 ungefär. Pendlandet avtog sakta om jag höll kvar. Jag antar att det var mjukvaran som kompenserade för vilket fel det nu var. Om man då försökte åka iväg samtidigt som pendlandet var i botten så kanske rycket beror på för lågt varv på motorn?
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Tycker att det låter som en luftläcka någonstans på slangarna efter LMM (även vevhusventilationen påverkar då de är förbundna med insugsbälgen).
Kan även vara en kärvande tomgångsmotor, tog loss den på tjejens 318IS och sköljde igenom med T-röd, lät den torka, och sprayade sen 5-56 i den... Blev som ny! =)
Tror inte det beror på lmm eller nån givare/sensor i motorn. Det känns som att det är något i drivlinan. Motorn pendlar inte nämnvärt i varv när detta händer utan den ligger ganska stabilt.

SweNilsson: Upplever samma sak som du skriver, att det blir bättre om man gör en "kärringstart", alltså med lite högre varv
Sw
42
SweNilsson
Z4 s23i -09
hade en gång ett liknande symptom på en Hyundai Coupé -04. Men då var det dubbelmassesvänghjulet som "separerat" som jag förstod det. Krävdes iaf byte = dyrt. Vad jag vet så är det dubbelmassesvänghjul även i denna?
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Då skulle jag tippa på glapp i drivlinan (hardyskiva?) eller en kass tändspole som misständer på låga varv under belastning...
tror absolut på nåt i drivlina.
Dum fråga, vad är en hardyskiva och vad kan en sån kosta att byta????
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hittat felet?

628csi
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Om problemet framträder tydligare vid kökörning eller vid mer användning av koppling skulle jag tippa på skev tryckplatta, bussningar o liknande har liten påverkan brukar ge mer klonk beteende.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det kan vara kopplingen som är bränd också, har själv råkat ut för det
när jag skulle backa en stor boggihusvagn efter det så blev kopplingen
aldrig sig lik . Det gick inte att starta mjukt sen så det blev en ny koppling.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.