|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bror har en 318i -00 där tryckslangen mellan luftpump och avgassystemet smälter. Vi har bytt slangen 3 gånger :(. Efter ett snack med BMW i Örebro testade vi även med att byta en ventil av något slag i anslutning till slangen. Tyvärr hjälpte inte det. Vad har slangen för uppgift i livet och vilka delar påverkas dess funktion? Någon som varit med om nått liknande? Hur löste ni det? Lite övrigt * Vi har märkt att det är kondens i slangen, ska det vara det? * Åt vilket håll ska luften strömma? Från avgas till luftpump eller tvärtom! * Bilen går dåligt när den är kall, kan det ha något med ovanstående att göra? Tack på förhand /bilar engagerar ;) | |
| Det är en detalj i avgasreningen. Frisk luft pumpas in i avgaserna via en ventil. Troligen fungerar katalysatorn effektivare med extra syre. Att ventilen byttes beror nog på misstankar om att avgaserna går ut bakvägen där. Kanske ventilen inte reagerar som den skall? Sot inuti slangen borde kunna visa på det. | |
|
Hej! Slangen har vi köpt hos BWM varje gång... kostar lite mer än 130:- ;) Runt 250:- om jag inte minns fel. Kollade med brorsan och det är sot i slangen.... känns som att det behövs städas i motorn... undra vart man ska börja!? |
|
|
Helt klart verkar det ju som att ventilen inte stänger när luftpumpen är av, så avgaser går bakvägen genom slangen mot pumpen. Det är ju tänkt att de bara ska gå kall frisk luft genom den där slangen i riktning från luftpump till grenrör. Ventilen är väl vacumstyrd, och vacumet är i sin tur styrt av en elektrisk ventil någonstans på slangen. En av ventilerna hade ni redan bytt. Mitt tips är att kolla den andra ventilen och vacumslangen. |
|
|
Hej! Vi kollar upp den andra ventilen och vakumslangen och återkommer med resultat.. Tack för alla svar! Känns som om problemet snart är löst :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.