|
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Har varit och tittat på flertalet olika E90, en del som endast gått 2000 sommar mil. Många av dessa objekt är delvis blästrade nedtill, vid tröskel & dörr, intill där de främre stänkskydden borde suttit monterade. Hur pass vanligt är detta? Undviks problemet genom att montera orig stänkskydd, tycker dock de ser lite väl korta ut. |
Bayer_Aleks |
Hade inga som helst stenskott på min E90 som hade rullat 8000 mil förutom 3 på huven |
Roffa1 |
Bayer_Aleks: Kan avsaknaden av stenskott möjligen bero på att du har monterade stänkskydd. På de saluobjekten jag tittat på, så verkar stenskotten mer utbredda på motorstarkare modeller som t.ex M3 samt 330. (E90) med breda 19" M-sportfälgar. |
Bayer_Aleks |
Hade inga stänkskydd, för det finns inga stänkskydd på nya bilar. Sen tycker jag att en 325 med 218 hk är tillräckligt stark som bil, men det är orellevant när det gäller stenskott för dem skjuter iväg oavsett motorstyrka. Dessutom hade jag på 19 tummare med 235 däck fram och 265 på bakhjulen...anser jag tillräckligt brett. Då har jag kört i södra europa med bilen där vägarna inte är lika fina och bra som i Sverige. Du måste helt enkelt ha tittat på "dåliga" exemplar av bilar |
Roffa1 |
Enl uppgift från BMW, så fungerar den nedre (utbyggda) tröskelbreddaren som stenskottsskydd. Den tar första smällen från det stänkande vassa oljegruset. (Den är designad för att klara denna uppgift) Resten av gruset nöter på nederdelen av framdörrarnas lackering. Så det bör nog finnas mängder med E90 som har skador efter stenskottsprut på nederdelen av de främre dörrsidorna samt tröskelbreddaren. Frågan är hur pass effektivt BMW:s stänkskydd är mot detta gissel? |
| Min är också relativt "blästrad" på sidokjolarna. Den är dock fyrhjulsdriven, har 18" och har gått nästan 10000 mil. | |
| Inga stenskott på min heller(2600 mil).Dock kanske lackskyddet gör lite nytta. | |
|
Min bil är inte heller blästrad på neder kant av dörrarna. Jag har dock ett eller två små stenskott i bakkant av skärmen under blinkersen, kommer man nära ser man en liten liten vit prick, men det är inget jag tänker på. Jag tycker i så fall att fronten är mycket mer utsatt. Jag har M-paket och jag tycker att neder kant vid dimljusen och dimljusen själva har mycket mer "bläster" ( dock ej avsaknad av färg) än något annat ställe på bilen. Jag tror att det kan bero på att fronten är i plast och att men lättare får pyttesmå bulor av stenskott där, men helldre det än om den var i metall för då skulle nog små färgflisor lossna av stenskotten. PS: Jag har 17" och 255 bak, jag har inte ett enda skott bakom bakhjulet och sidornas nederkant har inte ett märke. |
|
Roffa1 |
crille82: Jag har i veckan besökt Biltorget i Borås för att titta närmare på den silvriga 330:in. Vid en första anblick såg den extremt välskött ut, men vid närmare kontroll, så visade den sig ha mängder med irriterande stenskott vid nederdelen av framskärmarna samt vänster framdörr. Inga stenskott med hål i lacken, utan mera som nötning där grundlacken tittar fram i själva skadan. Tyckte även att underredet såg ovanligt anfrätt ut för att bara ha hängt med 1.756 mil. (enl uppgift ej vinterkörd) När motorn startades upp efter att ha stått orörd sedan April-2009 så hördes först ett (svagt) metalliskt tickande ventilljud som dock försvann efter fem minuters körning. Bilen gick som en dröm ute på vägen. Efter 1½ timmas förhandling med Chaddi, så kom vi fram till ett någorlunda acceptabelt kontantpris. Bilen är för tillfället reserverad till mig. Funderar dock på mängden av stenskott? Likaså var vindrutan hårt åtgången av många små irriterande stenskott. Dessutom hade någon sparkat upp ett fult märke på en av framfälgarna. |
|
Tror att mängden stenskott har mycket med att göra med på vilka vägar man kör och hur nära man kör andra bilar. Min 330xd har som sagt en del stenskott, framförallt på huven, som jag lackade om. Men på närmare 10000 mil får man ju räkna med några irriterande "defekter", särskilt när bilen är svart. En silverfärgad bil som gått under 2000 mil borde se ut som ny. Man kan ju undra om den förvarats ute under vintertid eftersom den är onormalt "anfrätt" under..? För priset, som är i högsta laget, tycker jag inte man skall accepterna i stort sett någonting. Köp inte om det inte känns 100% rätt... |
|
Roffa1 |
crille82: Den har under den senaste vintern förvarats i en öppen carport. Så den har då delvis stått ute i frost & kyla. Jag är ändå starkt intresserad av bilen, då jag vet hur oerhört svårt det är att finna en lågmilad 330IM. inkl helskinn & steptronic. Har lyckats pruta ned priset till 305k. (inkl sex mån garanti) |
|
Då har han ju trots allt prutat en del, även om priset fortfarande är högt. Köp om det känns helt rätt. Det är ju du som skall trivas med bilen. Jag hade nog inte betalat 305´ av princip att det är för dyrt. Men jag behåller sällan bilar så väldigt länge och kanske tänker mer på en kraftig värdeminskning än dig... =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.