AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
865

Perfekta bilen att resa med i Europa?

Hej!

Jag har tänkt att köpa mig en bil jag kan ha i vinter och sedan använda nästa sommar till att åka ner i europa med några kompisar. Frågan är vilken bil man ska ha? Förra året när vi åkte ner köpte vi en opel omega kombi, den var jättebra att åka och resa i, men var alldeles för slö.

Funderade på en bil i 20-30kkr klassen. har funderat lite på E34 525 touring från -93 och upp? Några andra bra förslag? Vill ha en stor kombi med lite lagom effekt i, så man slipper backa ner för backar igen för att ta sats upp.

//Jesper
en 525 å uppåt ska väl fungera, eller kanske nån diesel om ni vill spara lite soppapengar. Kul ide att dra iväg, då jag själv planerar dra runt i europa några veckor till våren/sommaren.

540 e ju bra tryck i å kanske lite roligare att gasa med =)

to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Talar av egen erfarenhet, kört en del bilar på Europa semester och den jag nu har är k l a r t godkänd. Från atobankörning i de högre hastigherna till kurviga alppass och en snittförbrukning under hela resan på precis 0.8 l/mil.
Åk komforten den talar jag inte om. Jag kan nämna en episod för ngr år sedan, vi närmade oss Regensburg, kompisen läste automotor & sport, jag smög försiktig upp i 220 och frågade lite allmänt om hur fort tror du vi nu kör, fick som svar vi närmar väl oss 160? då han fick svaret sa han "va faan säger du". Denna lilla story talar sitt eget språk vad gäller komforten. Håller med tidigare du bör nog fundera på ngn som har minst 2.5 liter. Vad gäller bilar i den prisklass du nämner så skall du nog funder på om de klarar en längre Europa semester utan missöden i första hand. Mitt råd är då, håll dig i högerfilen, där kan du köra med i stort sett vad som helst om du tar det lugnt.

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
525 skulle säkert göra jobbet bra, men jag hade kollat 540 med. V8an går tyst och fint med behagligt lågt varvtal, samt klarar backarna bra :). Är man några kompisar som delar på soppan så spelar inte 1-2dl/milen någon roll heller!

Annars en E32 740, kanske med takbox så har man plats för lasten med. Då åker ni riktigt bekvämt.

______

Foto Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.