|
|
|
|---|---|
RRhodin |
Hej Jag upptäckte igår att min AC inte går at stänga av helt. Jag råkade ha temperaturen på jättekallt men hade inte AC knappen intryckt och det kom kall-luft. Det var 27 grader ute så det var inget snack. Bilen är en 328 cab, 96:a, halvautomatisk klimatanläggning. JAg har nåt gnek från AC remmen som kommer en gång / varv. När jag trycker in AC-knappen så startar kylfläktarna och motorvarvtalet hoppar till. Ska det vara så? |
|
Hej Att motorvarv ändras lite (dippar/ökar) och att kondensorfläkt(ar) startar när ACn kopplas in är väl helt normalt. Motorvarvet brukar styras av en tomgångsventil el. liknade, som i sin tur får signal med avseende på motorbelastningen och den ökar ju när ac-kompressorn startar. Det märkliga är att den verkar kyla utan att kompressorn är inkopplad!? |
|
|
Kompressorns magnetventil verkar inte stängas av? Kompressorn går antagligen hela tiden. Kompressorn måste vara i drift, annars blir det ingen kyla. Det är illavarslande att kylfläktarna inte startar förrän du aktiverar AC´n själv - utan kondensorfläktens avkylning vid stillastående och långsam körning med uppvärmd motor kan trycket lätt gå upp till 25-30 bar och till slut evakueras kylmediet. Mitt tips är att låta ac-knappen vara intryckt hela tiden så att kondensorfläkten kyler och får ner trycket i systemet och att kolla upp magnetventilens beteende hos nån AC-kunnig, skulle kunna vara nåt elfel eventuellt? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.