|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min 325i E36 -91 Sedan. När jag kör hörs ett tydligt klonkande ljud bakifrån (låter som att det kommer bakifrån åtminstone, men vet inte 100% säkert), särskilt vid gaspådrag, koppling eller när man bara släpper på gasen. Låter typ som det skulle vara glapp i drivningen eller något likanande. Låter framförallt VÄLDIGT tydligt när man "ruck" kör, gasar och släpper hastigt efter vartannat. Då går det verkligen inte att ta miste på. Kör man dock väldigt försiktigt alltså verkligen mjuk kör, så hörs det inte mycket. Den ger emellertid INTE ifrån sig något klonkande ljud när man kör över gupp och liknande. Utan som sagt bara vid gaspådrag och gassläpp. Någon som vet mer säkert vad som troligen är felet, läste här på sidan att silentblocken ofta slits, och att det ger ifrån sig ett klonkande ljud, men jag har inga silentblock på min modell så det borde inte orsaken i detta fallet. Behöver ni mer info så bara fråga. Tacksam för alla svar och tips jag kan få. /Samuel | |
|
låter de precis "innan" du lägger i tex 1:an? alltså när du trampat ner och lagt tryck på spaken. och typ samma på andra växlar också? i så fall skulle de kunna vara "diffklumpen"??? som låter. å då är det ett e36 skönhetsfel som jag förstått de. men blir den väldans glapp är den antagligen slut och havererar snart. kan också vara hardyskivan som ger dessa symtom. de är vad jag "vet" och "kan" om detta :P kan vara värt att gå under och känna på grejerna om du har möjlighet. ofta hittar man felet även fast man inte tror att man kan se nått :) BMW ownz |
|
|
Hm nej jag tror inte det låter innan man lägger i växel, själva växlandet låter ingenting (vad jag kan komma ihåg, ska kolla en gång till för säkerhets skull). Men det lixom mer knastrar, klonkar och har sig precis när man börjat köra iväg, alltså när man börjar gasa. Svårt att beskriva hur det låter, har kört med nervevad ruta för att höra bättre men som sagt, det låter helkonstigt. Men just under själva körningen så hör man ganska tydligt att det lixom dunkar/klonkar när man släpper på gasen och när man kopplar osv. Men som sagt låter det också väldigt konstigt precis när man startat den och kör iväg, massa olika ojud från bakvagnen då. Blir inte klok på vad det kan vara. Har ju tyvärr inte tillgång till något ställe där man kan höja upp den eller någon grop där man kan gå under heller, så det försvårar det hela. Har haft det här problemet ett bra tag nu, säkert 1år, först i början lät det inte lika mycket och då trodde jag det var bussningarna som var slitna för de har jag bytt nån gång tidigare för ett bra tag sen, men när jag lämnade in den på BMW så hittade de inget fel där, de sa att det såg bra ut. Nu felsökte de säkert inget mer än just bussningarna och så, men som sagt skumt ändå, för om det hade varit ett självklart fel borde de ha sett eller märkt det. Får väl lämna in den för riktig felsökning i värsta fall. |
|
| Din bil har väl visst silentblock lr är jag helt ute och cyklar? | |
| Enligt de på BMW så fanns det inga på min modell iaf. | |
| bussningar diffklump kanske? | |
|
Ljuduppkomsten kan efterliknas vid en flaska som ligger ner i bilen. Så fort man släpper gasen och ska koppla så slår vattnet i toppen på flaskan, och när man släpper kopplingen och gasar på så slår vattnet i botten. Vet inte om det kan vara till någon hjälp. Men det är så den beter sig iaf. |
|
|
efter fyllekörningen med polarna kanske det ligger 30 halvdruckna flaskor kvar..ironi allt under 19" e vinterhjul!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.