AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.481

Svensksåld vs importerad

Sida 3 av 3
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Att en svensksåld skulle vara "bättre" än en tysk är ju rent nonsens!
Att importbilarna står för 50% av alla bedrägerier är ju inte särskilt konstigt, En bil som gått i tyskland kan kollas upp precis som en "svensk" det är bara lite krångligare.. folk (vi svenskar i synnerhet) är alldeles för godtrogna och sväljer det mesta som säljaren säger och kollar inte upp bilen. Rena guldgruvan för svindlare när de kan plocka dåliga exemplar från tyskland och sedan kränga dem till blåögda svenskar. Problemet ligger ju hos oss själva att detta förekommer, skulle vi lägga ner lite tid på att kolla upp bilen skulle importerade ex inte svartlistas utan integreras med svensksålda och därmed få ner beg priserna avsevärt. Efter som man i detta land tydligen accepterar att en svensksåld bil är 20-30.000 kr dyrare, och därmed helt grön och inte fifflad med (hur blåögt är inte det?). Så fortsätter uppdelningen av beg marknaden oförtrutet.
Nej, Lägg ned en dag el två på att kolla upp bilen och du får ett finare importexemplar samtidigt som du sparar pengar till något roligare.
Är det värt 20-30.000 extra på en bil bara för att du är lat?
Seriöst importerade exemplar ( i synnerhet äldre bilar) är oftast i bättre skick än sin "svenska" nedsaltade (läs rostangripna) motsvarighet.

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Jag tycker man ska tacka importen för att det nu finns tex M bilar att få tag i i detta landet till ett överkomligt pris, tänk om det inte hade varit ngn import då hade det ju varit rena Norge/Finland priserna
här, och då hade vi nog inte varit många besökare på denna sidan,
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
När jag skulle köpa bil så hade jag en sv-såld -93:a och min nuvarande importerade, av samma årsmod/mod att välja på.

Den sv-sålda hade gått strax under 16000 mil, totalt fullservad plus en full pärm med kvitton. Den importerade hade gått 12900 mil, fullservad, privatköpt i tyskland för ett antal år sedan.

Jaha tänkte jag...det här blir väl ett lätt val eftersom jag alltid har trott att sv-sålda bilar är ett bättre köp.

Kollade först på importbilen som var i så gott som nyskick både invändigt och utvändigt. Tänkte att den måste det vara nåt skumt med..kanske var omlackad eftersom den var så pass fräsch. Tog därför bilen till en välkänd bilrekond och bad dom kolla om den varit omlackad, svaret var nej, det var orginallack.

Kollade sen serviceboken, där stämde årtalet, chassienr med bilen, den var servad på samma verkstad i tyskland hela tiden den gått där. Kollade upp verkstaden på nätet och mkt riktigt så stämde allt det oxå.

Var dock övertygad om att den sv-sålda skulle var bättre...när jag kom dit så såg den mkt fräsch ut på lite håll. En närmare titt visade att den hade börjat rosta på ett antal ställen. Dörrstoppen på förarsidan var paj, termostaten funkade inte, vingel med ena elhissen, massor med stenskott m.m.

När jag provkörde den så märkte jag att den importerade bilen var mkt "tightare" och
kändes flera år nyare att köra.

Valet blev därför ganska enkelt trots att jag alltid har trott att import var = mygel.
Nu har jag ändrat uppfattning och har istället fått en bättre och fräschare bil, som aldrig gått på varken salt el grus.

Det är min syn på sv-såld vs import
En liten detalj som väger mycket tungt enligt mig är att bilen inte får ha strålkastar spolare. Så som dom ser ut på E36 blir jag gråtfärdig. Därför var inte svensksåld aktuell för mig. Nu spelade det ingen roll i praktiken eftersom det knappt finns några sv.sålda med den ytstyrseln jag ville ha.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
när ska folk lära sig - man får (oftast) vad man betalar för, oavsett om det är i sverige, tyskland eller något annat land i världen... en billig bil i tyskland är ju just billig av någon anledning? samma sak med en bil som är billig i sverige...

detta kan dock inte generellt sägas gälla om en bil är dyr, men det fattar väl de flesta... sen att säljare av sv-sålda bilar försöker begära mer för sina bilar enbart med argumentet sv-såld tror jag e fel, är nog tyvärr så att en importbil är så svårsåld i dagsläget (vet av egen erfarenhet) att man tvingas dumpa priset för att bli av med den... =(

att det finns 'finare' bilar i tyskland beror nog på att det finns betydligt fler av alla sorter, därför är det lite lättare att hitta ett guldkorn där än i sverige där det kanske bara finns en handfull fräsch bilar av en viss modell.

hade en importare innan (525tds) köpte den pga att jag ville ha en BMW-diesel o det fanns inga (väldigt få) sv-sålda sådana... när det var dax för byte hittade jag en 530d som var svensksåld, o då säljaren (privat) tog min bil, som märkeshandlare ratat, i inbyte o mellanpriset blev rätt så var det inte lönt att åka till tyskland o leta... dessutom var priset jämförbart med bilarna på mobile.de vid det tillfället!!

men jag e inte rädd för en importare nästa gång heller, bara jag kan åka ner o kolla själv...

/danne

GLAD!
-BeeMWe-
Så vitt jag vet har BMW aldrig tillverkats i Sverige :)

järnet
Jag kom hem från Tyskland i går efter en veckas semester där. Under min vistelse där gick jag runt och tittade på begagnade Z3 hos stora auktoriserade BMW-handlare och kunde konstatera att bilarna låg i ungefär samma prisklass (eller snarare över) som motsvarande bilar i Sverige.

Kan det vara så att de stora BMW-handlarna inte skruvar sina bilar och att de därför är dyrare? D.v.s om samma bil, hos en mindre seriös handlare, får mätaren skruvad så framstår den ju som billigare för en Svensk spekulant som egentligen betalar ett riktigt pris i förhållande till hur långt bilen verkligen gått.

Alltså ingen prisskillnad mellan stora auktoriserade BMW-handlare och småskuttar men däremot riktig kontra justerad mätarställning:/
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
järnet: Tyvärr ligger det nog en del i det du skriver...

roadZter
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Powerkjell har helt rätt. Det är tyvärr i Sverige som mätaren på de flesta privatimporterade bilarna skruvas, inte i Tyskland. Han man själv importerat bilen direkt från en auktoriserad BMW-handlare i Tyskland är risken inte större än att en svensk bil är skruvad.

Auktoriserade BMW-handlare i Sverige importerar också begagnade exemplar från kollegor i Tyskland - det är kanske inte allmänt känt? Men dessa har givetvis en högre status i den svenske handlarens egna inskränkta ögon eftersom den står i hans hall och blänker.

I slutändan finns det bara tre skillnader mellan privatimporterade och svensksålda bilar. Två reella och en mental.

De reella är; 1.) oftast lägre pris på nyare modeller (och därmed får du mindre pengar när du säljer bilen, men du slipper binda så mycket kapital i din bil)
2.) oftast mer välutrustade än svensksålda

3.) Den sista skillnaden är chimär och anledningen till att privatimporterade bilar värderas lägre i Sverige. Svenska handlare har försökt odla myter kring privatimporterade bilar för att upprätthålla prisnivån på sina lagerbilar. Dessa myter om bland annat krockade bilar och skruvade mätare har skapat en osäkerhet hos många konsumenter. Osäkerhet reducerar som bekant pris.

Alla med insikt inser givetvis att det är en befängd myt att det skulle skruvas mindre eller krockas mindre i Sverige än i Tyskland. Men vi vill ju gärna tro att Sverige är säkrare och tryggare.

Tvärtom så har jag upplevt att en tysk auktoriserad handlare många gånger ärligt säger att "ja, den här bilen har varit krockad" Jag kan då lugnt gå vidare och titta på nästa. De orden har jag ALDRIG hört av en svensk bilhandlare.
järnet
Jag skulle vara förvånad om det inte krockas mer i Tyskland än vad det gör i Sverige. Jag körde för en vecka sedan rakt genom Tyskland, fram och tillbaka på autobahn. Under denna färd såg jag fyra eller fem mycket allvarliga trafikolyckor, i flera fall med bilar som var totalkvaddade. På vägen Stockholm - Hälsingborg - Stockholm har jag, under de senaste tio åren, inte sett EN lika allvarlig trafikolycka som någon av de fem som jag körde förbi på Autobahn.

Trafiktempot på autobahn går inte att jämföra med det på Svenska motorvägar. Medelhastigheten ligger runt 160-170 km/h, medan den i Sverige ligger runt 120-130. Bilar med obromsade släp eller med båttrailrar kör t.ex. obehindrat i 160-170 km/h, uppblandat med en och annan BMW som kommer i över 200 km/h. Plötsligt tvärsannar trafiken, med snabba inbromsningar som följd.

Tacka faan för att det blir fler trafikolyckor och fler skadade bilar Tyskland än i Sverige!
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nu kan det väl hänt en del på tio år, men när jag importerade en bil då så var det legio att säljaren ( ej auktoriserad BMW-händler), i tyskland, erbjöd sig att justera mätaren till vald ställning om man så ville. Ett sådant erbjudande har jag aldrig fått i Sverige. Jag kan säkert tänka mig att detta erbjudande automatiskt uppkommer av säljaren i Tyskland då man vet att bilen skall lämna landet varpå det är upp till köparen att i nästa led att svara för ev km-ställningar. Jag tror att flertalet justeringar görs i tyskland, och att i 90% av fallen så vet importören om den riktiga km-ställingen. Problemet är dock att när bilen sedan säljs vidare i Sverige så väljer man att inte tala om den riktiga mätarställningen då många blåbär på köpmarknaden inte vet om att man ganska lätt via tyskland kan ta fram den korrekta mätarställningen. För oss på denna site som vill ha en snygg och välutrustad bil och väljer att importera den själva finns alla möjligheter i tyskland. Dock förstör de oseriösa importörer marknaden som väljer att få mätaren justerad för att sedan i andra ledet få en bättre betalning för bilen när dom säljer den till en icke lika nogräknad bmw-förare.(en grupp jag nog inte vill räkna de som använder denna site till) Kort sagt är det en ond cirkel: Importerade bilar har ett rykte om att vara billigare bl a för att de har manipulerade mätare, importörer manipulerar mätare för att få ett högre pris i nästa led då de annars inte kan tjäna pengar på att importera bilar som har ett dåligt andrahandsrykte i Sverige.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Visst händer det fler olyckor i reella tal i Tyskland. De har ju avsevärt fler invånare och fler bilar. Jag är dock inte övertygad om att det sker fler olyckor per bil, vi har ett sämre vägnät i Sverige.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Är det någon mer än mig som har reflekterat över alla köpesannonser på sv-sålda taxibilar, långmilare, tjänstebilar, hyrbilar mm? Vad tror ni händer med dom bilarna? En MB 220 CDI -99 med 35-40' mil på mätaren och som INTE har varit på besiktning nån gång är drömbilen för en oseriös bilhandlare. Komihåg, det är sv-sålda bilar det handlar om!
//Marin
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Nog rackarn lär det ske fler olyckor per bil. De flesta olyckorna sker ju inne i staden och den avgörande faktorn är nog då antal bilar/ vägmeter och där lär ju centraleuropa ligga några tusen procent högre än i Sverige. Vad gäller långmilare måste man betänka att det säljs ungefär lika många BMW i tyskland under ett år som det säljs bilar totalt i Sverige. Bara i tyskland säljs det ca 250 000 BMW om året mot i Sverige ca 7000. Det vore konstigt om du inte hittade såväl många fler bättre såväl som sämre BMW i Tyskland jämfört med SverigeDärför är ju möjligheten att hitta en välutrustad relativt ny asbillig långmilare i Tyskland tusenfallt lättare än i Sverige. Frestelsen är tyvärr alltför stor för mången importör att låta sig övertalas att justera mätaren så att man säkrat ett bättre säljpris i nästa led. Slutligen: är det bara inte så att man måste inse att det självklart måste vara mycket enklare att hitta sin begagnade idealbil i Tyskland då utbudet är så ofantligt mycket större än i Sverige. Detta gäller givetvis också snuskigt välutrustade och asbilliga långmilare och tyvärr är det en hel del importörer som gör en snabb affär på detta genom att manipulera mätarställning. Detta tror jag knappast gäller de som skriver på detta forum som i stället noggrannt söker och finner sin beg idealbil mycket enklare i Tyskland än i Sverige. Det är de som importerar bil för att tjäna pengar som är problemet. Och med ett utbud på 250 000 nya BMW om året i Tyskland är det nog mycket lättare och lukrativare här än i Sverige att hitta en långmilare att manipulera för att maximera sin egen vinst.

X.
järnet: Allvarliga olyckor på autobahn är ganska ointressanta i det här sammanhanget eftersom resterna oftast måste skrapas upp från vägen. Ingen större idé att tejpa ihop fordon som voltat i 160 km/h, inte ens svenskar skulle köpa sådana.

Dessutom är reglerna så vitt jag vet hårdare i Tyskland. Bilar som blivit sneda i chassit får inte köras mer även om man riktar till dem, så de skrotas istället.

Men skulle svensksålda bilar vara bättre än importerade? Ja, det kan ni ju försöka lura i nån annan... Själv tar jag hellre ett väl inkört autobahnlok framför en nedsaltad, rostig, igensotad svensksåld bil som skakat sönder på den svenska tredje-världen-asfalten och aldrig rullat i mer än 140 km/h.

järnet
Visst!

Men bakom de smällda bilarna stod det en svans med bilar som inte hunnit stanna i tid och som var mer eller mindre skadade.

Dessutom ger de höga farterna upphov till fartblindhet. När man kör av autobahn och fortsätter in i en stad så gör fartblindheten att man (även jag) fortsätter att köra alldeles för fort. Det känns som om man kör i 50 fastän visaren på hastighetsmätaren av någon anledning pekar på 90-100 km/h. Även detta kan ge upphov till skador på bilen, i mötet med andra trafikanter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.