|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
I höstas var jag och provkörde en begagnad Z3-M hos BMW i Göteborg (alltså en av Svenska BMW:s egna återförsäljare). Priset på bilen var bra så jag blev intresserad. Dock tyckte jag att det kändes som om den hade gått längre än vad mätaren visade. Vid en närmare koll visade sig bilen vara direktimporterad, något som gjorde mig förvånad eftersom jag inte trodde att Svenska BMW sålde direktimporterade bilar hos sina återförsäljare. Säljaren talade dessutom inte om att den var direktimporterad innan jag själv upptäckte det. Undrar om försäkringsbolagen krånglar även med en sådan bil, som är direktimporterad och samtidigt såld via den Svenska generalagenten? |
|
|
Dannezeta Vilka fel/brister skulle vara lättare att åtgärda hos en en svensksåld? Det här med inbyten och import är på väg att suddas ut, det måste göra det iom att säkert 50% av sveriges vagnpark är import. Skall handlarna fortsätta med sin vägran att byta in import lär dom få klappa igen snart då dom inte får sälja en bil. /Bimmerman Länk Sponsorer Demon Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
Bimmerman: Jag kanske formulerade mig lite otydligt. Efter att man köpt en bil av en handlare i Sverige respektive Tyskland så är det lättare att få svar på eventuella frågor alternativt åtgärda fel/brister om bilen är köpt i Sverige. Inte minst om man är dålig på tyska... Att det här med inbyten och import är på väg att suddas ut hoppas jag verkligen, tyvärr så är det inte verkligheten idag - varken hos handlare eller försäkringsbolag (även en del privatpersoner ser "snett" på import). roadZter |
|
|
Att bilarna skulle vara fräshare i Tyskland låter i mina öron helt befängt. Jag har aldrig sett en svensksåld BMW av nyare årsmodell som varit så sliten som vissa Tysklandsexemplar varit. Jag tror att det delvis beror på att en ny BMW i Sverige köps av välbärgade människor eller går som tjänstebilar. I Tyskland är ju BMW mer en dussingbil som (nästan) vem som helst åker runt i utan att bry sig om bilen speciellt mycket, mer slit och släng liksom. Någon skrev ovan att Sverige har äldsta fordonsparken efter Kuba. Kanske, men det beror ju just på att bilar i Sverige sköts väldigt väl och därför håller bra. (Sen har vi ju skatter som gör att man inte har råd att byta bil) |
|
| ......."äldsla fordonsparken efter Kuba"!!! Är detta sant? De kör ju omkring i huvudsakligen gamla 50-talare!! | |
|
X De här vissa tyskexen du sett som skulle vara så slitna, har du kollat att milen stämde?? Mer misskötta bilar än svenska leasing/tjänstebilar får man leta efter. Och välbärgade människors bilar skall man inte prata om, huh. Vet av egen erfarenhet då man får sådana ibland i byten. /Bimmerman Länk Sponsorer Demon Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
BMWCoupe: Självklart var detta en överdrift och kanske mer menat som ett ironiskt inlägg av "MMM". Det säger väl sig självt att det INTE stämmer, trodde du att t ex Moldavien, Rumänien, Afghanistan, Nordkorea, Etiopien mm har en nyare fordonspark än Sverige? Man skall inte tro på allt man läser... roadZter |
|
| sorry, jag skriver ibland fortare än vad jag tänker...*s* | |
| Han menade nog "Europas äldsta bilpark" ? | |
|
Håller med Asken. Det går inte att generalisera. Varje bil måste bedömmas individuellt när man är spekulant. Sedan finns det ju naturligtvis en orsak till att importbilar har sämre anseende hos bilhandlare och försäkringsbolag och det är det faktum att en stor del av bilarna som direktimporteras är myglade på ett eller annat sätt av oseriösa aktörer som gör snabba pengar. Detta gäller ju inte bara BMW, det myglas en hel del i samband med import av Saab och Volvo också. Tommel, jag är inte förvånad över det du skriver om BMW i Göteborg. De är konstigt nog sämre och oseriösare än en "barack och vimpelhandlare". Om man köper en direktimporterad bil av en auktoriserad BMW-handlare i Sverige så är väl det minsta man kan begära att säljaren informerar om bilens historik. De vill ju själva inte byta in direktimporterade bilar. Ibland säger de det rent ut, ibland är inbytespriset så löjligt lågt att det är bättre att skrota bilen. Stefan |
|
|
En direktimporeterad bil kan innebära vissa risker, det köper jag. Historik är A&O.. men hur är det ställt med våra svensksålda? Jag inbillar mig att fusket med skruvade mätare etc även förekommer här hemma. Precis som att säga att det är hemskt med all narkotika som finns i världen.. vilken tur att det inte förekommer sånt i Sverige! Mina tre senaste bilar har varit importbilar, har aldrig haft några problem. Sen är försäkringsbolagen lite tjuriga.. men inte värre än att det går att lösa.. i de flesta fall bara med intyg.. dvs bara ett papper! De största myglarna i hela svenska bilparken är våra "kära" märkeshandlare!! Dessa s o b skyddar sina marginaler genom att vägra att handla med import eller ger rena skambud vid inbyten. Trots att det är förbjudet att "diskriminera" importbilar enl konsumentverket. De lyckas då ofta tuta i folk att det är så hemskt dålig kvalitet på importerat och att de bilarna bara är omlackade skrothögar. Nästan alla försäljare jag har talat med som är "seriösa handlare av svensksålda bilar" känner minst tre - fyra pers som samtliga blivit lurade och fått reparera för femsiffriga belopp och dessutom alla haft skruvade mätare. Urk! Bull...! Som det ser ut idag är den svenska bilparken indelad i ett A- och ett B-lag. A-laget är "superbilar" som ingen någonsin skulle tro är ett dåligt köp bara genom att vara svensksålda. B-laget är importerade bilar som håller lika hög standard som de "svenska" men är mycket billigare till största delen pga våra "seriösa" märkeshandlare. Jag blir så förb... när jag tänker på det! PGA denna attityd hos våra svenska handlare bojkottar jag svensksålt istället! Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
järnet |
I dagens nummer av Svenska Dagbladet (11/6, sidan 7, del 1) är det en stor artikel "Bilbedrägeri bakom bilbränder". Så här står det i artikeln: - Jag är övertygad om att det ser likadant ut i Sverige och att de direktimporterade bilarna är det stora gisslet. Ungefär fem procent av personbilarna i trafik är bilar som folk har köpt i andra länder. Men de utgör ungefär hälften av de bilar som vi utreder som misstänkta bedrägerier, säger Ulf Rönndahl. somliga upptäcker att bilen som de köpte billigt utomlands var i sämre skick än de trodde, menar han. Den som känner sig lurad kanske lockas extra av att åtminstone få ut försäkringspengar. artikeln är skriven av Annika engström |
|
Själva bilarna är nog inte problemet, det ligger nog mer hos de svenska köparna. Det är stämmer säkert som Järnet skriver att många har köpt en bil i utlandet som har visat sig vara sämre än den ser ut,och då vill man i stället få ut försäkringspengar genom bedrägeri. Personligen skulle jag hellre köpa en nyimporterad bil än en som har gått i Sverige i några år, bilarna är oftast bra tills de kommer till Sverige och blir misskötta. Har sett många exempel på importbilar som har varit fina när de har kommit till Sverige, men efter några år ser sunkiga ut. |
|
|
Att de privatimporterade bilarna står för 50% av alla misstänkta bilbedrägerier är utan tvekan anmärkningsvärt. I synnerhet som endast en av tjugo bilar i Sverige är privatimporterad. |
|
|
Ja då finns det m a o en logisk förklaring till att vissa försäkringsbolag vägrar försäkra direktimporterade bilar. Då återstår en lika logisk förklaring till att handlarna inte vill byta in direktimporter. Risk för att dra ner statusen på bilfirman och sänka priserna på redan inbytt billager kan vi ju ana. Men någon som har fler teorier? Stefan |
|
|
Jag står fortfarande fast att en svensksåld BMW "vinner" över en importerad. Nu har jag köpt mig en 540iAT och det blev en import (!). =) Det finns ju tyvärr inget överdrivet utbud av svensksålda 540. Men jag känner mig nöjd så långt och får ta smällen med högre försäkring och kanske lite lägre pris vid eventuellt inbyte hos en handlare. Den billigaste helförsäkringspremien kunde Trygg Hansa erbjuda för ca 9.600:-/år. Så här i början av romansen mellan mig och min "nya" 540iAT kan jag försäkra att jag inte tänker på försäkringskostnader och lägre inbytespriser mm... ;) roadZter |
|
| molsson>> jag köper gärna din M3:a 98 om 3,5 år för 50-70 tusen ! | |
|
wrath, Det fixar vi. Om du inte har något emot att den har gått 20.000 mil (ärliga) /Marcus |
|
|
Jag importerade en 2 år gammal 735:a i början av 90-talet. Ett misstag jag gjorde var att inte se till att den hade "Kaltland-Ausfuerung". Annars var det väl en bra bil. Jag köpte av handlare och han mörkade aldrig att han "fixat" ned mätarställningen ordentligt vilket han enligt egen utsago gjorde med de flesta bilarna. Jag såg i bilregistret nu att den fortfarande rullar med sin 22:a ägare sedan importen och med ca 55 000 mil på mätaren. Ett tips är att kontrollera att importbilen är utrustad med 842 dvs "Kaltland-Ausfuerung" annars är det lätt att det blir kalt och dimmigt i bilen på vintern. |
|
|
Att vissa "tysklands exemplar" varit mer slitna än "Sverige dito" beror på att den som uttalar sig inte besökt Tyskland... Bilar skruvas inte i Tyskland. De skruvas av de som importerar dem till Sverige. Personligen köper jag bil i Tyskland men säljer hellre en svensksåld, eftersom köparna är dumma. Ja, jag tycker det är dumt att resonera som så många gör ang importerade bilar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.