|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Spelar det Dig någon roll om bilen är svensksåld eller importerad? Vad föredrar just Du? Tycker Du att en svensksåld BMW känns mer "ärlig"? Dags för en intressant diskussion... =) roadZter | |
|
Bilen är juh ändå importerad från början.. BMWCS Nr: 4798 |
|
| Har ägt en tysk importerad BMW och jag upplevde inte det som en nackdel, de brukar ju vara i bättre skick rostmässigt iaf, men det skruvas nog en hel del med mätarna i tyskland... | |
|
Mycket hellre importerad BMW än svensksåld! De tyska bilarna är i regel finare i plåt och lack och känns mycket frächare. Att miltalet inte helt stämmer med mätaren spelar inte så stor roll om bil är fin och fungerar bra. Vet inte hur tyskarna gör för att hålla bilarna så fina, visst har man vinter och salt även i Tyskland, men ändå brukar det inte vara mycket rost på importbilar. Sanningen är nog den att den genomsnittlig tysken är mycket mer nogrann med sin bil än den genomsnittlige svensken. Det tror jag i alla fall. Bilen betyder verkligen allt för tyskarna, och man vårdar sina pärlor väl. MVH Johannes som kör importerad 735iA -92 |
|
|
...pointet med de tysk importerede biler er ikke et evt. godt vedligehold...også det naturligvis, men specielt kombinationen af et i Tyskland fabelagtig udvalg af div. BMW modeller og udstyr + et generelt tørt klima (mindre rust !) er utrolig forlokkende for os fra Skandinavien V-max |
|
Blykälkeraggaren |
Mig spelar de ingen större roll, kör gärna en importerad bil skulle även gärna importera en själv dels för att det är billigare... Men tyvärr så tjänar ja inte så mycket mer på att importera eftersom våra försäkringsbolag kräver så mycket av en privat-importerad bil att det inte längre lönar sig, för man åker ju inte direkt ner till tyskland för att importera en lada lr?? Ö V N I N G S K Ö R Mvh. Richard |
|
Som tidigare nämts är tyska bilar fina utseendemässigt. Sen kan man bli lika blåst på en bil i Tyskland som i Sverige om man inte kollar upp den. BMWCS # 2358 BMWCS Syd |
|
|
5 av mina 6 senaste bilar har varit import, så det visar väl min upfattning på import. Spelar det någon roll om det är imp eller svenskt? NEJ /Bimmerman Länk Sponsorer Demon Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
Uppfattning skall det vara.... /Bimmerman Länk Sponsorer Demon Projekt: Jag själv :(( Därför ett långtidsprojekt |
|
|
Det är ju ganska uppebart på annonserade priser att dom med svensksålda biler förväntar sig mera kulor även på ganska risiga/gamla bilar. Att bruksvärde eller rep kostnader på äldre bilar skiljer sig nämnvärt mellan svensksåld/import är vel tveksamt. På nyare årsmodeller är det förstås långt viktigare om miltal och servicebok är korrekt. Det kan jo verkligen påverka underhållskostnad. "Trakasserier" från försäkringsbolag på importbilar kan också spela. Sedan spelar även status in för många bilägare...importbilar HAR lägre status. Att sedan tycke en hela massa om vem och vad som "borde" ha status ger långa diskussioner some leder ingenstans. Aldrig mer en rostig Volvo ! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilmässigt spelar ju det ingen roll,de är ju ihopsatta på samma fabrik.Prismässigt okt-00 så skilde det 30-40.000 på en imp 528.med 10.000 mil.(i sverige)Och min 528 med 4000. Sedan var mitt dåvarande försäkringsbolag Folksam väldigt jobbiga, med bes, dubbla larm mmmmmm. Jag valde då den svenska bilen och betalde ngt mera men fick 6000 mil mindre samt krånglet med försäkringsbolaget,jag vägrade finna mig i deras "nycker".Nu tror jag de har ändrat upp fattning något om imp.bilarna.Men det är ju alltid bilens skick som är avgörande, och framförallt historiken hos en imp.bil. MVH Hasso |
| Tyskarna är pedanta när det gäller det mesta, titta bara på ingenjörskonsten och deras organisation i samhället..tysk disiplin leder till framgång. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
FF:Om Detta kan man nog ha lite olika uppfattning om beroende på vad det gäller men visst är dom duktiga tekniker. Men disiplinen har lett allt annat än framgång också. MVH Hasso |
518i slow mobil |
Jag skulle dock inte ha något emot att ha en importbil, någon gång vet jag att jag komemr köpa en importerad M3 elelr liknande! Många gånger e faktiskt en importerad bil ett bättre val än en svensksåld... E28, real POWER BMW e28 registret #154 www.bmwe28.cjb.net |
|
FRIFART, Tysk disiplin leder till världskrig. : ) Det är ovissheten med en bil som är körd i ett annat land som skrämmer många svenskar i dag tror jag. Svergie har ju världens äldsta fordonspark nest efter Cuba. Det finns ju många fler nya bilar i omlopp i te,x tyskland vilket leder till frächare bilar. MM |
|
|
Det är som med allt, det finns både för och nackdelar: Fördelarna med svensksåld BMW: * Mindre risk att mätaren är skruvad * Bättre förutsättningar när det gäller försäkring * Högre "status" (högre pris) * Lättare att lämna som inbyte vid köp hos bilfirma * Lättare att åtgärda fel/brister vid ev problem Fördelarna med importerad BMW: * Lägre pris * Generellt bättre skick (plåt, lack, rost mm) * Generellt mer utrustning (begagnad bil) Ska man (jag) köpa en BMW av nyare årsmodell och kan hitta en svensksåld till ett pris som ligger i närheten av "importbilspris" så ser jag ingen anledning att köpa en importerad BMW. Det kanske finns fler fördelar med en importbil? Eller är det "bara" priset? roadZter |
|
| Står det två bilar framför mig i samma skick och pris väljer jag den svensksålda. Framförallt pga handlare inte direkt är kåta i att byta in importbilar. | |
|
Köpte en importerad m3 förra året, utan servicebok hos bilhandlare. Förre ägaren fick bilen stulen vid ett villainbrott. Inga skador på bilen, plus att förre ägaren hade intagningspapper och m-test kvar. Eftersom historiken fanns, och bilen var i PERFEKT skick, fanns inget att tveka på. Kontentan måste vara att bilens allmänna skick är mycket viktigare än att den är svensksåld. De som funderar på andrahandsvärde bör fundera över hur länge de skall ha bilen. Jag skall ha min i 3,5 år till, därefter kan jag antagligen inte begära mer än 50-70 tusen, och vid sådana priser spelar historiken INGEN roll. Bara bilens skick. /Marcus |
|
|
Att blanda imprt vs svensksålt är att generalisera. Varje individuells bil historik är det som räknas. Finns en fullständig historik som är verifierbar nere i tyskland är den minst lika god som en svensksåld. Jag personligen skulle aldrig köp en bil importerad till Sverige utan att jag själv skulle ha verifierat den tyska serviceboken. Finns tyvärr för många små och medelstora firmor som importerar bilar, skruvar mätare och förfalskar serviceböcker pga att det är lättförtjänta pengar. Nu skall man inte dra alla imprtfirmor över en kam har dock själv sett flera bevis på detta. SAMT även lysande motbevis på seriösa aktörer om man inte själv vill/ kan/ har tid osv såsom Processanalys i Boden samt Autoclassica i Ystad. Det säkraste man kan göra är att själv hämta sin bil hos en BMWhandlare i Tyskland och se till att få Europlusgaranti. Det är så jag kommer att hämta nästa bil. Mvh Asken |
|
|
Asken: Jag håller med dig om att en importerad BMW säkert är minst lika bra bil som svensksåld om det finns fullständig historik som är verifierbar nere i Tyskland. Det som kvarstår är dock att en "svensk" BMW blir lättare och billigare att försäkra. Dessutom så är det lättare att lämna BMW'n som inbyte vid köp hos bilhandlare i Sverige. Av dessa anledningar kan jag (fortfarande) inte se någon anledning till att köpa en importerad BMW före en svensksåld om priset är rätt. Missförstå mig ej, jag har inget emot import men om det inte är en markant prisskillnad så blir det "svenskt" för mig. Min kära Z3 (som nu är såld) var en import och fungerade utmärkt! roadZter |
|
|
Håller med DanneZeta till punkt och pricka. En importerad bil är ändå en importerad bil hos svenska handlare och dom ger dig ungefär vad den billigaste likvärdiga bilen på mobile kostar många gånger. Vissa tar inte ens emot den. Tråkigt men sant. Självklart går det ju sälja den privat om man vill men det är ju just det om man vill byta in. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.