AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
717

Klonkande i ratten, orsak?

Visa användare
9
granitsilber
520i - 91
Hej!

Har sedan jag köpte min E34, 91:a haft ett klonkande i ratten när man körde över ojämnheter etc. Trodde detta berodde på dämparna då dom var rätt slut.

Bytte dämpare nyligen och "klonkandet" slutade nästan helt i ojämnheter. Men nu är det kraftigt, med betoning på -kraftigt- klonkande och skakande i ratten när man kör mellan 80km/h och 120km/h. Det är såpass kraftigt att det nästan blir obehagligt att köra.

Däcken är relativt nya och balanserade. Gjorde även en framvagnsinställning förra sommaren, samt bytt skivor och belägg i våras.

Någon som har några tankar och idéer vad detta kan bero på?

«Once BMW, always BMW»
Visa användare
9
granitsilber
520i - 91
En vän till mig gissade på styrsnäckan. Skaffade en bättre begagnad och plockade ur snäckan ur bilen, jämförde dessa två utan att hitta några större skillnader.

Bytte till den "nya" snäckan, men kunde inte prova pga. brist på styrservovätska.
Men det lutar åt att problemet inte låg i snäckan.

Ingen som har några tips?

«Once BMW, always BMW»
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Kolla de så kallade stabilitets stagen dessa är en riktigt svag länk på de flesta modeller, ej heller dyra att byta.
Har haft liknande problem. Då hjälpte det med att byta bussningarna i bakre bärarmarna. Vibrationer runt 80-100kmh och hemsk vid bromsning... Efter byte som ny!

Klart att garaget ska vara större än huset.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har samma erfarenhet som MKW

______

Foto Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.