AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.198

VIKTIGT ANG E46:or !

Sida 2 av 2
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Kollar BMW detta gratis, om det finns sprickor ? Ska in och uppdatera mjukvaran till växellåda (aut) på min 328:a från -00 imorgon. För det klonkar när man saktar och lådan växlar ner till lägsta växeln. Det skulle ju vara bra och veta om det är någon sprickbildning runt infästningarna.. Det kanske är det som låter!?
Kvalitetsillusionen på BMW får sig en rejäl törn av att läsa detta.
Självklart borde BMW stå för att rätta till detta.

Är inte detta något som SBP borde upptäcka vid den årliga besiktningen?
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
När man sitter och läser detta så börjar man ju undra.. Vad händer om jag ber dom på bilprovningen att kolla efter ev. sprickor? Om dom då hittar sprickor, kommer dom att ge bilen en 2:a eller rentav spansk flagga? Det vill man ju inte. Men samtidigt så vore det skönt att få det kollat, men jag antar att OKQ8 får duga. =)

Tråkigt att höra att BMW inte tar på sig skulden. Finns det några andra tecken på detta fel förutom att den blir instabil i höga hastigeter? Drog upp min 328 i 230KM/H härromdagen, och jag märkte inget...

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Jag frågade på bes. förra året om han kunde se något men det kunde han inte. Iofs så tror jag inte att han visste var han skulle kolla..
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
När jag lämnade in min bil hos BMW (och blev nekad reparation pga. utanför tidsramen) så sa de minget alls om mina sportjädrar och dämpare. Det ända dem anmärkte på var att den aldrig hade varit servad hos dem (import) och att de därför inte var något snack om saken => fullservad hos BMW = möjligt att dem hjälper även utanför tidsramarna.

Jag tycket att ni ska ligga på ganska bra. Ett nej är inte alltid ett nej :) Tänk att kontakta typ teknikens värld eller liknande och be dem undersöka detta. En publicerad tidningsartikel kostar nog mer i minskat förtroende=mindre försäljning än vad reparationerna kostar.

Jag förstår mig dock inte på er som köper plåt från usa för rejält överpris? Varför inte var ta vinkelslipen och såga ut egna. Tog inte lång tid för mig när jag reparerade min i somras (finns tråd med bilder här på AP).

Det är inte så jobbigt som det låter att laga. Men det tar lite tid. Jag passade dock på och gjorde en mycket noggrann rostskyddsbehandling vilket var ganska lätt med allt avplockat.

häng inte ur Bmw verkstäderna individuellt för detta, det är BMW sverige som bestämmer vad som är ok på så kallad Goodwill och inte ok.
Jag hade inte en aning om detta fel, har aldrig sett det innan, tycker att bilen måste kännas helskum att köra.
Är det verkligen dåligt av BMW att inte åtgärda ett fel på en bil som är över 10 år gammal? nybilsgarantin är ju 2 år, och inte mer. ok med goodwill när bilen är 3-4 år men sen, nja... tycker man ska va ganska tacksam om BMW tar kostnaden för detta, men det lär jag ju vara ensam om.
Grymt bra info annars!
MVH
Sh
152
Sh4me
F11 520d X-Drive - 14
Min 328:a har detta fel, men det är ännu i begynnelsestadiet. Och som svar till theduke; det känns inte alls när man kör bilen. Som jag ser det så kan man inte känna det förens det verkligen gått hål på hela skiten.

Är det någon som har en fin länk till guiden för att åtgärda det så är det mycket uppskattat!
Man vet ju vad man kommer kolla efter om man köper en till E46:a... =)
Sa
7
SasaD
Bmw e46 328 touring 2000
Har åkt på samma skit nu med min bmw 326 e46.. Köpte bilen privat för drygt en månad sen, va ut och åkte förra helgen så sa en kompis som satt ibak att det smäll hårt när jag växlade, tänkte inte mer med det. Ringde upp en kompis och bad han kolla det på sin verkstad, åkte dit dagen efter och kollar så ser han att bakaxeln sitter löst och att infästningen hade släppt från balken pga sprickor. Blev helt besviken och förbannad. Då bad en kompis till mig att jag skulle ringa försäkringsbolaget. Jag gjorde det och sa så som det var han sa ring BMW verkstad och be dom kolla upp det. Gjorde det och dom såg vad felet va, tog bilder och skickade det till försäkringen. Dagen efter ringer BMW och säger att försäkringen inte vill stå för skada... Blev helt tokig och ringde upp dom och frågade varför dom neger att laga skadan. Då sa idioten: 'Vi tycker att den hära skadan har blivit så på grund av rost' Då kokade det verkligen i mig och jag sa massa skit till dom som jag inte ångrar idag. Frågade BMW vad detta kostar privat. Fick svar '46000tusen kronor' Jag blev helt paff och tänkte nu är det kört på riktigt. Tydligen lär dom riva ner allt och byta golv i bak plus ny balk. Sen så fick jag hjälp av en kille på BMW om att försöka få det lagat genom dom trots att garantin har gått ut.. Så nu sitter jag och hoppas på att det löser sig på nåt sätt..
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Hej.

Alltså detta låter ju helt sjukt, mmm måste nog kolla detta på min eftersom inte BMW riktigt får till väghållningen på den, spårar gode mycket känns som bak å framvagn går i skilda spår typ. De är ju då en 330 touring en 05:a
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Men vad har ni för krav, bilarna är 10-12 år gamla. Har åtgärdat/ska åtgärda flera typfel på min -06:a, tyvärr bara att gilla läget eller åka ny bil.

"You can call me Bon"
Kr
244
Kråkan
330D M-sport Touring-05
525 TDS-94
520 Touring-96
Men hallo de är väl klart man har högre krav på en dyr BMW, å när den går sämre än en 240 efter vägen är de ju nå skumt. Å helst när man bytt däck runt om å gjort fyrhjuls inställning för dyra pengar.

Ja köper fan inte de, å sen blir man ju besviken de är ju gode ofta de är kass på sina egna bilar.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Kan man göra något för att förhindra att bakvagnen spricker?

Jag har en e46a 328i sedan 98a som INTE har sprucken bakvagn men är livrädd för att det ska hända!

E
1.156
E
320 ci cab -04
Garrantier och bilar inklusive BMW, gäller bara till dess att köpekontraktet är undertecknat. Därefter gör alla biltillverkare allt för att slippa ta kostnaderna. En kvalitetsbil eller premiumbil (åtminstone vill BMW vara det) får inte ha den här typen av fel. Ifall man har det bör man omedelbart fixa felet diskret samtidigt som man informerar ägaren. Generella rostangrepp på BMW E46 får inte inträffa - varumärkeskattastrof. Bakvagnar där infästningen losnar???? Det BMW bör betänka är att det alltid är lättare att behålla en kund än få en ny och den bästa reklamen man kan få är kunder som talar väl om produkten. Det är mycket billigare reklam än att köpa annonsplatser eller produktplacera varan i James Bond filmer.

E
Visa användare
342
AndreasN.
330DA Touring M-sport -04
320i Touring -89
Precis, mycket väl talat!

Och för att INTE glömma bort den totalt undermåliga GM-automatväxellådan som ej klarar av 330-dieselns vridmoment original :O ..motor levererar 410nm och lådan pallar endast 390nm, vart ligger resonemanget där hos BMW..kan man undra???

Råkar man ut för ett generalras (vilket du lär göra!) och hittar en automat-firma som renoverar lådan blir du ca 35.000 fattigare (totalrenovering), lämnar man in den på Bmw och dom sätter i en utbyteslåda blir du ca 50.000 fattigare och väljer man att sätta in en helt ny hos Bmw så blir man enligt uppgift 75.000(!!) fattigare.

AndreasN.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.