AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.197

VIKTIGT ANG E46:or !

Sida 1 av 2
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Hejsan.

Det finns 1 eller 2 trådar här på forumet som tar upp problemet med Sprickor vid infästningspunkterna dvs 4 st, till ramen som håller upp bakaxeln på BMW E46 Årsmodell 98-00.

Detta problem kan alltså uppstå på dessa årsmodeller fick jag reda på igår tack vare detta forum, det som händer är att golvet i skuffen ger med sig (det bildas sprickor) pg a påfrestningar ifrån bakaxeln. Vanligast är vänster bakre fäste av någon anledning.

Orolig som man är så stack jag iväg till OKQ8 igår vid 23 rycket på kvällen och hissade upp min 328ic -99 16.000 mil, och ser till min stora fasa att även jag hade sprickor runt det bakre vänstra fästet. Ringer till min BMW verkstad idag och berättar vad som hänt och får reda på att detta är ett känt fel som BMW förlängt garantin på till 10 år!

Detta är anledningen till mitt inlägg här på forumet, alltså....

Ni som har e46: or, Kolla OMGÅENDE om ni har sprickor i skuffgolvet runt fästena, GARANTIN GÄLLER 2009 UT för oss som har årsmodell -99 för -00 2010 UT.

För er som har 98: or och inte vetat om detta så hoppas jag verkligen att inte alltförmånga råkat illa ut! Riktigt pissigt av BMW att inte gå ut högre med detta, bara hoppas att bilprovningen uppmärksammar detta för folk som inte vet om det!!

Detta är ett allvarligt konstruktionsfel så in under bilen och kika omgående!

Det var allt för idag.. Puss o Kram

Mr P
Juventini
Hej!

Riktigt bra att du uppmärksammat felet och tagit reda på att Bmw står för felet. Jag undrar om du möjligtvis kan få fram någon bild på var exakt man ska kolla för jag tänkte hissa upp bilen idag eller imorgon. Möjligtvisa någon bild från nätt om du hittar sen ringa in området där man ska kika efter. Återigen bra jobbat!!
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Juventini: Jag hade tyvärr inte kameran med mig, men det ska se ut som sprickor i bästa fall runt själva upphängningen alltså där gummibussningen sitter, Det finns bilder på detta här på forumet dock har jag bara sett skräckexempel där det gått så långt att det är hål i hela golvet.

Kika runt så hittar du bilder, men kom ihåg att bakaxeln sitter upphängd med en stödram som sitter fast med 4 st punkter. Det är runt dessa punkter sprickor kan uppstå, dock är det svårare att se dom främre fästena då det sitter massa saker ivägen!

Lycka till, gör ett inlägg till om det står helt stilla i bollen =)

Mr P
Gäller detta problem samtliga E46, dvs även Touring/sedan/Cab på dessa årsmodeller?
Se
56
Seattle
325CiA -01
325iA -10
PalleT, du är en klippa som uppmärksammar folk på detta!
Jag förmodar att problemet är avlöst på årsmodell 2001 och framåt, någon som vet mer om detta?
Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Kristoffer_L + Seattle: Jag är lite osäker på om det gäller enbart ci som jag har... Men om vi struntar i det och "antar" att det gäller alla modeller så skadar det absolut inte att kolla sin bil oavsett vilken modell man har med tanke på garantin.

Lika när det gäller årsmodellerna så ska dom vara drabbade mellan 98-00 men lika där, kolla din bil oavsett om du har en -01 -02 eller -03 osv för säkerhets skull!

Mr P
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Ser ju inte alltför muntert ut. Gissa om jag ska in under bilen i helgen?

Här ser man tydligt hur det ser ut:
Länk
Jag borde väl ha svårt att se något eftersom min bil är rostskyddsbehandlad? hade gärna velat kolla det. Men man kan ju tycka att de borde vara åtgärdat ordentligt på faceliften åtminstone?

//Jesper
BU
23
BUNG
Bmw 323ci -00
Hej jag har inte bara sprickor på min hela fästet har kommit ut. Så vart ringde du någonstans? Ditt jag ringde sa dom att BMW skiter i det..
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Jag ska lämna in min bil i slutet av Augusti. Har också fått det bekräftat att det är fel som BMW står för. Jag har efter det testat att ringa runt till olika stora BMW verkstäder runt om i landet och ingen annan än min lokala kände till detta fabrikations fel. Många var riktigt otrevliga och hånade mig när jag bad om hjälp med att få det på goodwill.

Har läst runt mycket ang. detta och har fattat det som att i Usa har dom återkallat alla bilar och reparerat dom. (Säkert efter endel stämmningar)

Har en Coupe årsmodell 99.
Blev lite paff när en bil som kostade såpass mycket ny som dom faktiskt gör går sönder på de här sättet.

Tror ni att sportfjädrar påverkar?

BU
23
BUNG
Bmw 323ci -00
Stora fälgar, sänkning och hårdare fjädring påverkar.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Kan ju även flika in med att just så där såg det ut på min E36 325i -91,så inget nytt på 3-serien inte :)
A&
105
A&A
M-sport 328, 99
Eftersom bilen vinglade i högre farter byttes stötdämparna i bilen jag äger ut mot andra. Koni fjädrar och dämpare. Mer stumm och även sänkning. Men trotts detta vinglade bilen så började leta andra fel. Hittade tillslut sprickorna.

Kan jag bli nekad reparation med dessa monterade? Borde väl inte spela någon roll eftersom även Bmw säljer bilar med sportstötdämpare?!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag tror detta kan drabba fler modeller än Ci. I ett avsnitt i TV-programmet Lyxfällen så var det en kille som köpt en "lyxbil" (E46 Touring) och när denna då skulle säljas för att rätta upp hans ekonomi så konstaterade verkstaden just att bakaxeln var lös pga sprickor.

___
//Ulf
Riktigt otrevligt! Ofattbart, faktiskt, med tanke på möjliga konsekvenser. Undrar hur mycket körstilen kan och får påverka bilarna på detta sätt, alltså burnouts och liknande, för det måste slita på bilarna rejält.

Vorsprung durch freude am fahren
BU
23
BUNG
Bmw 323ci -00
Dom fixar det endast också ifall bilen är orginal..
Sp
210
Sparc
330e -22
Ingår inte en kontroll av detta standard i Insp. 1 eller 2?

Jag har en 330i och ska snart boka en insp. 2. Ska dock be dem kolla detta
extra noga.
Le
34
Lefty
420i -20
Upptäckte själv sprickor på min 323CI -00 på vänstersidan vid både främre och bakre infästningarna och fick detta åtgärdat förra hösten. Först åkte jag till BMW Group Gbg för att få en bedömning gjord av dem och det var inget snack, -det gick på garantin.
De rekommenderade mig dessutom att låta bilen bli kvar ,altså inte använda den. -Uppenbarligen inte helt ofarligt detta...
Till saken hör att bilen besiktigades ca två veckor innan besöket på BMW med blankt papper...

Som lekman på området kan man tycka att det hela är lite underligt ändå, om inte ett företag som konstuerat och testat bilar i så många år skulle ha en hel hög med data på vilka krafter som kan uppstå i och runt om kring t.ex. bakaxeln vid olika driftsfall.

Visa användare
50
PalleT
M5 -05 E60
Uppdatering...

Jag fick nobben av BMW Tyskland dit dom skickar bilderna på sprickan pg a att min bil var 3 månader utanför tidsramen!

Fy fan vad besviken man blir på BMW, tydligen gäller garantin 10 år från det att bilen är uttagen första gången och inte från 1999 till 2009 som jag trodde.

Man kan juh tycka att BMW borde ta på sig just detta fel ändå med tanke på att det är ett jäkla stort säkerhetshot mot den som kör bilen och övriga trafikanter om bakvagnen plötsligt släpper pg a att BMW inte kan konstruera ordentliga bakvagnsfästen, man blir inte sugen på att köpa fler bmw:s fy fan rent utsagt.

Så nu är det bara välja.. lämna in bilen till plåtverkstad eller riva ner hela bakvagnen själv i ren ilska och beställa förstärkningsplåtar från USA, kan säga att det förstnämda ej kommer på tal.

FY SKÄMS BMW.

Mr P
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Är lite nyfiken ifall någon som har eftermarknadsfälgar/sänkt bil fått detta åtgärdat av BMW iaf eller om de inte går med på det då?

// Daniel
wa
20
waztukter
328 IM touring -96
hade samma problem på min e36....va inge kul..fick kapa upp skuffgolvet för att kunna svetsa fast fästet ordentligt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.