AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.436

E61 Diesel med ca 20.000 mil - Vågar man köpa?

Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Hej!

Sitter och tittar på E61:or som faktiskt börjar rymmas i budgeten :) Törs man köpa en som rullat runt 20.000 mil eller börjar de ramla isär då?

OK, ramla isär kanske är lite väl drastiskt, men är det några dyra typfel som börjar dyka upp kring de milen? Motor, turbo, växellåda osv.

Kraven på bilen är
- Touring (alltså E61)
- Diesel. 520d eller 525d räcker bra.
- Dragkrok

Till exempel någonting i stil med den här: Länk

Alla åsikter och tips mottages tacksamt!

Mvh
Mattias

Ba
168
Baccala
530xdAT M-sport -06
Jag tror inte det är någon fara att satsa på en sådan bil, välskött och dokumenterad håller dom många mil, se bara till att partikelfiltret är bytt om du går på en sådan, ska bytas omkring 20 000 mil (beror på körsätt) och kostar tydligen en bra slant, 10 000 kr har nämnts (har dock inte kollat)
Satsa på en med mycket utrustning! Lycka till!
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Ta bort spjällen är marginellt svårare än att byta luftfilter så det bör inte vara en showstopper men givetvis ska du pruta bort det jobbet om det inte redan är gjort.

Kolla ventilationen i toppen åxå så det inte är det gamla papiljott-filtret som kan klägga igen och i princip orsaka ett motorras, finns instruktioner i min GDS för luftfilter. Kostar inte många kronor och tar en halvtimme att byta så det är en billig försäkring. Inget som gör att du ska undvika ett objekt som är fint i övrigt men om inte säljaren har koll på läget så se till att kolla det snarast. Den uppgraderade lösningen kom ngn gång under 2004 om jag inte minns fel så en del MY05 kan ha den gamla lösningen.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Bromsoken mår nog bättre på en långmilare som körts varje dag än bilar som står still och kärvar ihop. Sedan däck, kan vara lika dåliga på en 10 000 milare beror ju på när dom byttes senast. Partikelfilterna håller bättre på landsvägskörda bilar, lågmilare som endast går korta sträckor i stan sotar igen betydligt snabbare. Men på en 20 000 mils bil borde partikelfiltret vara bytt, kolla det innan köp.

Har bilen skötts bra och man har reparerat det som behövts skulle jag inte vara rädd för en långmilare.

______

Foto Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
17.500 på vår nu, och den går som en helt ny bil.

Bara att köpa om den är i bra skick och servicen är skött!
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Falsterbo: kolla gör-det-själv delen här på AP. Finns längst ner i beskrivningen för byte av luftfilter.

Vilken kabel är det du inte får bort? Den som sitter lite knepigt till under insuget? Isf sitter det en bygel som antingen ska tryckas in eller dras ut, kommer ej ihåg vilken variant, sen är den enkel att ta ur.
Denna tycker jag är intressant: Länk
bra utrustad med M-paket. Men import 2008 och fyra ägare samt snart då 20.000mil avskräcker lite... kan det vara något skumt med bilen då den redan haft så många ägare ?

Mvh Ubbe
Nej..Den är säkert ok..=) Det ser man ju: Föregående ägare 2

Personnr/Orgnr: 556707-6442

Namn: LINUS BIL AB

Ok.. det är nog bara att glömma den då.. synd, den hade ju den utrustningen jag söker. Men det kommer väl fler.
Visa användare
386
Mattias Eriksson
E28 M535i -87
E36 323i Coupé -98
Och ett par icke BMW...
Tackar för alla svar! Alltid bra att få höra panelens åsikter :)

Jag har generellt sett inga problem med långmilare, kör till vardags en bil av annat tyskt märke som har gått drygt 16.800 mil, en fullservad diesel, 06:a.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.