AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
959

523i Läcker kylarvätska Ideér någon?

Tjena!

Jag är ny här på forumet och har försökt hitta ett svar på min fråga.

Problemet är att det för ett par veckor sedan började varnas för låg kylarvätska nivå. Sagt och gjort jag fyller på och kör vidare, Efter ytterligare ca en vecka varnas det återigen. Det försvinner en hel del.. Lång under rekomenderad nivå.

Jag har nu sett att det droppar ner under bilen, inte rakt under kylaren men en liten bit in. Jag börjar bli orolig och undrar om det finns några ideér? bilen ligger alltid bra i temp och ingen vit rök syns till.

Tacksam för svar!

// Canefur
K2
348
K2
523i -97
Kolla kylarslangars anslutningar samt vattenpumpen, även expansionskärlet som kan spricka på vissa modeller och läcker när systemet är trycksatt dvs motorn igång och varm. Du säger inte vad du har för bil, olika modeller har kända svagheter som ökar träffsäkerheten i gissningar om var man bör leta.

Oavsett, läckage av den här kalibern bör synas som gröna avlagringar där det läcker. Dålig vattenpump kan man ibland konstatera genom att du känner ett rejält axialspel i fläkten om man känner litet på den (även om ev spel kan iofs bero på annat).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kör inte bilen med läckage, rätt som det är så får du en luftficka så bilen kokar och då är toppen rökt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Hej!

Jo jag förstår detta. Det är alltså en 523i jag har.

Saken är den att jag idag hade tänkt köra den till en kompis som skall titta på den. Han håller till ett par mil från mig... Idag när jag tittade ner å kände efter så hittade jag en rund packning alldeles under där ac remmen sitter ungefär och det är blött på själva "motormattan" det skydd som sitter längst underst..

Packningen var ca 7-8 cm i diameter... ganska rundformad.

Hoppas ni kan ge mig några fler bra tips!

//Canefur
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.