|
|
|
|---|---|
|
Jag tänkte höra lite jag har letat efter vilken bredd man ska ha på vinter däck till e39 540 men jag har inter inget som jag känner aha så ska det vara.. Så jag tänkte hära vad säjer ni om att man har 235/55/17 fram sen så har man 245/45/17 bak Jag tänkte köpa Nokia wr62 däck är det nåt att ha allt det här eller är jag ute på djupt hav nu.. Tack på förhand Mvh John Länk | |
|
Personligen skulle jag nog själv satsat på lite smalare däck i snö är breda däck skit. Har själv 225-55-16 funkar rätt fint |
|
|
235/55-17 antar jag är felskrivning för annars kommer diametern på framhjulen vara nästan 4 cm mer än på bakhjulen... När jag har kört med 17" vinterhjul på 530, 540 och M5 så har jag haft dimensionen 235/45-17 runt om på 8x17" fälgar. Gissar att även 225/50-17 skulle funka bra om man vill ha något smalare. Har ingen erfarenhet av Nokian WRG2 men bra däck är bl a Continental WinterContact TS810 och Michelin X-Ice 2. Köpte själv Michelin förra vintern och dom funkade bra men det var väldigt få dagar med vinterväglag där jag bor. ___ //Ulf |
|
|
falserbo: är din kommentar om det äldre X-Ice eller det nyare X-Ice 2? Det senare vann en däcktest förra vintern och placerade sig högt upp i flera andra. Jag kör med X-Ice 2 på min M5 och upplevde absolut inte att däcken gled omkring. Sen att dom inte riktigt kan hantera 400hk vid fullt pådrag är väl något man får acceptera när det gäller vinterdäck ;) ___ //Ulf |
|
|
men sen undrar jag. Varför ska man ha bredda bak däck på sommaren å smal fram. men sen till vinter då kan man köra med samma bredd runt om.. men då får det bli 235/45/17 runt om i år. det låter bra Mvh John Länk |
|
| Jag har funderat på samma sak som Jigsaw, varför borde man på vinterdäcken ha samma bredd runtom ? | |
| Nokian WR 255/40 R17 98V XL N0 kommer jag förmodligen sko mina bakhjul med till vintern. Hoppas det kommer funka bra på västkusten. | |
|
På asfalt är det ju för bättre grepp med bredare däck. Har du breda däck på vintern blir dom som en pulka, blir bara mer glid, tänk snowboard / skida |
|
| ja, det skall bli intressant att utvärdera, ofta kan ju isfläckar på asfalt vara smala då borde bredare ha större chans att få fäste vid sidan om fläcken. | |
|
Det låter lite långsökt att tänka så. Isdäck tex är ju smala. Jag körde med däcken jag fick när jag köpte bilen, var 215 / 55 / 16 Jag vet inte om jag ska köra samma dimension eller om man ska ha 225 |
|
|
215/55/16 sitter det runtom även på mina vinterhjul, tycker det ser lite smalt ut men dock har jag inget att klaga på angående greppet i vintras. Frågan är ju hur mycket sämre det skulle bli om man krängde om till 235 bak? Skulle man direkt märka någon skillnad i snön tror ni? Mvh Alexander |
|
|
Jag åker på 235/45/17 Hakka 4 dubb. Det fungerar utmärkt. Bra fäste och utmärkt "vinter" komfort. Mvh Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.