|
|
|
|---|---|
|
Har en E39 520 årsmodell 2001. Har 18 tummare med 265 / 35 bak o 235 / 40 fram Vad jag har hört så ska man ligga på runt 3 bar på dessa däck, enligt tidigare forumtrådar etc. Men kollar man i instruktionsboken till bilen står det att det ska vara 2.7 bak och 2.3 fram. Hur ska det vara egentligen ? jag tycker att jag får vibrationer när jag har högre tryck nu kör jag 2.9 runtom. | |
|
jag själv Kär med 3 i mina det sa dom på däck stället å jag känner inga vibratinor i bilen eller i ratten. å jag kära med 245/40 fram å 265/35 bak Mvh John Länk |
|
|
Hmm ok Varför skriver bmw så lågt som 2.7 och 2.3 ? |
|
|
det har jag mä undrar å det fråga jag han på däck stället mä å han kunde inta svara på det.. så jag vet inte. Mvh John Länk |
|
| Ok konstigt, verkar inte som nån har koll på hur det exakt ska vara | |
|
nää det känns lite som det.. jag har själv ett stort ? om det varför det står en sak där å nån säjer si å så.. men sen tror jag på att det kan ju ha vad man har för däck å för motor i sin bil eller jag vet inte Mvh John Länk |
|
|
Lånar tråden lite :) undrar vad man ska ha för däcktryck i 225/55R16? Vilket tryck däcken mår bäst av dvs, sökt runt och det finns ju en hel del, hittade förövrigt denna lista: Profil 70 - 2,4 kg Profil 65 - 2,5 kg Profil 60 - 2,6 kg Profil 55 - 2,7 kg Profil 50 - 2,8 kg Profil 45 - 2,9 kg Profil 40 - 3,0 kg Profil 35 - 3,1 kg Profil 30 - 3,2 kg Vad säger panelen? ska man ha samma tryck fram som bak? Sitter ett klistermärke vid förardörren där det står att mina däck bör ha 2.0 fram samt 2.4 bak vid lite/ingen last. Vilken jag idag följer hehe. |
|
|
Subsoil Det är en bra fråga för läser man lite runt om här så säjer visa si å så. sen som man frågar en däck kille så säjer han så... jag själv kär 3runt om men för mej så känns det bäst att ha lite mera fram en bak för fram har du motorn ju sen bak det är ju inte alltid som man åker 5 i bilen eller fyra men motorn har du ju jämt mä dej så för mej så känns det bätre att ha lite mera fram en bak.. jag undrar det mä Mvh John Länk |
|
|
Själv tycker jag det är bättre att köra med däcktrycket i överkant av vad som rekommenderas för bilen/däcket till att börja med, nu har jag iofs bara kört med rätt så standardmässiga däck men tror det är en bra grundregel. Efter några hundra mil så får man indikationer genom att kolla hur däcken slits. Mest på kanterna så är det för lågt tryck, mest på mitten för högt. Givetvis förutsätts en korrekt hjulinställning om man ska kunna dra några slutsatser om ev justeringar av trycket. |
|
|
Min däckkille stoppar också i 3,0 på mina 18" (235/40 runt om på ena bilen och 245/40 + 275/35 på andra). När jag körde på 17" (235/45) så var det 2,8 så tabellen ovan stämmer nog rätt så bra. ___ //Ulf |
|
|
Tycker att det är lite märkligt att ingen har tänkt på följande i denna diskution. *På däcket står en max siffra för kalla och varma däck, att gå över det kan ju inte rekommenderas. * Kör du ofta med släpvagn, med flera personer i bilen eller har du bagaget fullt med prylar så ska det mig veterligen vara högre tryck. Sedan är det tyvärr så att: bra grepp=snabbare slitage och sämre grepp=längre livslängd på däcket ( gummiblandningen i däcket ) Med R-däck låg jag på mellan 0,8-1,0bar kalla och kunde ändå få släppa ut luft när dom blivit varma för att trycket blev för högt. Kör du mest landsväg i laglig fart så är det inget fel att höja trycket i ringarna en smula men ni som kör däcken ordentligt varma kan ju testa och kolla trycket nån gång ibland och se var ni ligger... 20/80 numera |
|
|
Kom på lite mer saker förresten angående god däckekonomi. * en hjulinställning gör förmodligen mer nytta för däcken än att fylla på mer luft, det är inte så dyrt och komplicerat utan kan faktiskt löna sig i längden * Snålast går bilen när däcken är som mest slitna, det finns åkerier som köper väl inkörda däck just på grund av att det sänker bränsleförbrukningen jämfört med nya däck. 20/80 numera |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör man med för låg tryck slits "bre" däcken ut i förtid i mitten pga de är så mjuka att gummi i mitten kastas ut av rotationen. Däcksgubben säger 2,9-3.0 på 235/45/17 och gör inte som jag vet alltid bäst, då blir det så här efter en sommersäsong om man kör med 2,5 enligt skylten. BMW tillverkar inte däck det gör Conti och det är deras rekomendationer som gummigubben förmedlar. Se skillnaden mina Conti de har rullat lika långt med olika tryck. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.