AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.879

Ståplattor på Continental Sport Contact?

Hej!

Börjar bli dags för nya däck och undrar över om någon har erfarenhet av Continental Sport Contact framförallt när det gäller om det bildas kännbara ståplattor över natten? Michelin funkar alltid men tänkte testa ett nytt märke.

Har testat Kumho Ecsta Ku31 några veckor men det tog säkert en kvart med körning innan de försvunnit och då är man oftast redan framme vid resmålet!

/Samuel
Jag har ContiSportContact 3 på min bil och har hittills inte märkt av några ståplattor trots att bilen står still någon vecka ibland. Våtgreppet är nog det som står ut mest, riktigt bra måste jag tillstå.

Länk

mvh/ Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sport Contackt 2 blir det ståplattor på det hade jag både på min 528 och på 540, när man ställer in bilen i ett kallt garage med varma däck.
Tar nån kilometer innan de rätar upp sig.
De Uniroyal Rainsport (contis andra märke) jag kör på sedan 4 år tillbaka är lika men tar kanske lite längre tid innan de blir runda, men inget man bryr sig om när man vet vad det beror på. däremot är Uniroyalen komfortablare att åka på.
Men jag inbillar mig att inget däck idag klarar sig utan ståplattor om de inte körs dagligen,min bil kan ju stå en till två veckor i garaget utan att jag rör den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
De Michelin PS2 jag hade innan kunde faktiskt stå i flera dagar utan några som helst ståplattor. Primacy HP som jag har nu får dock ståplattor som dock försvinner fort.

Tyvärr finns varken Primacy eller PS2 i rätt dimension hos dackonline, därav min fundering på Continental däcken.
Jag har sedan 2,5 år tillbaka Conti Sport Contact 3 på Volvon och det blir av någon anledning alltid ståplattor när bilen stått ett par timmar. Precis som "Hasso" säger så rätar de till sig efter några km så jag ser det inte som ngt problem.

Annars kan jag rekomendera Conti SC3, det är ett fantastiskt bra däck som ger grymt grepp på både vått och torrt. Har inga problem med att "tygla" Volvons felhjulsdrift vid omkörningar, trots 450nm på framhjulen.
Enda nackdelen är att de slits fort och har ett ganska högt rullmotstånd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.