|
|
|
|---|---|
|
Jag läste av felkoderna på min nyköpta 540 idag och fick fram två stycken som jag gärna skulle velat ha en förklaring över. I motorstyrenheten indikerar den på 122D utan förklaring och 140 activation proportional cooling. Den senare har jag fått för mig att den gäller den elektriska regleringen av termostaten eller har jag fått fel för mig. Undrar om det är någon som sitter på en förklaring av dessa? Tacksam för svar Mvh Lardy | |
| Kolla så inte termostaten läcker i el kontakten.Isåfall kolla även mittre kontakten på dme boxen Länk kryper kylvätskan i genom kabeln. men det kan vara värmeslingan i termostaten som är trasig också men mitt tips är byt termostat.122D vet jag ej vad det är. | |
| Länk Provar en gång till med länken | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
140 Elektrisk termostat control slutsteg. Slutstegt i DME sätter en felkod om en kortslutnig till jord eller till batteriet eller om enbortkoppling har skett mellan den utgående transistorn och den anslutna komponenten. 122. Temperatur sensor felfunction : Signal nivån kontrollerad mot den kalkulerade diagnos limiten och den kalkulerade temperaturen. = DMe har avläst en avikelse i spänningsnivå kontra den temperatur som motorn befann sig i. Rensa bort felkodern och teste om. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Imorgon ska jag läsa av den igen och se ifall de återkommit. Tackar änsålänge. Mvh Lardy |
|
|
Får ochså fram dme 122D med carsoft ! fast ja nollar den kommer den tillbaka . Vart sitter den dära tempgivarn som du pratar om V8 mästaren Hasso ? Det man inte har i byxorna får man ha under huven ;) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Duken: Gör en DME test från kall motor med livedatafunctionen i Carsoft (specialfuntioner). Där finns givaren för motortemp och givare utgående temp från kylaren. Det finns både tempangivelse och angivet volttal för bägge När motorn är kall så ska det vara + 5V och ju varmare det blir så ska voltantalet sjunka ned mot 0,5V. Funkar detta OK. Felkod 122 är lite suspekt för ME 7.2 i BMWs felkodslista det står nämligen Oil Temperatursensor felfunction och sedan Coolant tempsensor. Nån oiltempsensor finns mig vetligen inte. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Okej Tack hasso ! Ska prova kolla det om det nu inte skulle funka har du nån bra ide vad man ska göra ? Mvh/Niclas Det man inte har i byxorna får man ha under huven ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.