AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.343

Surrande/vinande ljud från motorn vid kall motor

Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Jag har nyligen köpt en e39 540 -99, alltså med M62TUB44-motorn och när motorn är kall så hörs ett surrande vinande ljud från motorn. I kupén är det knappt hörbart men det hörs tydligt från utsidan.

Jag skulle vilja beskriva ljudet som en flygplansmotor (typ Rolls Royce i passagerarplan alltså), dock inte så att det låter direkt som en sådan men det påminner väldigt mycket om det, framför allt en flygplansmotor som nått sin marschfart och marschhöjd, med andra ord inte särskilt ansträngt men ändå ett distinkt vinande.

Ljudet verkar försvinna då motorn blir varm för efter ett tag försvinner det och det är svårt att säga exakt när eftersom det hörs så dåligt in i kupén.

Är det någon som har upplevt något liknande? Är något på väg att gå sönder? Jag vore tacksam för svar!
rsarits
På min 530 med M60B30 V8:an satt det en fläkt som hjälpte upp avgasvärdena vid kallstart, denna lät som en jetmotor när motorn var kall.
På E34:an satt den längst fram längst ned till höger under AC kompressorn (sett i färdriktningen)
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
OK, tack, jag får försöka spåra källan bättre. Dock har jag inte hört det från min e34, men den låter å andra sidan ganska mycket från andra håll som kanske överröstar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.