AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.346

EDC sensordata på på M5 E34 i INPA

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Hej jag kör INPA mot min 94:a M5a och när jag kolla igenom analog och digital sensor data så undrar jag vad som är "Normal" värden på en stillastående bil.
Att accelerometrarna ska vara på noll förstår jag men det finns en vinkel med. Antar att det är rattvinkel. Dena ska va noll då bilen står rakt fram med hjulen raka?

Nån somvet?

Anledningen att jag frågar är att jag inte har några fel på min EDC enligt felkoderna, friska täta dämpare, men jag tycker den känns lite hård trots att jag kör på P. Är lur på att den är fast i normal och hård läge på nått sätt.

au
362
audidriver
540iAT -97
Nu är detta inte svar på din fråga, men det låter ju onekligen som att det är nåt fel, för det ska vara en markant skillnad mellan P och S. På mina båda jag har ägt känns det som att den blir mycket "svajigare" i stötarna när man växlar till P.
Får man frånga vad INPA är? är det nån sorts accelerationsmätare?
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
INPA är ett BMW diagnos verktyg till dator.

Jo jag har anat att det kan va nått strul, tänkte om nån har koll på vad givarna ska visa så man vet vad man ska kolla efter.
Jag har sprojtans nya kompletta EDC-ben inkl "tryckackumlatorer" till de bakre dämparna o min notering är följande: Med de gamla (förvisso torra men kassa!) dämparna så var skillnaden mellan P & S precis som audidriver beskriver det, bilen var betydligt "stramare" i S, "svajig" i P...Med de nya dämparna är skillnaden mellan P & S mindre! Bilen är betydligt stramare i P (ungefär lika stram som den var i S med de gamla), i S äör bilen ännu stramare än tidigare...Så min åsikt är: Känns bilen "svajigare" i P läget så lär dämparna vara slut, även om de är täta....

FSR: Kassa "tryckackumlatorer" kan få bilen att kännas "hård" i bakvagnen!
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Min bil är absolut aldrig svajig, bara hård i alla lägen. Ibland känns den liiite mindre hård om man kör lugnt. Antar att de kan va mellan läget. och att den annrs är i hårdaste.
FSR: Finns ett enkelt sät att kolla om bilen är "svajig". Försök o hitta nånstand där de har såna där "små farthinder", dvs sådan som går tvärs över vägen ca 0.5 m breda. Kör över dessa i låg fart (typ 5-8 km/h), om dämpningen känns "mjuk" i P så är dämparna finito...Ett annat sätt att upptäcka kassa dämpare är att bilen "flyter" mer på vägen, vilket i säg kan upplevas bekvämt...Min bil är oxå "hård" i alla lägen, o mitt EDC-system är helt nytt o garanterat i samma skick som när bilen var ny. Skillanden mellan S & P är som sagt inte så tydlig med friska dämpare (iaf inte om man gör mitt "fartguppstest"...)
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Ahh då kanske min är helt ok då ändå :P Har hört många som påstår de ska va stor skillnad bara, och det har jag aldrig upplevt att det är.

Nollade de felkoder som fanns i går, har nu kört en hel del så jag ska kolla att inga kommit tillbaka igen. Är så fallet är den antagligen ok då

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Inga nya felkoder har dykt upp så allt är nog ok. Även styrvineklgivaren visar noll vid rakt fram..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.