AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
971

Funktionsproblem, bordmonitor i E39 (16:9)

Te
3
Testdriver
530iA -03
Har någon varit med om liknande fel och vet orsaken och vad som kravs för att åtgärda problemet tar jag tacksamt emot tips.
Har inte kunnat hitta några trådar som omhandlar det jag upplever.

Problemet gäller en E39 med DVD navi, TV-funktion (analog) och Telefon. Vet inte om det har någon inverkan på problemet, men nämner det i alla fall.

Vid kall till normal temperatur i bilen (upp til 20-25 grader) vid kallstart fungerar allt som det är tänkt.

Första symtomet:
Det tar lång tid innan markören flyttar sig efter att jag vridit på höger justerratt. Fördröjningen gäller all navigering i menyerna som styrs av högerratten.
Detta inträffar om solen stekt på bilen eller efter lång tids körning då bordmonitoren har blivit varm.

Andra symptomet:
Efter ytterligare en tidskörning eller om solen gjort det rejält varmt i bilen är det precis som strömmen till skärmen/enheten stängs av någon sekund för sedan komma tillbaks. Då dyker =BMW= loggan upp på skärmen precis som den gör vid aktivering av tänding. Oberoende av funktion visad på skärmen innan den släcktes ned återgår den till grundmenyn.

Ibland , vid använding av navigationssystemet har det bara flimrat till på skärmen innan det har blivit helt grön. Har dock fungerat "som normalt" efter återstart.

Jag vet inte riktigt vilka enheter (bordmonitoren/enheterna i bagaget) som styr vad och hur de påverkar bordmonitorens funktioner. Men helt klart är ju att problemet är temperaturberoende. Ju varmare ju sämre.

Problemet har kommit gradvis och blivit värre.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Spontant känns det som om din tv-modul(som sköter grafiken på skärmen när den är inkopplad) överhettar av ngn anledning , har för mig att det sitter ett fläktgaller på den modulen men jag har alldrig kollat om det verkligen sitter ngn fläkt innanför , detta är bara en gissning och inget jag själv varit med om men kanske värt att kolla upp!? Ett test vore att koppla förbi tv-modulen och se om fenomenet kvarstår.
Te
3
Testdriver
530iA -03
Tack för tipset!
Jag kollar upp om det kan ha något med TV-modulen att göra.
Måste bli av med detta otroligt irriterande problem.
Te
3
Testdriver
530iA -03
Det visade sig att när jag tog ut min 2008-2 Europe High skiva så försvann problemet. Stoppade i orginalskivan från 2003 och allt fungerar som det skall.
Skall nog göra en uppdatering av sw så att navigationen klarar av de nyare skivorna. Då hoppas jag problemet är ur världen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.